سئو چه تکنیک‌هایی دارد؟

نوشته شده:در 02 خرداد 1400
زمان مطالعه: 05 دقیقه
تکنیک های سئو

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

امروزه به دلیل توسعه رقابت در بازارهای مجازی مخصوصا بستر وب، موفقیت در جذب مشتری و تصاحب بازار، مستلزم استفاده از استراتژی‌های دقیق و جدید است. یکی از استراتژی‌های نوظهور در توسعه بازارهای مجازی، استفاده از تکنیک‌ های سئو به‌منظور افزایش رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو به‌ویژه گوگل است. منظور از سئو، همان تکنیک بهینه‌سازی سایت است که با ترفندهای مختلفی صورت می‌گیرد.

برخی از این تکنیک‌های بهینه‌سازی که به عهده طراح سایت یا سئو‌کار است، محدود به اقداماتی است که در محیط داخلی وب‌سایت صورت می‌گیرد. این تکنیک بهینه‌سازی سایت به سئوی داخلی معروف بوده و بر اساس استراتژی‌هایی تحت عنوان کاملترین  چک ‌لیست سئو  ۲۰۲۱ (منظور جدید‌ترین چک لیست سئو) صورت می‌گیرد. برخی دیگر از تکنیک‌های بهینه سازی، به اقداماتی اطلاق می‌شود که خارج از محیط وب‌سایت برای افزایش رتبه سایت صورت می‌گیرد، این روش‌ها را نیز سئوی خارجی می‌گویند.

اگر یک وب‌سایت تجاری و یا خدماتی دارید و می‌خواهید رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو افزایش داده و به این ترتیب، ترافیک بیشتری را به سایت خود هدایت کند، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

Trulli

تایید شده توسط متخصصین ویرا

 

الگوریتم‌های رتبه‌بندی موتورهای جستجو

در موتورهای جستجو به‌خصوص گوگل، الگوریتم‌های هوشمندی به‌منظور شناسایی سایت‌های پربازدید و مفید به کار می‌رود. این الگوریتم‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این الگوریتم‌ها رفتار کاربر را در برخورد با محیط مجازی اینترنت شبیه‌سازی می‌کنند؛ سپس بر اساس ارزیابی رفتار کاربران و نتایج حاصل از تحلیل عملکرد آن‌ها، رتبه مناسب را به هر سایت اختصاص می‌دهند. در واقع رفتار کاربران در مقابل یک وب‌سایت از اولین مرحله یعنی جستجوی کلمه کلیدی تا آخرین مرحله یعنی خروج از سایت، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در صورتیکه نیاز به خدمات سئو سایت دارید، متخصصان ویرا آماده بررسی و آنالیز وب‌سایت شما هستند.

 

الگوریتم رتبه بندی در سئو

به‌محض اینکه یک کاربر کلمه یا کلمات کلیدی را در مورد یک موضوع خاص جستجو می‌کند، لیستی از وب‌سایت‌های مرتبط با آن موضوع نمایش داده می‌شود. تحلیل آماری مربوط به تعداد کاربرانی که با جستجوی یک کلمه کلیدی به وب‌سایت خاصی وارد می‌شوند، مدت‌زمانی که در آن وب‌سایت به جستجو مطالب می‌پردازند و همچنین تعداد صفحات ایندکس شده‌ای که از آن وب‌سایت را مشاهده می‌کنند، همگی معیارهایی برای رتبه‌بندی سئو سایت است.

در نهایت این داده‌های آماری جمع‌بندی شده و رتبه وب‌سایت توسط موتور جستجو تعیین می‌گردد؛ بنابراین تکنیک‌ های سئو زمانی موفق هستند که بتوانند روی رفتار کاربران اثر مثبت داشته باشند. ترفند سئو در صورتی که از الگوهای قانونی و معتبر برای افزایش رتبه سایت استفاده کند، از دید موتورهای جستجو نیز به عنوان یک الگوی معتبر شناخته شده و اعتبار وب‌سایت مورد نظر افزایش خواهد یافت.

این الگوهای معتبر و قانونی را سئو کلاه ‌سفید می‌نامند که نقطه مقابل ترفندهای سئوی کلاه‌ سیاه هستند. در عمل صرف‌نظر از نتیجه مثبت و یا منفی که ترفندهای سئو کلاه سیاه در بهینه‌سازی سایت دارند، به‌خاطر استفاده از الگوهای نامعتبر و جعلی، استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود.

انواع تکنیک‌ های سئو

همان‌طور که گفته شد، تکنیک‌ های سئو از دیدگاه اقداماتی که در داخل و یا خارج از محیط سایت انجام می‌گیرد، به سئوی داخلی و خارجی تقسیم‌بندی می‌شود. در این بخش، به صورت خلاصه اما مفید، تکنیک‌های مفید برای بهبود سئو بیان خواهد شد.

انواع سئو

 

تکنیک‌ های سئو داخلی

1 . تولید محتوا بر اساس تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی، یکی از ضروری‌ترین تکنیک‌های اساسی در بهبود سئوی سایت است. پیش از آنکه اقدام به تولید محتوا کنید، می‌بایست با استفاده از ابزارهای مختلفی که به‌منظور تحقیق کلمات کلیدی ارائه شده است، کلمات کلیدی پرکاربرد مرتبط با موضوع کسب ‌و کار خود را پیدا کنید. هرچه محتوای شما از نظر استفاده از کلمات کلیدی مهم و پر جستجو، غنی‌تر باشد، احتمال موفقیت شما در فرآیند سئو و بهینه سازی سایت نیز بیشتر خواهد بود.

شاید ساده‌ترین ترفند برای شناسایی کلمات کلیدی پر جستجو، پیشنهادهایی است که گوگل در هنگام جستجوی یک کلمه یا عبارت به شما نمایش می‌دهد.
ترفند دیگری که امروزه در این زمینه شناخته شده است، استفاده از کلمات کلیدی طولانی‌تر در محتوای وب‌سایت است. بررسی‌ها نشان داده است که کاربران معمولاً چندین کلمه کلیدی را بصورت یک عبارت جستجو می‌کنند تا منظور خود را بهتر به گوگل دیکته کنند؛ بنابراین روی کلمات کلیدی طولانی‌تر تمرکز کنید، چون تنوع زیادی در ترکیب این کلمات با هم وجود داشته و بنابراین پیروزی در این رقابت به مراتب ساده‌تر خواهد بود.

2 . استفاده از سرورهای پرسرعت و قدرتمند

یکی از ترفندهای بهبود سئو سایت که بصورت مستقیم روی سرعت لود شدن سایت اثر دارد، استفاده از سرورهای پرسرعت است. سرورهای Cloud به‌دلیل استفاده از تکنولوژی ابری، سرعت پاسخگویی بسیار بالاتری دارند و در نتیجه سرعت لود شدن سایت و پاسخ به درخواست‌های سمت کلاینت نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین اگر می‌خواهید وب‌سایتی داشته باشید که صفحات آن سریع لود شود و در نتیجه کاربر، مدت‌زمان بیشتری را به جستجو بین صفحات شما بپردازد، به نوع سرور سایت خود بیشتر توجه کنید.

3 . بررسی نرخ کلیک کاربران

نرخ کلیک کاربران یا به صورت اختصار، CTR (Clickthrough rate)، معیاری است که میزان موفقیت یک صفحه وب‌سایت را در جذب نظر کاربران مشخص می‌کند. این معیار در واقع تعداد کلیک‌های صورت گرفته توسط کاربران برای ورود به وب‌سایت و یا ورود به صفحاتی از سایت شماست. هر چه میزان CTR بیشتر باشد، نشان‌دهنده رضایت بیشتر کاربران از محتوای صفحات است.

این معیار توسط گوگل قابل‌شناسایی است و برهمین اساس، بهبود نرخ کلیک می‌تواند یک امتیاز مثبت از سوی موتورهای جستجو باشد.

تکنیک‌های مختلفی برای افزایش نرخ کلیک ارائه شده است:

🔹 جذاب‌سازی صفحات برای افزایش علاقه بازدیدکنندگان.

🔹 استفاده از محتوای استاندارد و مفید و در عین حال مرتبط با موضوع سایت

🔹 بهره‌گیری از علائم نگارشی استاندارد و قواعد نوشتاری برای درک بهتر محتوا توسط خواننده.

🔹 آشنایی با روش‌های نمایش محتوا در پلتفرم‌های مختلف نظیر موبایل یا لپ‌تاپ و حل مشکلات احتمالی

 

نرخ کلیک کاربران

4 . استفاده از محتوای بصری

تحقیقات نشان داده است که محتوای بصری نظیر ویدئو، انیمیشن و عکس برای خواننده جذابیت بیشتری نسبت به محتوای متنی دارد. محتوای متنی هرچند می‌تواند جزئیات بیشتری را در اختیار خواننده قرار دهد، اما طبق آمار 43 درصد از کاربران تمایل دارند که پاسخ سؤالات خود را در مورد محتوای مورد نظر در یک ویدئو مشاهده کنند تا در یک متن طولانی به آن برسند؛ بنابراین سعی کنید بخشی از محتوای خود، به‌خصوص محتوایی که به‌صورت متن طولانی خواهد بود، در قالب یک یا چندین فایل ویدئویی در وب‌سایت خود قرار دهید.

همین بررسی‌ها نشان داده است که در 55% از نتایج جستجوی گوگل نیز حداقل یک فایل ویدئویی مرتبط با موضوع یافت می‌شود؛ بنابراین استفاده از محتوای ویدئویی از دید گوگل امتیاز مثبت است، زیرا با بررسی رفتار کاربران مشخص شده است که محتوای ویدئویی برای برخی از آن‌ها دل‌چسب‌تر از محتوای متنی است.

5 . تعامل بیشتر با مخاطب

بررسی‌ها نشان می‌دهد که صفحاتی که نشان‌دهنده ارتباط بیشتر بین مخاطبان و صاحبان وب‌سایت‌ها است، از دید موتورهای جستجو ارزش بیشتری دارند و در رتبه بالاتری قرار می‌گیرند. صفحاتی از وب‌سایت شما که تعداد پرسش و پاسخ و ثبت نظرات بازدیدکننده‌ها در آن بیشتر است، شانس بیشتری برای افزایش رتبه توسط موتورهای جستجو خواهند داشت.

در واقع این یک تکنیک بازاریابی بوده که به کامنت مارکتینگ معروف است. مخاطب با ورود به صفحه مورد نظر، ممکن است ترجیح دهد سؤالات دیگر کاربران و پاسخ‌های ارائه شده به آن‌ها را مطالعه کند، همچنین احتمالاً به پاسخ سؤالات خود نیز خواهد رسید. همانطور که گفته شد، صرف زمان بیشتر در صفحات وب‌سایت از دید موتور جستجو یک مزیت است؛ بنابراین شانس کسب رتبه بهتر توسط این صفحات نیز بیشتر خواهد بود.

6 . ساخت صفحات متمایز و بهینه‌سازی محتوا

قالب‌های مختلفی برای متمایزسازی ساختار صفحات وب‌سایت وجود دارد. استفاده از تکنیک‌های محتوای خوشه‌ای، برچسب‌گذاری و غیره، روش‌هایی هستند که برای ساخت صفحات وب‌سایت به‌صورت متمایز و جذاب استفاده می‌شوند.
استراتژی دیگری که در این بخش می‌توان به‌کار برد، بهینه‌سازی محتوا است. اگر قصد تولید یک محتوای جدید برای وب‌سایت خود دارید و یا می‌خواهید محتواهای قدیمی‌تر را به‌روزرسانی کنید، بهتر است این کار را طبق یک استراتژی و استراکچر انجام دهید.

آموخته‌های خود در مورد محتوا نویسی و الگوهای پیشرفته سئو محتوا را کنار هم گذاشته و بسته به موضوعی که می‌خواهید در مورد آن بنویسید، از این الگوها کمک بگیرید. اهمیت هر تکنیک در محتوا نویسی کمتر از دیگری نیست؛ بنابراین سعی کنید از همه تکنیک‌هایی که آموخته‌اید توأماً استفاده کنید.

 

چالش محتوا نویسی

7 . ایده پردازی برای کاهش چالش محتوا نویسی

معمولاً در شروع یک وب‌سایت، به‌دلیل برنامه‌ریزی‌های قبلی و نیز گستردگی مطالب، مشکلی در تولید محتوا و ایده پردازی برای محتوا وجود ندارد. چالش اصلی زمانی آغاز می‌شود که مدتی از راه‌اندازی وب‌سایت گذشته باشد و موضوعات مدنظرتان تا حدی پوشش داده شده باشد. در این شرایط، انتخاب عناوین نو که هم جذابیت لازم برای جذب مخاطب جدید و هم پتانسیل حفظ مخاطبان قبلی را داشته باشد، کار دشواری است.
استفاده از محتوای سریالی، محتوای مکمل و محتوای خوشه‌ای می‌تواند در این زمینه بشدت موثر باشد.

 

جهت مشاهده ” هزینه سئو سایت ” کلیک کنید.

 

تکنیک‌ های سئو خارجی

تکنیک سئو از دیدگاه سئوی خارجی معمولاً به ترفندهایی اطلاق می‌شود که خارج از محیط سایت برای افزایش آمار بازدید و بهبود رتبه‌بندی سایت انجام می‌گیرد. این روش‌ها معمولاً محدودتر از ترفندهای سئوی داخلی است. در این بخش 3 مورد از مهم‌ترین تکنیک‌ های سئوی خارجی را بررسی می‌کنیم.

1 . منشن کردن در فروم‌ها

یکی از اقداماتی که برای بهبود آمار سایت صورت می‌گیرد، ذکر عنوان سایت و یا برند در وب‌سایت‌ها، فروم و تالارهای گفتمان، شبکه‌های اجتماعی و … است. در این روش، هدف، تبلیغات از طریق لینک دهی به وب‌سایت نیست، بلکه هدف اصلی منشن کردن عنوان سایت و تعریف از محصولات، معرفی خدمات و برجسته‌سازی نام تجاری در کمپین‌های تبلیغاتی است. با این روش، بدون آنکه از لینک گذاری مستقیم برای هدایت ترافیک به سایت استفاده کرده باشید، آمار بازدید وب‌سایت افزایش می‌یابد.

2 . ایجاد بک لینک

در حال حاضر ساده‌ترین روش برای ایجاد بک لینک، خرید آن است که معمولاً توصیه نمی‌شود. زیرا جزو تکنیک‌‌های سئوی کلاه‌سیاه (یا بعضی خاکستری) شناخته شده و در صورتی که توسط الگوریتم‌های هوشمند گوگل شناسایی گردد، امتیاز منفی به وب‌سایت تعلق گرفته و حتی ممکن است به دریافت جریمه توسط گوگل بینجامد. بهترین و مفیدترین روش برای ایجاد بک لینک، بهبود محتوای سایت است که قطعاً دشوار و زمان‌بر خواهد بود.

 

بک لینک

 

در صورتیکه محتوای سایت شما چنان قوی باشد که معیار و مرجعی برای سایر کسب‌وکارها شناخته شود، بک لینک‌های ارجاع به صفحات وب‌سایت شما خود به‌ خود در سایر وب‌سایت‌ها ایجاد خواهد شد. این مسئله از دید موتورهای جستجو یک مزیت برتر است که تمایز محتوای وب‌سایت شما را نسبت به سایر وب‌سایت‌ها با موضوعات مشابه پررنگ می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌شود که موارد گفته شده در قسمت تکنیک‌های سئوی داخلی را بیشتر مورد توجه قرار دهید.

مثلاً اگر محتوای خود را بهبود بخشید، از محتوای تصویری استفاده کنید و کامنت مارکتینگ را در وب‌سایت خود تقویت کنید، دریافت بک لینک از سایر محیط‌ها برای شما ساده‌تر خواهد شد.

3 . ترفندهای پر ریسک

برخی از تکنیک‌های ایجاد بک لینک، در دسته ترفندهای سئوی کلاه‌سیاه قرار می‌گیرند و به‌دلیل ریسک بالایی که دارند، در اینجا تنها به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. این موارد صرف‌نظر از نتیجه‌ای که روی سئوی سایت خواهند داشت، هیچ توصیه‌ای به استفاده از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

🔹 اولین ترفند، ساخت و استفاده از چندین بلاگ مختلف و انتشار مطالب وب‌سایت در آن‌ها است. این روش در صورتی‌که توسط گوگل تشخیص داده شود، برای سئوی سایت امتیاز منفی خواهد داشت. برای آموزش وبلاگ نویسی حرفه‌ای پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله‌ای که برایتان آماده کرده‌ایم را مطالعه نمایید.

🔹 انتشار مقالات مشابه به‌صورت کپی در شبکه‌های اجتماعی مختلف.

🔹 تبادل لینک برای تبلیغات سایت بدون توجه به ارزش و اعتبار سایت میزبان. سایتی که لینک سایت شما را در خود قرار می‌دهد، باید از اعتبار و رتبه بالاتری نسبت به سایت شما برخوردار باشد تا برای سایتتان یک امتیاز محسوب شود.

🔹 به‌کارگیری ابزارهای ساخت بک لینک به صورت انبوه. این ابزارها معمولاً به‌دلیل عدم توجه به قواعد ایجاد بک لینک مفید و تنها با هدف کسب منفعت اقتصادی ایجاد شده‌اند، بنابراین استفاده از آن‌ها ریسک زیادی به دنبال خواهد داشت.

🔹 عضویت در تالارهای گفتگو و انجمن‌های مختلف بدون درج محتوا و صرفاً با هدف لینک دهی سایت در قسمت پروفایل. این کار توسط الگوریتم‌های جستجوی گوگل به‌عنوان یک اسپم شناسایی می‌شود و برای سایتی که به آن اشاره می‌شود، نیز امتیاز منفی خواهد داشت.

[su_accordion][su_spoiler title=”الگوریتم رتبه‌بندی گوگل چگونه است؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” anchor_in_url=”no” class=””]
این الگوریتم‌ها رفتار کاربر را در برخورد با محیط مجازی اینترنت شبیه‌سازی می‌کنند؛ سپس بر اساس ارزیابی رفتار کاربران و نتایج حاصل از تحلیل عملکرد آن‌ها، رتبه مناسب را به هر سایت اختصاص می‌دهند.
​[/su_spoiler]

[su_accordion][su_spoiler title=”انواع تکنیک‌های سئو چه مواردی را شامل می‌شوند؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” anchor_in_url=”no” class=””]
1. سئو آن پیج (داخلی)
2. سئو آف پیج (خارجی)
​[/su_spoiler]

[su_accordion][su_spoiler title=”یکی از ضروری‌ترین تکنیک‌های اساسی در بهبود سئوی سایت چیست؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” anchor_in_url=”no” class=””]
تحقیق کلمات کلیدی
​[/su_spoiler]

5/5 - (1 امتیاز)
سخن نهایی
امروزه خدمت سئو یکی از خدمات پرتقاضا برای کسب و کارهای آنلاین است. برای موفقیت در بهینه‌سازی سایت و بهبود رتبه‌بندی آن، شناخت گوگل و کسب آگاهی در مورد الگوریتم‌های مورد استفاده آن، یک پیش‌نیاز اساسی است.تا زمانی که ندانید الگوی شناسایی صفحات سایت توسط موتورهای جستجو چیست و هر صفحه بر چه مبنایی رتبه بندی می‌گردد، نمی‌توانید استراتژی مناسبی را برای رسیدن به هدف، انتخاب کنید.شناخت و پیاده‌سازی تکنیک‌های سئو یک پروسه ساده و در عین حال مداوم است، به این خاطر که تکنیک‌ های جدید با پیشرفت الگوریتم‌های شناسایی موتورهای جستجو، ارائه می‌شود و برخی از ترفندهای قدیمی‌تر به‌مرور منسوخ می‌گردند؛ بنابراین به‌روز بودن و مطالعه در این زمینه، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.شما عزیزان می‌توانید نظرات و سوالات خود را در کادر پایین با ما درمیان بگذارید.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

49 پاسخ

    1. سلام وقت بخیر
      بله، شما میتوانید از طریق اکانت @viiraco با پیج اینستاگرام ما در ارتباط باشید🌸

    1. سلام وقتتون بخیر دوست عزیز شما میتونید با شماره های زیر با ما در تماس باشید:
      02144964734 – 09045068232

  1. فوق العاده بود. مدتها بود متن به این قشنگی و با محتوای عالی ندیده بودم

  2. عالی بود . سعی میکنم همه روشها رو یک به یک اجرا کنم تا به یه نتیجه مطلوب برسم.

  3. سلام
    من هیچوقت متنی کامنتی نمیزارم جایی
    ولی اینقدر این متنتون کاملو جامع بود که بی انصافی بود اگه تشکر نمیکردم

  4. واقعا عالی بود . راهکارهایی بودن که مسلما اگر اصولی و درست استفاده بشن خیلی کمک میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *