نحوه ثبت و انتشار اپ در گوگل پلی

ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی - 11

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

گوگلی پلی (Google Play) در حال حاضر بزرگترین پلتفرم برای انتشار و فروش اپ های اندروید در سراسر دنیا است. گوگل پلی بیش از یک میلیادر کاربر فعال به صورت ماهانه دارد و همین امر باعث شد تا انتشار اپ در گوگل پلی به سکوی پرتابی مناسب جهت بیشتر دیده شدن و همچنین افزایش ترافیک به سمت اپلیکیشن شما باشد. بعد از طراحی اپلیکیشن موبایل بیشترین دغدغه برای صاحبین کسب و کار، نحوه انتشار اپ بوده و هست. پروسه ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی برای نخستین بار ممکن است کمی دشوار و ملالت آور باشد. به همین خاطر، تصمیم گرفته ایم تا در مقاله با آموزش گام به گام ثبت اپلیکیشن در پلی استور همراه با شما هستیم تا جزییات و مراحل مختلف آن را زیر ذره بین ببریم و در نهایت اپلیکیشن خود را در این پلتفرم منتشر کنیم. با ویرا همراه باشید.

Trulli

تایید شده توسط متخصصین بخش برنامه نویسی ویرا

مراحل انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی:

 

گام اول – ساخت حساب کاربری

برای اینکه بتوانید اپ های خود را در گوگل پلی منتشر کنید، نیاز است تا یک حساب کاربری دولوپری (Developer Account) برای خودتان بسازید. برای ساخت این اکانت می توانید از آدرس https://play.google.com/apps/publish/signup و یکی از حساب های گوگل خود استفاده کنید و اکانت دولوپری خود در بستر گوگل را بسازید. این فرآیند ساده و بدون هیچ دردسری است. شما باید یک سری اطلاعات شخصی، قبول سیاست های مربوط به گوگل پلی و همچنین پرداخت هزینه 25 دلار برای یک اکانت مادام العمر را در این مرحله به انجام برسانید و سپس منتظر بمانید تا حساب کاربری شما توسط گوگل مورد تایید واقع شود.

 

ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی - 2

گام دوم – بررسی سیاست های گوگل

گام دوم در انتشار برنامه در گوگل پلی، بررسی سیاست های گوگل (Google Developers Policies) در مورد اپلیکیشن های گوگل پلی و عدم تخطی اپلیکیشن تولیدی با این سیاست ها است. سیاست های دولوپری گوگل موارد مختلف نظیر

  • چگونگی توسعه اپلیکیشن
  • نحوه به روز رسانی (Update) کردن اپلیکیشن

و همچنین چگونگی تنظیم اطلاعات برای استفاده حداکثری از امکانات گوگل پلی را به شما توضیح می دهند. اگر گوگل متوجه تجاوز اپلیکیشن شما از این حد و حدود بشود، اپلیکیشن شما را از گوگل پلی پاک و در بعضی موارد نیز حساب کاربری شما را به طور کامل غیر فعال می کند. بنابراین نیاز است تا اطلاعات زیر را به صورت کامل مورد مطالعه قرار دهید:

  • انواع محتواهای غیر مجاز در اپلیکیشن
  • قوانین کسب درآمد و تبلیغات
  • حریم شخصی کاربران
  • امنیت کاربران

گوگل به طور مداوم سیاست های خود را به روز رسانی می کند. بنابراین نیاز است تا به صورت مسترم این سیاست ها را رصد کنید تا از حذف شدن اپلیکیشن خود از گوگل پلی جلوگیری نمایید.

 

ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی - 3

گام سوم – نیازمندهای فنی

برای انتشار اپ در گوگل پلی نیاز است تا یک سری از نیازمندهای فنی مورد نیاز گوگل را پیش از فرآیند انتشار آماده کنید. نیازمندی های فنی گوگل برای انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی به صورت زیر است:

  • Bundle ID: نام پکیج اپلیکیشن باید به گونه ای انتخاب شود که در دراز مدت نیز نیازی به تغییر آن نباشد. امکان تغییر این بخش اپلیکیشن پس از انتشار وجود ندارد.
  • نسخه امضا شده اپلیکیشن (Signed App Release): تمامی اپلیکیشن های برای منتشر شدن در گوگل پلی باید یک گواهی دیجیتال (Certification) داشته باشند. به کمک این گواهی می توان تولید کننده اپلیکیشن را شناسایی کرد و امکان تغییر و ویرایش آن پس از انتشار نیز وجود ندارد.
  • سایز اپلیکیشن: گوگل حداکثر سایز اپلیکیشن را برای انتشار در گوگل پلی، 100 مگابایت در نظر گرفته است. بنابراین نیاز است تا از سایز اپلیکیشن شما از 100 مگابایت بیشتر نباشد تا بتوانید آن را در گوگل پلی منتشر کنید.
  • فرمت اپلیکیشن: در حال حاضر دو فرمت توسط گوگل برای اپلیکیشن های اندروید توسط گوگل پذیرفته می شوند: فایل های Apk و App Bundle. اپ های App Bundle با پسوند .aab شناخته می شوند و در حال حاضر از مقبولیت بیشتری نسبت به فایل های apk نزد گوگل برخوردارند.

 

ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی - 5

گام چهارم – ساخت اپلیکیشن در Google Console

بعد از این تمامی مراحل بالا را انجام دادیم، نوبت به مرحله جذاب ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی می رسیم. در این مرحله یک اپ جدید را در کنسول مربوط به حساب دولوپری خود می سازیم. برای اینکار نیاز است تا مراحل زیر را انجام دهید:

  1. به قسمت All Applications در منوی کناری بروید
  2. بر روی دکمه Create Application بزنید
  3. از منوی Drop-Down، زبان اصلی اپلیکیشن خود را انتخاب کنید
  4. نام اپلیکیشن (Title) را در قسمت تعبیه شده بنویسید
  5. بر روی دکمه Create کلیک کنید تا اپ شما ساخته شود

 

جهت اطلاع از “قیمت طراحی اپلیکیشن” کلیک کنید.

 

گام پنجم – تکمیل اطلاعات

این مرحله در فرآیند انتشار برنامه در گوگل پلی، مربوط به تکمیل اطلاعات مربوط به نحوه نمایش اپلیکیشن شما در گوگل پلی است. در این بخش، تمامی قسمت های الزامی با علامت * در کنارشان مشخص شده اند. اطلاعات این بخش به قسمت های مختلف زیر تقسیم می شوند:

قسمت اطلاعات محصول (Product Details):

در این بخش اطلاعاتی نظیر نام (Title)، توضیحات کوتاه (Short Description) و توضیحات کامل (Full Description) را وارد می کنیم. باید توجه داشت که حداکثر اندازه نام اپلیکیشن 50 کاراکتر، برای توضیحات کوتاه 80 کاراکتر و توضیحات کامل تا حداکثر 4000 کاراکتر است. همچنین توجه کنید که بیش از اندازه از کلمه کلیدی مد نظر خود در این توضیحات استفاده نکنید تا از نظر سئو نیز بتوانید اپلیکیشنی مناسب را در گوگل پلی منتشر کنید.

ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی - 6

قسمت اسکرین شات ها (Screenshots):

در این بخش شما می توانید تصاویری را از محیط اپلیکیشن خود آپلود نمایید تا به کاربران نمایش داده شود. در این بخش شما می توانید بین 2 تا 8 اسکرین شات را برای اپلیکیشن خود استفاده کنید. نیازمندهای گوگل پلی برای این اسکرین شات به صورت زیر است:

  • فرمت عکس های باید JPEG و یا 24-bit PNG باشد
  • رزولوشن عکس های از 320 تا 3840 پیکسل متناسب با دستگاه های مختلف است
  • نسبت قسمت بلندتر عکس به قسمت کوتاه تر آن نباید بیشتر از 2 باشد

 

ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی - 7

قسمت آیکون (Icon):

در این بخش آیکون اپلیکیشن خود برای نمایش در گوگل پلی را آپلود می کنید. توجه داشته باشید که آیکون شما باید شرایط زیر را داشته باشد:

  •  فرمت آن 32-bit PNG باشد
  • سایز آن 512 در 512 پیکسل باشد
  • حداکثر سایز آن نیز 1 مگابایت است

 

ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی - 12

قسمت Feature Graphic:

این بخش یک بخش اختیاری است که البته برای بهینه سازی در گوگل پلی نیاز است. در این بخش شما تصویری را برای بحث تبلیغات در گوگل پلی و قسمت های مختلف نظیر Homepage آن آپلود خواهید کرد. برای ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی نیاز است تا قسمت Feature Graphic آن شرایط زیر را داشته باشد:

  • فرمت آن JPEG یا 24-bit PNG باشد
  • سایز آن 1024 در 500 پیکسل باشد

قسمت ویدیو معرفی (Promo Video):

اگر شما ویدیو جهت معرفی اپلیکیشن خود نظیر آدرس آن در یوتیوب را دارید، می توانید آدرس آن را در این بخش وارد کنید. توجه داشته باشید که ویدیو معرفی اپلیکیشن شما قبل از اسکرین شات ها نمایش داده خواهد شد.

قسمت تگ ها (Tags):

در این قسمت می توانید لیستی از تگ ها و کلمات کلیدی مربوط به اپلیکیشن خود را پیش از انتشار اپ در گوگل پلی انتخاب نمایید تا به بهینه سازی بیشتر آن کمک کنید.

 

جهت مشاهده “نمونه کار طراحی اپلیکیشن” کلیک کنید.

 

قسمت بومی سازی (Localization):

اگر اپلیکیشنی که می خواهید در گوگل پلی منتشر کنید، از چندین زبان به صورت همزمان پشتیبانی می کند، می توانید در این بخش تمامی آن زبان ها را اضافه کنید تا اطلاعات اپلیکیشن شما به صورت اتوماتیک برای کاربران آن ناحیه و کشور ترجمه شود. پیشنهاد می شود تا اسکرین شات ها و تصاویر خود را نیز متناسب با هر زبان مختلف، در این بخش ویرایش کنید.

قسمت دسته بندی و نوع اپلیکیشن (Application Type and Categorization):

در این بخش باید نوع و دسته بندی اپلیکیشن خود را انتخاب کنید. در ابتدا از منوی Drop-Down تعبیه شده، نوع اپ را از میان بازی (Game) و یا اپلیکیشن (App) انتخاب کنید. سپس دسته بندی ای (Category) که اپلیکیشن شما در آن جای می گیرید را انتخاب کنید.

 

ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی - 8

قسمت اطلاعات تماس (Contact Details):

در این قسمت از فرآیند ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی باید اطلاعات تماس جهت پشتیبانی اپلیکیشن را وارد نمایید. آدرس وبسایت (Website URL)، ایمیل (Email) و شماره تلفن (Phone) خود را وارد کنید تا ارتباط گرفتن کاربران اپلیکیشن با شما بسیار آسان شود.

 

برای سفارش “طراحی اپلیکیشن فروشگاهی” کلیک کنید.

 

گام ششم – رتبه بندی محتوا (Content Rating):

در گام ششم از پروسه انتشار اپ در گوگل پلی شما باید یک پرسشنامه رتبه دهی (Rating Questionnaire) را برای اپ خود تعریف نمایید. شما می توانید این قسمت را در منوی سمت چپ صفحه پیدا کنید. اطلاعاتی که در این پرسشنامه وارد می کنید باید دقیق و کامل باشد. هر گونه اشکال و یا تقلب در این بخش می تواند به حذف و یا تعلیق اپلیکیشن شما در گوگل پلی منجر شود. برای اینکار لازم است تا مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد بخش Rating Questionnaire شوید
  • اطلاعات پرسشنامه خود را تکمیل کنید
  • بر روی گزینه Save Questinnaire بزنید
  • بر روی گزینه Calculate Rating بزنید
  • در نهایت بر روی دکمه Apply Rating کلیک کنید تا مرحله رتبه بندی اپلیکیشن شما با موفقیت به اتمام برسد

گام هفتم – قیمت گذاری اپلیکیشن (Pricing The Application):

در قسمت قیمت گذاری در فرآیند انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی، لازم است تا اطلاعات زیر را تکمیل نمایید:

  • اینکه آیا اپلیکیشن شما رایگان یا پولی (Free or Paid) است
  • اپلیکیشن شما در کدام کشورها در دسترس کاربران است (کشورها را از لیست تعبیه شده انتخاب کنید)
  • اینکه آیا اپلیکیشن تنها برای دستگاه های خاصی در دسترس است
  • آیا اپلیکیشن شما حاوی محتوایی است که برای افراد زیر 13 سال مناسب نباشد یا خیر
  • و اینکه آیا اپلیکیشن شما حاوی تبلیغات خواهد بود یا نه

توجه داشته باشید که می توانید اپ های پولی را در آینده به اپ های رایگان تبدیل کنید اما حالت دیگر آن وجود ندارد.

 

ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی - 9

گام هشتم – آپلود فایل Apk:

در گام آخر از فرآیند ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی نیاز است تا فایل نهایی اپلیکیشن خود را در داخل کنسول آپلود کنید. در قسمت App Releases که در نوار کناری قرار دارد، شما سه گزینه را برای انتشار اپ در گوگل پلی مشاهده خواهید کرد که شامل

  • Production
  • Beta
  • Alpha

است. بعد از اینکه یکی از گزینه ها را انتخاب کردید، بر روی گزینه Edit Release زده و فایل Apk یا App Bundle خود را در بخش تعبیه شما آپلود کنید. در نهایت بر روی گزینه Review بزنید تا اپ شما جهت بررسی توسط گوگل فرستاده شود. فرآیند بررسی توسط گوگل معمولا بین 2 الی 7 روز طول می کشد و پس از تایید توسط گوگل، اپلیکیشن در گوگل پلی منتشر خواهد شد.

 

ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی - 10

4/5 - (1 امتیاز)
سخن نهایی
گوگل پلی با بیش از 3 میلیون اپلیکیشن گوناگون، محبوب ترین و کامل ترین استور برای اپلیکیشن های اندروید است. فرآیند ثبت اپلیکیشن در گوگل پلی مراحل گوناگونی دارد و امیدواریم توانسته باشیم تا در این مقاله شما را در امر انتشار اپ در گوگل پلی یاری کرده باشیم. شما عزیزان می توانید هر گونه سوال، نظر و پیشنهاد خود را با کارشناسان ویرا در میان بگذارید.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

37 پاسخ

    1. سلام وقت بخیر برای ارتباط با کارشناسان ویرا لطفا شماره تماس و نام و نام خانوادگی خودتون رو برای ما بذارید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

    1. سلام وقت بخیر دوست عزیز لطفا برای مشاوره آنلاین با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:
      09045068252

  1. با عرض سلام و خدا قوت. مطالب این سایت با حوصله و دقت نظر بسیار خوبی تهیه و تدوین شده.

  2. سلام.
    دو تا سوال داشتم .
    1 : ایا اپلیکیشن که از درگاه پرداخت داخلی استفاده میکنه شامل اپلیکیشن رایگان میشه یا پولی؟
    2: نحوه اپدیت کردن اپلیکیشن بعد ثبت اپلیکیشن به چه صورت انجام میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *