طراحی سایت با پایتون​

آپدیت شده: 13 اردیبهشت 1402
زمان مطالعه: 12 دقیقه
طراحی سایت با پایتون

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

طی چند سال اخیر، زبان برنامه‌نویسی پایتون به دلیل ساختار ساده‌تر، نسبت به زبان‌های برنامه‌نویسی مشابه نظیر جاوا، محبوبیت بیشتری یافته است. با افزایش کاربردهای یادگیری ماشینی (Machine Learning)، تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها و توسعه برنامه‌های وب، بسیاری از توسعه‌دهندگان از پایتون برای طراحی سایت و سایر کاربردهای برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند. البته از تأثیر وجود دیتابیس وسیع، نحوه یادگیری آسان‌تر و قابلیت انتقال کدهای برنامه نیز نمی‌توان چشم پوشی کرد. مراحل طراحی سایت با پایتون ساده‌تر بوده و نسبت به طراحی سایت با php، از کدهای دستوری کمتری استفاده می‌شود. در این مقاله از ویرا، چگونگی طراحی سایت با پایتون، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این زبان برنامه‌نویسی و در نهایت نمونه‌هایی از سایت‌های معروف طراحی شده به کمک این زبان برنامه‌نویسی ارائه می‌شود.

Trulli

تایید شده توسط ویرا

معرفی زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون چیست ؟ پایتون یک زبان برنامه‌نویسی نسبتاً ساده است و از قواعد ساده و مختصری تبعیت می‌کند. البته طراحی سایت با لاراول که یکی از معروف‌ترین فریم‌ورک‌های زبان php است، نیز امروزه از محبوبیت زیادی برخوردار است، اما استفاده از آن برای اشخاص مبتدی دشوار است؛ درحالیکه زبان پایتون برای مبتدیانی که می‌خواهند زبان برنامه‌نویسی وب را بیاموزند، گزینه کاملاً مناسبی است. پایتون در عین سادگی، زبان قدرتمندی بوده و امروزه محصولات و برنامه‌های متعددی در شرکت‌های بزرگ دنیا نظیر ناسا، گوگل، آی بی ام، سیسکو، مایکروسافت و … توسط این زبان برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌شوند.

یکی از زمینه‌های پرکاربرد پایتون، توسعه وب است. در این زبان برنامه‌نویسی، فریم‌ورک‌های متعددی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای طراحی وب استفاده کرد. این فریم‌ورک‌ها عبارت‌اند از: bottle.py ،Flask ،CherryPy ،Pyramid Django و web2.py

 

طراحی سایت

 

ویژگی‌های پایتون برای طراحی وب

یادگیری آسان

پایتون به دلیل سادگی، محبوب‌ترین زبان برای افراد مبتدی است. این زبان به عبارات رایج متکی است که باعث می‌شود برای کاربردهای مختلف مثل طراحی سایت، به تعداد کدهای کمتری نسبت به سایر زبان‌ها نظیر جاوا و ++c نیاز داشته باشد. این زبان دارای محدودیت‌های کمتری بوده و بسیار به زبان انگلیسی نزدیک‌ است. از این رو استفاده از آن نیز راحت‌تر خواهد بود.

 

مطالعه بیشتر : اصطلاحات برنامه نویسی

 

کتابخانه غنی

پایتون طیف وسیعی از ابزارها و بسته‌های کتابخانه‌ای را ارائه می‌دهد که امکان دسترسی به کدهای از پیش تهیه شده را برای کاربران فراهم می‌کند. به عنوان مثال می‌توانید از کتابخانه‌های Numpy و Pandas برای تحلیل‌های ریاضی، از Pygal برای ترسیم نمودار، از SLQALchemy برای query های قابل‌ترکیب استفاده کنید.

 

کتابخانه پایتون

 

پیاده‌سازی سریع

از آنجایی‌که پایتون نسبت به انواع زبان های برنامه نویسی دیگر زمان کمتری می‌طلبد، لذا پیاده‌سازی ایده‌های مختلف به کمک این زبان، سریع‌تر انجام می‌گیرد و امکان تحلیل بازخوردها نیز زودتر فراهم می‌شود. این ویژگی به‌خصوص برای استارتاپ‌هایی که مستلزم ورود سریع به بازار هستند و از ویژگی‌های رقابتی برخوردارند، مناسب خواهد بود.

محبوبیت گسترده

به‌دلیل محبوبیت گسترده‌ای که زبان پایتون در سطح دنیا دارد، قابلیت‌ها و کتابخانه‌های آن به‌صورت مداوم به‌روزرسانی می‌شوند و نیازهای توسعه‌دهندگان وب را برآورده می‌سازند.

 

مطالعه بیشتر : طراحی سایت با جاوا اسکریپت

 

مرسوم‌ترین فریم‌ورک‌های وب پایتون

استفاده از فریم‌ورک‌های پایتون به این دلیل توصیه می‌شود که کاربردهای پیچیده آن را آسان کرده و زمان خیلی کمتری را برای توسعه وب نیاز دارد. برخی از متداول‌ترین فریم‌ورک‌های وب پایتون عبارت‌اند از:

Django

این فریم‌ورک در واقع یک چارچوب سطح بالا را به صورت متن باز ارائه می‌دهد که امکان توسعه سریع وب را به کمک عملگرهای آماده فراهم می‌کند؛ همچنین ایمنی بالا و قابلیت تعمیم، از جمله ویژگی‌های این فریم‌ورک است. فریم‌ورک Django از انعطاف بالایی برخوردار بوده و از این رو توسط برخی از سایت‌های معروف نظیر Instagram ،Dropbox Pinterest و Spotify در پروسه ساخت وب‌ سایت با پایتون استفاده شده است.

Flask

این فریم‌ورک در واقع یک چارچوب کوچک‌سازی وب است؛ به عبارت دیگر برای کاربردهای ساده‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد و فاقد بسیاری از ویژگی‌های گسترده فریم‌ورک‌های دیگر نظیر Django برای نوشتن سایت یا پایتون است. مثلاً ویژگی‌هایی نظیر موتور تمپلیت وب، احراز هویت و شناسایی حساب کاربری در این فریم‌ورک وجود ندارد.

به‌صورت پیش‌فرض این فریم‌ورک سبک است، به این معنی که افزونه‌ها و کتابخانه‌های مورد نیاز را حین کار اضافه می‌کنید و به‌صورت خودکار توسط فریم‌ورک در اختیار شما قرار نمی‌گیرد. این فریم‌ورک نیز توسط شرکت‌های معتبری نظیر Netflix ،Linkedin و Uber مورد استفاده قرار گرفته است.

python flask

مرسوم‌ترین کتابخانه‌های وب پایتون

برخی از کتابخانه‌های مفید برای طراحی سایت با پایتون :

🔹 اگر برای استخراج داده‌های برنامه خود به یک خزنده وب نیاز دارید، کتابخانه Scrapy برای این کار بسیار مفید است. این کتابخانه به‌طور گسترده برای داده‌کاوی، آزمایش خودکار و جمع‌آوری داده استفاده می‌شود.

🔹 Zappa یک کتابخانه قدرتمند برای توسعه برنامه بدون سرور در AWS Lambda است.

🔹 Requests نیز یک کتابخانه گسترده بوده که به شما این امکان را می‌دهد تا درخواست‌های HTTP را به‌راحتی ارسال کنید، این کار برای ارتباط با اپلیکیشن‌ها لازم است، به عنوان مثال امکان دریافت صفحات HTML و یا سایر داده‌ها را برای شما فراهم می‌آورد.

🔹 Dash یک کتابخانه مفید دیگر است که به توسعه‌دهندگان برنامه‌های وب، امکان پیاده‌سازی نمودارها، داشبوردها، گراف‌ها و جداول را می‌دهد.

 

مطالعه بیشتر : طراحی سایت با ویژیوال استودیو

 

مقدمات طراحی وب با پایتون

به‌منظور طراحی وب ‌سایت با پایتون، آشنایی با مقدمات زیر می‌تواند کار نوشتن سایت را آسان‌تر کند:

مرحله 1: HTML + CSS

وقتی برای اولین بار می‌خواهید یک وب‌سایت را طراحی کنید، بهتر است ابتدا با مفاهیم HTML و CSS آشنا شوید. توصیه می‌شود ابتدا ساختار صفحات استاتیک ریسپانسیو را بشناسید؛ همچنین یادگیری مفاهیم مربوط به HTTP ،DNS هاستینگ، مرورگرها و …  به شما کمک خواهد کرد. یادگیری فریم‌ورک‌های CSS نظیر Materialize و یا Bootstrap نیز سرعت پیشرفت کار شما را افزایش خواهد داد. در مقاله هاست چیست به طور کامل در مورد ویژگی‌های یک هاست مناسب که قبل از خرید باید بدانید توضیح داده‌ایم.

مرحله 2: Javascript

گام بعدی، یادگیری جاوا اسکریپت است. باید مفاهیم اولیه مانند انواع داده‌ها، متغیرها، قراردادهای عمومی، دست‌کاری رشته کدها، حساب و عملگرها، دستورات کنترلی، حلقه‌ها و … را بلد باشید. یادگیری اصول اولیه جاوا برای نوشتن کدهای سمت کلاینت مفید خواهد بود.

گام 3: DOM & jQuery

پس از یادگیری اصول جاوا اسکریپت، می‌بایست چگونگی ساخت DOM و jQuery را نیز بیاموزید. jQuery در واقع یک کتابخانه جاوا است که ساخت DOM را آسان‌تر می‌کند. با این روش قادر خواهید بود صفحات دینامیکی را بهتر بسازید.

مرحله 4: پایتون

پس از آشنایی با مقدمات 3 مرحله قبل، هم‌اکنون می‌توانید با اصول اولیه طراحی سایت پایتون آشنا شوید. این اصول می‌تواند به شما در استفاده از فریم‌ورک Django کمک کند. یادگیری اصول مقدماتی نوشتن سایت با پایتون کار دشواری نیست، به این خاطر که شباهت زیادی با جاوا اسکریپت دارد.

مرحله 5: Django + Database

با استفاده از Django، می‌توانید محیط پشتیبان خود را سفارشی‌سازی کنید؛ همچنین با استفاده از پایگاه‌های داده‌ای مانند SQLite نیز قادر خواهید بود با query ها و تابع CRUD آشنا شوید.

 

پایتون و جنگو

 

ساخت وب ‌سایت با پایتون

برای ساخت یک وب اپلیکیشن در پایتون می‌توانید به‌صورت زیر عمل کنید:

1. اولین مرحله برای ساخت ‌سایت با پایتون، ایجاد یک فایل خالی است. فایل خالی می‌بایست دارای کد زیر باشد و با فرمت py. ذخیره گردد.

» From flask importFlask

 » app=Flask(__name__)

 » @app.route(‘/’)

 » def home():

» return“Website content goes here.”

 » If __name__ ==’__main__’:

» app.run(debug=True)

اگر دستورات فوق را بشناسید، خواهید فهمید که در این کد از فریم‌ورک Flask استفاده شده است. این کد در واقع نمونه‌ای از یک وب اپلیکیشن را که با استفاده از پایتون تولید شده است، ایجاد می‌کند.

2. مرحله بعدی، اجرای این کد با مراجعه به localhost:5000 است. با این کار قادر خواهید بود ظاهر اولیه وب‌سایت خود را مشاهده کنید.

در صورتیکه فریم‌ورک Flask را در اختیار ندارید، می‌توانید به‌سادگی آن را نصب کنید. در ادامه، با استفاده از توابع پایتون، خروجی این کد را به URL سورس تبدیل کنید. اما در واقع، هدف شما تهیه صفحات HTML بر اساس رشته کدهای پایتون است.

3. به‌منظور استفاده از کدهای پایتون برای تهیه خروجی URL سورس، کد زیر را مطابق با روش render template اجرا کنید.

» from flask importFlask, render_template

» app=Flask(__name__)

» @app.route(‘/’)

» def home():

» return render_template(“home.html”)

» if __name__ ==’__main__’:

» app.run(debug=True)

ناگفته نماند که ابتدا باید یک فایل home.html ایجاد کنید که در پوشه‌ای با نام templates قرار گیرد. این پوشه باید در همان دایرکتوری فایل Python قرار داشته باشد.

به این ترتیب، شما یک وب‌سایت ساده را با استفاده از کدینگ پایتون ایجاد کرده‌اید.

 

مطالعه بیشتر : طراحی سایت با adobe xd

 

نکات مهم در طراحی سایت با پایتون

در صورتی که قصد طراحی سایت با پایتون را دارید، بهتر است نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

🔹 در ابتدای کار، وب‌سایت خود را در یک محیط مجازی ایجاد کنید. برای این کار می‌توانید از کتابخانه virtualenv استفاده نمایید.

🔹 برای مطابقت فایل HTML با الگوی CSS می‌بایست یک فولدر تحت عنوان static در همان دایرکتوری که فولدر templates را ایجاد کرده‌اید، بسازید؛ سپس دو فولدر دیگر با نام‌های CSS و JavaScript داخل فولدر اول ساخته و در مرحله بعد، فایل‌های HTML را از صفحات مربوطه با استفاده از دستور زیر، به فولدرهای ایجاد شده، لینک دهید:

                                                                                            <linkrel=”stylesheet”href=”{{url_for(‘static’,filename=’css/main.css’) }}”>

🔹 در نهایت هدف شما این است که سایت خود را به‌صورت آنلاین منتشر کنید تا کاربران بتوانند از طریق یک آدرس وب‌سایت عمومی، از آن بازدید کنند. به این منظور، می‌توانید از ابزار Heroku Cloud (https://www.heroku.com) استفاده کنید. ابتدا یک حساب کاربری در Heroku ایجاد کنید که کاملاً رایگان است؛ سپس با استفاده از ابزارهای خاصی نظیر Git و Heroku Toolbelt، می‌توانید موقعیت وب‌سایت خود را برای نمایش آنلاین تغییر دهید.‌

 

مطالعه بیشتر : طراحی سایت با فتوشاپ

 

برخی از وب‌سایت‌های معروف طراحی شده با پایتون

هزاران وب‌سایت طراحی شده با پایتون در اینترنت موجود است. چند مورد از معروف‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

اینستاگرام

اینستاگرام

 

اینستاگرام به‌عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم اشتراک‌گذاری عکس در دنیا، از پایتون برای کدهای پیش‌زمینه خود استفاده کرده است.

گوگل

سرچ گوگل

گوگل که محبوب‌ترین موتور جستجو در اینترنت است، در طراحی فناوری جستجوی خود از زبان پایتون استفاده کرده است.

Spotify

 

اسپاتیفای

 

Spotify یک پلتفرم پخش موزیک آنلاین است که امکان گوش دادن به انواع موزیک‌ها و آلبوم‌ها را بدون تأخیر، برای کاربران فراهم می‌کند. این برنامه توسط وردپرس ساخته شده و اپلیکیشن آن نیز توسط پایتون نوشته شده است.

Netflix

 

نتفیلکس

 

Netflix با بیش از 33 میلیون عضو در بیش از 40 کشور دنیا، بالغ بر یک میلیارد ساعت برنامه تلویزیونی و فیلم و سریال را در خود جای داده است که از این نظر، پیشروترین شبکه تلویزیونی اینترنتی در جهان به شمار می‌شود. بلاگ Netflix نیز از پایتون به دلیل وجود کتابخانه استاندارد در آن، استفاده کرده است.

Uber

نرم افزار Uber

Uber یک سرویس حمل‌ونقل است که روزانه بیش از 15 میلیون سفر درون‌شهری و برون‌شهری را انجام می‌دهد. در این سامانه نیز از پایتون استفاده شده است.

سوالات متداول

1 . طراحی وب​ با پایتون چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • یادگیری آسان
  • کتابخانه غنی ​
  • پیاده‌سازی سریع ​
  • محبوبیت گسترده ​

2 . معروف‌ترین فریم‌ورک‌های وب پایتون​ چیست؟

  • Django
  • Flask

3 . معروف‌ترین کتابخانه پایتون​ چیست؟

  • Scrapy
  • Requests
  • Dash
  • Zappa

4 . وب سایت‌های طراحی شده با پایتون کدام هستند؟

  • Instagram
  • Google
  • Spotify
  • Netflix
  • Uber
5/5 - (2 امتیاز)
سخن نهایی
پایتون یک زبان برنامه‌نویسی آسان و فراگیر است که برای توسعه وب کاربرد دارد، اما باید دانست که این زبان به تنهایی برای توسعه یک وب‌سایت کافی نیست؛ برای طراحی سایت با پایتون باید ترکیبی از المان‌هایCSS ،HTML و JavaScript را به همراه زبان کد نویسی پایتون برای ایجاد یک وب‌سایت موفق به‌کار ببرید. برای ایجاد ارتباط بین کدهای پایتون و المان‌های CSS HTML و JavaScript می‌توانید از فریم‌ورک‌های Django و Flask در پایتون استفاده کرده که پروسه ساخت وب‌سایت را برای شما ساده می‌سازد. به‌طور خلاصه می‌توان ویژگی‌های پایتون را در توسعه وب به صورت زیر بیان کرد: زمان پیاده‌سازی کمتر در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی انعطاف‌پذیری بالاتر منابع و کتابخانه‌های غنی دارای Google App Engine فریم‌ورک‌های قدرتمند برای توسعه وب کتابخانه‌های آنالیز داده در پایتون گسترده و بدون محدودیت هستند. شرکت ویرا با تجربه چندین ساله در طراحی سایت‌های مختلف با پایتون، در این مسیر همراه شماست. اگر فکر می‌کنید ویژگی‌های زبان برنامه نویسی پایتون مناسب کسب و کار شماست یا تمایل دارید یک سایت طراحی شده با پایتون داشته باشید، کافی است با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.
فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

40 پاسخ

    1. کارشناسان ویرا در تمامی مراحل (از مشاوره رایگان تا انجام پروژه) در خدمت شما هستند،برای ثبت سفارش با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید:
      09045068252

    1. سلام وقت بخیر دوست عزیز پایتون یک زبان برنامه‌نویسی نسبتاً ساده است و از قواعد ساده و مختصری تبعیت می‌کند که این نشان می دهد نسبت به زبان های دیگر راحت تر و قابل فهم تر می باشد.

    1. سلام وقت بخیر
      بله، شما میتوانید از طریق اکانت @viiraco با پیج اینستاگرام ما در ارتباط باشید🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *