انواع اپلیکیشن موبایل

نوشته شده:در 15 آبان 1400
زمان مطالعه: 05 دقیقه
انواع اپلیکیشن موبایل

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

امروزه سیستم‌عامل‌های گوناگونی برای هر تلفن همراه وجود دارد؛ به‌طوری‌که‌ می توان گفت از کل دستگاه‌های تلفن همراه، 80 درصد سیستم‌عامل اندروید و 15 درصد از سیستم‌عامل iOS پشتیبانی می‌کنند. دو سیستم‌عامل نام برده شده، از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های در حال حاضر هستند که بیش از دیگر مدل‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. حال بسیاری از توسعه‌دهندگان در فکر طراحی اپلیکیشن برای هر دو سیستم‌عامل هستند، زیرا همه ما می‌دانیم که اپلیکیشن و برنامه‌ها کاربرد گسترده‌ای در زمان استفاده از گوشی تلفن همراه دارند. از همین رو اگر بتوانیم انواع اپلیکیشن های موبایل را در زمینه‌های گوناگون و به بهترین شکل طراحی کنیم، مسلما کسب و کار سودآوری را تجربه خواهیم کرد.با ویرا همراه باشید.

Trulli

تایید شده توسط ویرا

 

اگر تصمیم دارید که فعالیت خود در زمینه طراحی انواع اپلیکیشن موبایل را آغاز کنید، لازم است که در رابطه با برخی از مسائل اطلاعات کاملی داشته باشید. برای مثال می‌توان گفت میزان تناسب ایده و دسته‌ی موضوعی برنامه موبایل، از مهم‌ترین مسائلی هستند که باید در رابطه با آن‌ها اطلاعات داشته باشید. داشتن اطلاعات در رابطه با چنین موضوعاتی، از تلاش‌های مکرر و پرداخت هزینه‌های زیاد شما جلوگیری می‌کند. به همین دلیل در ادامه دسته‌بندی انواع اپلیکیشن ها برای موبایل را معرفی خواهیم کرد تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید و بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

دقت داشته باشید که شما باید برای انتشار برنامه مورد نظر خود برای آن دسته‌ای را انتخاب کنید. باید متذکر شد که برای iOS به‌صورت کلی 24 دسته و برای اندروید در گوگل پلی، 33 دسته وجود دارد. حال شاید پیش خودتان فکر کنید که انتخاب یک دسته برای برنامه طراحی شده سخت است، اما باید متذکر شد که انتخاب یک دسته درست اهمیت بسیاری دارد و شما باید حتما آن را به درستی انجام دهید تا کاربر در ابتدا بتواند به‌راحتی آن را پیدا کند و در ادامه جریمه‌ای توسط فروشگاه‌های اپ برای شما به دلیل نقض قوانین در نظر گرفته نشود.

آشنایی با دسته‌بندی‌های اپلیکیشن موبایل

پیش از هر چیزی لازم است که بدانید منظور از اپلیکیشن، محصولی است که می‌توانید آن را از فروشگاه‌های موبایلی، چون Google Play یا App Store دریافت کنید. انواع اپلیکیشن هایی که در این فروشگاه‌ها قرار دارد، ازلحاظ موضوعی و فنی به دو دسته جدا تقسیم می‌شوند که هر کدام از دسته‌ها خود نیز انواع گوناگونی دارند.

برای مثال باید بدانید که در دسته‌بندی موضوعی، انواع گوناگونی از دسته‌ها چون اخبار، ابزارها، شبکه‌های اجتماعی، سبک زندگی و افزایش بهره‌وری وجود دارند؛ درحالی‌که دسته‌بندی فنی شامل مواردی چون بومی، مبتنی بر وب و ترکیبی می‌شود. حال در ادامه در رابطه با هر یک از این موارد توضیح مختصری خواهیم داد تا درک بهتری از این موضوع پیدا کنید.

 

انواع اپلیکیشن های موبایل

انواع اپلیکیشن بر اساس دسته بندی فنی

1 . برنامه‌های بومی

برنامه‌های بومی در حقیقت برنامه‌هایی هستند که می‌توانید در فروشگاه‌های اپل استور یا گوگل پلی پیدا کنید. دقت داشته باشید که این برنامه‌ها تنها به یکی از سیستم‌عامل‌های گوشی اختصاص دارد؛ یعنی اگر شما برنامه‌ای را برای سیستم‌عامل آی او اس طراحی کنید، کاربران سیستم‌عامل اندروید نمی‌توانند از آن استفاده کنند. برای مثال برنامه کلاب هاوس در ابتدا یک برنامه بومی بود؛ چرا که تنها کاربران iOS امکان استفاده از آن را داشتند.

از نقاط قوت این نوع از برنامه‌ها می‌توان به عملکرد و سرعت بالایی که دارند، اشاره کرد، زیرا این برنامه‌ها برای یک سیستم‌عامل خاص طراحی‌شده‌اند و همین موضوع در سرعت آن‌ها تاثیر گذاشته است. نکته مثبت دیگر در رابطه با این دسته از برنامه‌ها، امکان دسترسی آسان به آن‌ها خواهد بود. البته نکات منفی نیز وجود دارد که می‌توان به مواردی چون هزینه توسعه بالا، نیازمند منابع زیاد برای حفظ برنامه، طولانی شدن به‌روزرسانی برنامه‌ها و اشغال فضای زیادی از دستگاه اشاره کرد.

 

برای سفارش “طراحی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی” کلیک کنید.

 

2 . برنامه‌های موبایلی مبتنی بر وب

این دست از اپلیکیشن ها از طریق مرورگر تلفن‌های همراه قابل‌دسترسی هستند. در حقیقت می‌توان گفت این برنامه‌ها، وب‌سایت‌هایی ریسپانسیو هستند که با تلفن‌های همراه کاربران سازگارند و افراد می‌توانند از طریق وب به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به برنامه‌هایی چون فیس‌بوک یا Quora اشاره کرد.

طراحی این برنامه‌ها برای افرادی که تمایل به پیروی قوانین فروشگاه‌ها ندارند، مناسب خواهد بود. چرا که برخی از توسعه‌دهندگان معتقد هستند که برخی از برنامه‌های آن‌ها از داخل فروشگاه‌ها بدون هیچ دلیلی حذف‌شده‌اند و این موضوع به حذف سرمایه آن‌ها منجر شده است.

این دست از برنامه‌ها مزیت‌های گوناگونی چون هزینه کمتر برای توسعه، عدم نیاز به فضا برای ذخیره‌سازی دستگاه و امکان استفاده برای انواع گوشی را نام برد. البته مسلما از نکات منفی چون نیاز به اینترنت و مرورگر مناسب نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

تنوع اپلیکیشن موبایل

3 . برنامه‌های ترکیبی

این دست از برنامه‌ها درواقع ترکیبی از برنامه‌های بومی و مبتنی بر وب هستند. در حقیقت می‌توان گفت این برنامه‌ها همانند انواع اپلیکیشن ها بومی به نظر می‌رسند و عمل می‌کنند، اما از طرفی با استفاده از فناوری‌های وب چند پلتفرمی توسعه می‌یابند. از انواع اپلیکیشن موبایل که این‌چنین هستند، می‌توان به توییتر، اینستاگرام، اسنپ، Gmail و … اشاره کرد.

ازجمله نکات مثبت برنامه‌هایی که این‌چنین طراحی می‌شوند، می‌توان به توسعه سریع، هزینه‌های کم، تعداد زیاد API و نگهداری کم‌هزینه آن‌ها اشاره کرد. از طرفی نکات منفی آن را نیز می‌توان مواردی چون عملکرد و سرعت پایین در نظر گرفت که برای بسیاری از افراد خوشایند نخواهد بود.

 

برای سفارش “طراحی اپلیکیشن سفارش غذا” کلیک کنید.

 

4 . اپلیکیشن های موبایل همراه سبک زندگی

انواع اپلیکیشن موبایل که در این سال‌ها بسیار استفاده می‌شود، اپلیکیشن های همراه سبک زندگی است. این برنامه‌ها مثل اپلیکیشن خدماتی جنبه‌های سبک زندگی افراد را تعریف می‌کند. برای مثال می‌توان به برنامه‌های تناسب اندام، غذا، مسافرتی، موسیقی، دوست‌یابی، چت کردن و … اشاره کرد.

این دست از برنامه‌ها به‌صورت روزانه استفاده می‌شوند و می‌توانند به افراد کمک بسیاری کنند. دقت داشته باشید که اگر تصمیم به طراحی این دست از اپلیکیشن ها دارید، باید طراحی را به گونه‌ای انجام دهید که نظر کاربر را جلب کنید ازجمله برنامه‌های سبک زندگی که بسیار موفق بودند، می‌توان به اسنپ، علی‌بابا، اسپاتیفای و … اشاره کرد.

5 . برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی

مسلما اپلیکیشن های مربوط به رسانه‌های اجتماعی از محبوب‌ترین انواع اپلیکیشن ها هستند که ما روزانه از انواع آن‌ها استفاده می‌کنیم. طراحی این دست از انواع اپلیکیشن موبایل باید به گونه‌ای باشد که مخاطب را سرگرم کند و بتواند تمام نیازهای افراد برای برقراری ارتباط را برطرف سازد. دقت داشته باشید که اپلیکیشن های مربوط به رسانه‌های اجتماعی تنها به مواردی که شما می‌توانید از آن‌ها برای صحبت و چت کردن استفاده کنید، محدود نمی‌شود؛ بلکه هر برنامه‌ای که بتوان از طریق آن چیزی را به اشتراک گذاشت، در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد. برای مثال می‌توان به برنامه‌هایی چون فیس‌بوک، اسنپ چت، اینستاگرام و Pinterest اشاره کرد.

 

برای سفارش “طراحی اپلیکیشن پزشکی” کلیک کنید.

 

6 . برنامه‌های کاربردی

برنامه‌های کاربردی آن دست از برنامه‌ها هستند که به احتمال زیاد همه ما بارها از آن‌ها استفاده کرده‌ایم. حتی برخی از این اپلیکیشن ها بر روی گوشی‌ها نصب است. برنامه‌های کاربردی را می‌توان شامل مواردی چون ریمایندر و تقویم، چراغ‌قوه، آب‌وهوا، ماشین‌حساب و دیگر برنامه‌های این‌چنینی دانست.

اپلیکیشن های بازی‌ها و سرگرمی

7 . برنامه‌های مربوط به بازی‌ها و سرگرمی

دسته مربوط به بازی و سرگرمی‌ها را می‌توان از حساس‌ترین دسته‌ها که بسیاری رقابتی نیز است در نظر گرفت. به نوعی می‌توان گفت بارزترین انواع اپلیکیشن موبایل را بازی‌ها تشکیل می‌دهند؛ از همین رو توسعه‌دهندگان علاقه بیشتری به طراحی این دست از اپلیکیشن ها دارند، زیرا معتقد هستند موفقیت این دست از اپلیکیشن ها در مقایسه با دیگر برنامه‌ها بیشتر است. برای مثال بازی چون کلش رویال، کویز آف کینگ، انگری بردز و … ازجمله بازی‌هایی هستند که موفقیت بسیاری را به دست آوردند.

امتیاز دهید
سخن نهایی
همان‌طور که مطالعه کردید، در این مقاله انواع اپلیکیشن موبایل را مورد بررسی قرار دادیم و دسته‌بندی مربوط به سیستم‌عامل‌های مربوط به اندروید و آی او اس را ذکر کردیم. حال شما می‌توانید متناسب با اطلاعاتی که دارید، یکی از زمینه‌ها را انتخاب کنید و در آن مشغول به فعالیت شوید. حالا با دانستن انواع اپلیکیشن‌های موبایل امکان برآورد قیمت و هزینه‌های آن راحت‌تر می‌شود. برای کمک در این زمینه می‌توانید صفحه‌‌ی قیمت طراحی اپلیکیشن مراجعه کنید.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

51 پاسخ

  1. آقا عالی بود توضیحات، ممنون از اینکه تجربیاتتون رو در اختیارمون میذارید

    1. سلام وقت بخیر
      بله، شما میتوانید از طریق اکانت @viiraco با پیج اینستاگرام ما در ارتباط باشید🌸

    1. سلام وقتتون بخیر دوست عزیز شما میتوانید با عضویت در خبرنامه ویرا از آخرین مطالب ما با خبر باشید 🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *