صفر تا صد تحقیق کلمات کلیدی

نوشته شده در 2 مرداد 1402
زمان مطالعه: 14 دقیقه
آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

فرایند سئو با تحقیق کلمات کلیدی آغاز می‌شود. تحقیق کلمات کلیدی اولین، اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش سئو است. در این بخش از ویرا قصد داریم تا در خصوص اینکه تحقیق کلمات کلیدی چیست و چطور انجام می‌شود اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم، از این رو پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید. به بیست و یکمین محتوا از مجموعه محتواهای سریالی آموزش سئو ویرا خوش آمدید. در این قسمت قرار هست به طور مفصل به موضوع تحقیق کلمه کلیدی بپردازیم.

Trulli

تایید شده توسط ویرا

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی در واقع فرایندی است که در آن متخصص سئو با استفاده از ابزارهای سئو و تحقیق کلمات کلیدی و همچنین آشنایی خود نسبت به بازار کلمات کلیدی که کاربران در وب به دنبال آن‌ها می‌گردند را شناسایی می‌کند و مطابق با اهداف کسب و کار آنها را دسته بندی و انتخاب می‌کند و در نهایت تصمیم می‌گیرد که هر کلمه و یا مجموع کلمات بر روی چه صفحه ای از سایت با چه ماهیتی تارگت شوند.

چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟

یکی از سوالاتی که در خصوص تحقیق کلمات کلیدی پرسیده می‌شود در خصوص دلیل اهمیت آن است. در این خصوص باید گفت که سئو بر پایه کلمات کلیدی میچرخد، در صورتی که به دنبال فروش بیشتر و یا بازدید بیشتر از طریق گوگل هستید می‌بایست در کلمات کلیدی که کاربران جست و جو می‌کنند رتبه‌های بالایی داشته باشید. از این روست که تحقیق کلمات کلیدی اهمیت پیدا می‌کند، تا فرایند سئو شما به بیراهه نرود!

استخراج کلمات کلیدی یک سایت

چه زمانی به تحقیق کلمات کلیدی نیاز داریم؟

سوال دیگری که در خصوص تحقیق کلمات کلیدی پرسیده می‌شود در این خصوص است که چه زمانی به تحقیق کلمات کلیدی نیاز داریم؟ در این خصوص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

گسترش کسب و کار و ارائه خدمات جدید

با شناخت کلمات کلیدی مرتبط با خدمات جدیدی که قصد دارید ارائه دهید، می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی خود را بهبود بخشید و به سمت مخاطبان مهم و هدف خود پیشروی کنید. تحقیق کلمات کلیدی به شما امکان می‌دهد تا درک بهتری از تقاضای بازار نسبت به این خدمات جدید داشته باشید و به چه نحوی می‌توانید از این تقاضا بهره‌مند شوید.

پیدا کردن ایده‌های جدید برای تولید محتوا

تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند ایده‌های جدیدی را برای تولید محتوا به وجود آورد. با شناخت نیازها، بررسی رقبا، ارائه محتوای پاسخگو به پرسش‌ها، و ترندها، می‌توانید محتواهای جذاب و پرطرفداری ایجاد نمایید. این ایده‌ها به شما کمک می‌کنند تا بازدیدها و تعامل با محتواهایتان را افزایش داده و به مخاطبان هدفتان نزدیک‌تر شوید.

بهینه سازی محتوای کنونی وبسایت

بهینه‌سازی محتوا شامل بازبینی کلمات کلیدی، بهبود محتوا، بهینه‌سازی عناوین و توضیحات، وبسایت است. با انجام این اقدامات، وبسایت شما بهتر در نتایج جستجو ظاهر می‌شود و تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند

بررسی کلمات کلیدی فعلی که در محتوای وبسایت استفاده می‌شوند و تصمیم‌گیری در مورد تغییر کلمات کلیدی، اضافه کردن کلمات جدید و یا حذف کلمات ناکارآمد از جمله اقداماتی است که در زمینه تحقیق کلمه کلیدی در بهینه سازی سایت انجام می‌‌دهیم.

در صورت علاقه‌مندی به موضوع کانتنت مارکتینگ پیشنهاد می‌دهیم مقاله بازاریابی محتوایی چیست را مطالعه نمایید.

اصول تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی نیز همچون هر کار دیگری دارای اصول خاصی است. در ادامه در خصوص این اصول صحبت کرده‌ایم.

تحقیق کلمه کلیدی

نحوه پیدا کردن لیست کلمات کلیدی

برای اینکه لیست کلمات کلیدی خود را پیدا کنید روش های مختلفی وجود دارد، از جمله مهم‌ترین این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طوفان فکری برای یافتن کلمات کلیدی بنیادی

طوفان فکری روشی است که در آن تعداد نفرات بسیار زیادی دور هم جمع می‌شوند و در خصوص موضوعی دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان می‌کنند. در بحث تحقیق کلمات کلیدی نیز معمولا طوفان فکری در جمعی با حضور متخصص سئو مدیر مجموعه و سایر کارکنان مجموعه برگزار می‌شود و هر کس تلاش می‌کند تا عبارت‌هایی که پیش بینی می‌کند کاربران به دنبال آن‌ها میگردد را پیشنهاد دهد.

رقیبانتان در چه کلیدواژه‌هایی رتبه کسب کرده‌اند؟

اینکه رقبای شما بر روی چه کلماتی در رتبه‌های برتر قرار دارند نیز می‌تواند نقطه عطفی برای شما باشد تا با استفاده از تحلیل رقبایتان به لیستی از کلمات کلیدی که می‌بایست شما نیز بر روی آن‌ها کار کنید دست یابید.

استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

یکی از مرسوم‌ترین روش‌های تحقیق کلمات کلیدی استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است. در این روش شما تعدادی کلمات کلیدی اولیه را به این ابزارها داده و آن‌ها با استفاده از اطلاعاتی که در دیتابیس‌شان ذخیره کرده‌اند لیستی از کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

بررسی و آنالیز کلیدواژه‌های بدست آمده

پس از آنکه کلمات کلیدی حوزه کاریتان را پیدا نمودید می‌بایست نسبت به آنالیز آن‌ها اقدام کنید. برای این منظور فاکتورهای مختلفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

میزان جستجو (Search Volume)

اینکه یک کلمه یا عبارت چقدر در ماه جست و جو می‌شود یکی از موارد تاثیر گذاری است که در سئو سایت به آن توجه می‌شود. باتوجه به اینکه سیاست کاری شما جذب بازدید بیشتر و یا فروش بیشتر است می‌بایست کلمات را بر اساس بازدیدی که دارند انتخاب کنید. توجه داشته باشید در صورتی که ملاک شما افزایش فروش است، اینکه یک کلمه بازدید کمی داشته باشد الزاما دلیلی بر اینکه فروش حاصل از رتبه برتر شدن در آن کلمه نیز کم باشد نخواهد بود!

میزان سرچ در تحقیق کلمات کلیدی

سختی کلیدواژه (Keyword Difficulty)

سختی کلید واژه به رقابتی که بر روی تصاحب رتبه‌های برتر آن در جریان است اطلاق می‌شود. هر چه عبارت‌های کلیدی مورد نظر شما کوتاه‌تر باشد سختی آن بیشتر و رقابت بر روی تصاحب رتبه‌های برتر در آن سرچ بیشتر است.

هزینه‌ سئو

مطمئنا هر چه میزان جست و جو و سختی کلید واژه‌ای بیشتر باشد هزینه‌ای که می‌بایست برای سئو سایت در آن کلمه و عبارت پرداخت شود نیز بیشتر خواهد بود. در صورتی که بودجه زیادی برای هزینه کردن در سئو ندارید پیشنهاد می‌کنیم تمرکز خود را بر روی کلمات دم دراز که رقابت کمتری دارند قرار دهید.

کیورد تارگتینگ و تصمیم گیری درباره استراتژی صفحات

پس از اینکه کلمات کلیدی نهایی خود را یافتید حال نوبت به دسته بندی کردن کلمات رسیده است. اینکه بدانید هر کلمه بر روی چه صفحه‌ای می‌بایست تارگت شود در بخش دیگری از کیورد ریسرچ با نام کیورد تارگتینگ مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای اینکه بفهمید هر کلمه می‌بایست بر روی چه صفحه‌ای با چه نوع محتوایی تارگت شود می‌بایست به دو عامل اصلی یعنی هدف کاربر و همچنین تحلیل محتوای وب سایت رقبا دقت نمایید تا بتوانید تصمیم گیری درستی در خصوص تارگت کلمه کلیدی‌های خود بگیرید.

توجه به هدف و اینتنت(intent) کاربر

تحقیق کلمه کلیدی (Keyword Research) به ما کمک می‌کند تا نیازها و تمایلات مخاطبان را از طریق موتورهای جستجو شناسایی کنیم. در این فرآیند، توجه به هدف و اینتنت (Intent) کاربران بسیار حائز اهمیت است. اینتنت کاربران نمایان‌گر نیازها و هدف‌های آن‌ها در جستجوی اطلاعات می‌باشد. با توجه به این عامل، می‌توانیم بهترین کلمات کلیدی را شناسایی کرده و محتوا و خدمات خود را به مخاطبان هدف مناسب ارائه دهیم. انجام تحقیق کلمه کلیدی مؤثر، بازدهی و رتبه‌بندی وب‌سایت را در نتایج جستجو بهبود می‌بخشد.

تحلیل محتوای وبسایت رقبا

تحلیل محتوای وبسایت رقبا، به ما اطلاعات ارزشمندی درباره محتواها و کلمات کلیدی موفق آن‌ها می‌دهد. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانیم بهترین روش‌ها و محتواها را برای وبسایت خود بهبود داده و از رقبا پیشی بگیریم.

تحلیل رقبا در تحقیق کلمه کلیدی

معرفی ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به طور معمول همگی یک فرایند خاص را دنبال می‌کنند. برای این کار شما کافی است تا کلمه کلیدی اصلی خود را به آن‌ها ارائه دهید تا در پاسخ لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با کلمه جست و جو شده را در اختیار شما قرار دهند. لازم به ذکر است که این ابزارها دقت لازم و کافی را نداشته و در وب فارسی نیز بسیار ضعیف‌تر از وب انگلیسی عمل می‌کنند و تنها می‌بایست به عنوان ابزاری برای تکمیل اطلاعات از آن‌ها استفاده کرد و دیتایی که در خصوص حجم جست و جو و یا سختی عبارت کلیدی ارائه می‌دهند نباید سنجه‌ای برای انتخاب کلمه کلیدی مورد نظر قرار گیرد.

از جمله ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کیورد پلنر
  • Kwfinder
  • گوگل ترندز
  • استفاده از پیشنهادات گوگل
  • استفاده از چت جی پی تی
  • استفاده از سرچ کنسول

کیورد پلنر و کیورد فایندر

کیورد پلنر و کیورد فایندر ابزارهایی با کارایی یکسان هستند و کارشان ارائه لیستی از کلمات کلیدی مشابه کلمه کلیدی است که در باکس جست و جویشان سرچ کرده‌اید.

گوگل ترندز

ابزار گوگل ترندز برای مقایسه علاقه مندی کاربران به جست و جو پیرامون عبارت‌های کلیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این ابزار شما این امکان را خواهید داشت تا 5 عبارت یا کلمه کلیدی را جست و جو کرده و تمایل کاربران به جست و جو هر یک را مشاهده کنید و در طی مدت زمان رشد و افت این علاقه مندی را بررسی کنید.

پیشنهادات گوگل

گوگل و پیشنهادهایی که می‌دهد نیز همواره جز جدایی ناپذیر فرایند تحقیق کلمات کلیدی بوده‌اند. با جست و جوی یکی از کلمات کلیدی اولیه و مراجعه به آخر لیست نتایج با تعدادی از کلمات و عبارات پیشنهادی توسط گوگل رو به رو خواهید شد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین در صورتی که در باکس جست و جو گوگل عبارتی را یادداشت کنید گوگل با پیشنهاد دادن همزمان کلمات دیگر سعی می‌کند تا عبارتی که به دنبال آن هستید را کامل کنید تا به نتیجه‌ای بهتر برسید.

چت جی پی تی

چت جی پی تی ابزاری است که به تازگی به جمع ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی اضافه شده است. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید از او بخواهید تا لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاریتان را به شما ارائه نماید و شاهد آن باشید که چطور یک ربات هوش مصنوعی در عرض کمتر از چند ثانیه لیستی از کلمات را برای شما لیست می‌کند.

keyword research

سرچ کنسول

سرچ کنسول هر سایت اصلی‌ترین دارایی آن برای تکمیل اطلاعات در بخش تحقیق کلمات کلیدی است. پس از اینکه مدتی از راه اندازی وب سایتتان گذشت و مقداری اطلاعات در سرچ کنسول سایتتان پدیدار شد، این امکان را خواهید داشت تا با بررسی عبارت‌هایی که کاربران جست و جو کرده‌اند به لیستی از کلمات کلیدی برسید و تمرکز سئویی خود را بر روی آنچه که کاربران به دنبال آن هستند قرار دهید.

امتیاز دهید
سخن نهایی
آیا تا کنون تحقیق کلمات کلیدی برای وب سایت خود و یا کارفرمایتان انجام داده اید؟ از چه ابزارهایی برای این کار استفاده کرده اید؟ با چه چالش هایی در این زمینه رو به رو شده اید؟ تجربه خود در این زمینه را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *