طراحی ظاهر سایت چگونه انجام می‌شود؟

آپدیت شده: 25 اردیبهشت 1402
زمان مطالعه: 13 دقیقه
طراحی ظاهر سایت

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

Trulli

تایید شده توسط ویرا

نکات مهم در طراحی ظاهر سایت

اگر صاحب یک کسب و کار هستید و یا در زمینه خدماتی خاصی فعالیت می‌کنید، وب سایت شما یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که برای رسیدن به هدف در اختیار دارید؛ بنابراین باید نکاتی را در طراحی سایت خود رعایت کنید تا آمار بازدید سایت خود را بالاتر ببرید. در این بخش، چند مورد از مهمترین نکات طراحی ظاهر سایت بیان می شود.

طراحی ظاهر سایت چگونه انجام می‌شود

1. ناوبری

طراحی ظاهر سایت می‌بایست از نظر ناوبری و هدایت بازدیدکننده ساده باشد و آیتم‌های مختلفی در منوی آن وجود داشته باشد که بازدید کننده را به‌راحتی به صفحات مختلف هدایت کند. استفاده از نقشه سایت، یکی از موثرین راه کارها برای بهبود ناوبری سایت است.

2. طراحی بصری

افراد به‌صورت ذاتی به تصاویر و آبجکت‌های بصری تمایل دارند، استفاده از گرافیک عالی، یک روش مناسب برای جذب مخاطب در وب سایت است. هر وبسایت تنها حدود یک دهم ثانیه برای تحت تاثیر قرار دادن بازدیدکننده فرصت دارد، در همین زمان ناچیز، اعتماد به وب‌‌سایت و محتوای آن برای بازدیدکننده محرز خواهد شد. با این حال، استفاده از افکت‌های بصری بیش از اندازه نیز راه کار مناسبی نیست. متن‌های اسکرول شونده، انیمیشن و تصاویر فلش نباید در سایت بیش از اندازه استفاده شود؛ زیرا برای بازدیدکننده خسته کننده بوده و سرعت سایت را کم می‌کند؛ در واقع تنها برای تاکید روی نکات مهم از این روش‌ها استفاده کنید.

 

سفارش” طراحی سایت بازرگانی

 

3. محتوا

محتوا، ستون وب سایت است. توجه داشته باشید که این محتوای وب سایت شما است که مخاطب با یافتن آن در موتورهای جستجو به وب‌سایت شما می‌رسد. ظاهر وبسایت باید از دیدگاه محتوا ساده و قابل خواندن باشد، همچنین اطلاعات مفید در آن ارائه گردد.‌‌

4. کاربر پسند بودن

هرچقدر هم ظاهر وبسایت جذاب بوده و محتوای آن نیز مفید باشد، در صورتیکه برای کاربر لذت بخش نباشد، از آن استفاده نخواهد کرد. استفاده از تگ‌های متا، استفاده از نقشه سایت، قابلیت نمایش روی همه مرورگرها و دستگاه‌ها از جمله لپ تاپ، موبایل و تبلت از جمله نکات طراحی ظاهر سایت از دیدگاه کاربرپسند بودن است.

5. اثرگذاری

وب سایتی موفق است که در همان لحظه اول بازدیدکننده را جذب کرده و او را به دنبال خود بکشاند. علاقه به بازدید هر یک از صفحات وبسایت و حتی برقراری تماس با شما، از نتایج اثرگذاری وب سایت شماست.

محتوا در طراحی سایت

6. دسترس پذیری اطلاعات

لزوماً همه بازدیدکننده‌های سایت شما، زمان کافی برای جستجوی مطالب مورد نظرشان را در سایت ندارند؛ بنابراین بهتر است اطلاعات کلیدی را همیشه در دسترس مخاطب قرار دهید.

7. ظاهر بصری

موفق‌ترین وبسایت‌ها آنهایی هستند که نیازهای مخاطب را به سادگی در اختیار وی قرار داده و برای این منظور نیز از شیوه‌های بصری نظام‌مند استفاده می‌کنند. در واقع اگر کاربر در مورد یک محصول یا مطلب خاص در موتورهای جستجو سرچ کرد، باید بتواند مستقیماً به صفحه‌ای از وب سایت شما هدایت شود تا محصول یا مطلب مورد نظر خود را بیابد.

 

 سفارش” طراحی سایت هتل

 

8. برندینگ

وبسایت شما از نظر ظاهری باید به گونه‌ای باشد که بعنوان نماینده‌ای از کسب و کار و یا برند شما شناخته شود. بیننده باید به‌سرعت بتواند بین لوگوی سایت، متریال صفحات وب سایت و مکان المان‌های سایت ارتباط معنایی برقرار کند.

9. زمان آماده سازی

یکی از فاکتورهای مهم در موفقیت یک سایت، زمان آماده سازی آن است. هر چه سایت شما زمان بیشتری را برای آماده سازی و معرفی کسب و کارتان صرف کند، فرصت‌های بیشتری را برای جذب مشتری از دست خواهید داد. در طراحی ظاهر سایت، باید زمان لازم برای آماده سازی را نیز در نظر گرفت.

10. نرخ تبدیل

منظور از نرخ تبدیل، میزان بازدیدکننده‌هایی است که به مشتری ثابت سایت شما تبدیل می‌شوند. وب سایت شما می‌تواند مهمترین تولیدکننده مشتری برای کسب و کارتان باشد. از این رو می‌بایست تأکید اصلی خود را بر جذب مشتریان جدید و ارائه خدمات اضافی به مشتریان فعلی از طریق افزایش آگاهی از تمام خدمات ارائه شده، قرار دهید. ارائه ابزارهای لازم برای این کار، نرخ تبدیل سایت شما را افزایش می‌دهد و موفقیت کسب کارتان را تضمین می‌کند.

اصول اساسی طراحی UI

منظور از UI در طراحی سایت چیست؟ رابط کاربری یا همان UI یکی از بخش‌های اساسی در طراحی سایت است. یکی از ابزارهای پرکابرد برای طراحی UI، استفاده از نرم افزارAdobe XD است. طراحی سایت با Adobe XD مزایا و قابلیت‌های زیادی در اختیار طراح قرار می دهد؛ از جمله طراحی پنل اصلی، طراحی نوار ابزار، طراحی لایه‌های مختلف و آرت بوردها.

اصول زیادی برای طراحی UI در سایت وجود دارد. مهم ترین این اصول را می‌توان به صورت زیر دسته بندی کرد.

1. تضاد

یکی از نخستین اصول مطرح شده در مورد طراحی UI، اصل تضاد یا کنتراست است. منظور از تضاد یا کنتراست، تمایز قوی یک مطلب، محتوا، آیتم یا آبجکت در ظاهر سایت نسبت به بخش‌های دیگر است؛ به بیان دیگر، زمانی تضاد یک بخش بیشتر است که از دید بیننده، متمایز از سایر بخش‌ها به‌نظر برسد و خود را بیشتر نشان دهد. استفاده از رنگ‌بندی مناسب در مقایسه با رنگ پس‌زمینه، که خواندن متن یا محتوا را برای افراد مختلف آسان سازد، یکی از اصول طراحی UI است.

2. تعادل

اصل دوم در طراحی UI، ایجاد تعادل بین اجزای یک بخش است. می‌دانیم که هر بخش از سایت ممکن است از اجزا و مولفه‌های مختلفی تشکیل شده باشد که شامل متن، تصویر، رنگ، الگو، جدول و … است. منظور از تعادل بین اجزای یک بخش، هماهنگی آن‌ها در کنار هم و عدم برجسته شدن یک جزء نسبت به سایر اجزا است. این ناهماهنگی گاهاً برای بیننده و یا خواننده ناخوشایند خواهد بود.

تعادل در طراحی سایت

3. تاکید یا برجسته سازی

اصل سوم در طراحی UI، برجسته‌سازی یا همان تأکید بر یک مولفه است. مثلاً در یک محتوای متنی ممکن است بخش‌هایی از متن از اهمیت بالاتری برخوردار باشند، از این رو تأکید بر این بخش‌ها و برجسته‌سازی آن‌ها، توجه مخاطب را جلب کرده و پیام متن را بهتر منتقل می‌کند.

4. تناسب

یکی دیگر از اصول اساسی طراحی UI، رعایت تناسب است. عناصر و المان‌های یک بخش از سایت، می‌بایست بر اساس درجه، مقیاس‌گذاری شوند. منظور از تناسب، هماهنگی در اندازه عناصر است که به‌خصوص در مورد تصاویر بیشتر کاربرد دارد.

5. سلسله مراتب

نحوه چیدمان عناصر تشکیل دهنده محتوا، یکی از مهم ترین اصول طراحی UI است. هرچه این چیدمان منطقی‌تر باشد و از سلسله مراتب مشخص پیروی کند، فهم آن برای بیننده یا خواننده ساده‌تر خواهد بود.

6. تکرار

تکرار، یکی از اصول اساسی طراحی وب سایت و UI است. منظور از تکرار، یکپارچه‌سازی طراحی متشکل از عناصر مختلف است که به‌عنوان یک راه کار عالی برای تقویت ایده شناخته می‌شود.

 

 سفارش” طراحی سایت شرکتی

 

7. ریتم

ریتم، همان مکث‌های لازم در ساخت یک محتوا است. همانند نت‌های موسیقی که مکث و سکوت بین آن‌ها، ریتم را ایجاد می‌کند، در محتوای متنی و یا بصری نیز مکث و فضاهای خالی می‌تواند به توازن و آهنگ متن یا تصویر کمک کند. ریتم‌ها هم می‌توانند به‌صورت تصادفی و هم برنامه ریزی شده در محتوا ایجاد شوند.

8. الگو

منظور از الگو، تبعیت از استانداردهای مشخص برای تکرار یک یا چند عنصر در محتوا است. از آنجایی‌که الگوها، مشخص و بدون تغییر هستند، استفاده از آن‌ها بین عناصر مورد استفاده در بخش‌های مختلف، هماهنگی ایجاد خواهد کرد.

9. فضای خالی یا فضای سفید

استفاده از فضای بدون المان یا همان فضای خالی در بخش‌های مختلف یک محتوا می‌تواند بر کاربرپسند بودن یک محتوا اثر بگذارد. برخلاف بسیاری از طراحان که می‌خواهند از همه فضای سایت برای ایجاد محتوا استفاده کنند، مطابق با اصول UI استفاده از فضای سفید یک امر ضروری برای ایجاد تمایز بین مطالب و فهم بهتر آن‌ها است.

10. حرکت

منظور از حرکت، هدایت ذاتی است که در المان‌های یک محتوا نهفته است؛ یعنی المان‌های یک محتوای قوی می‌بایست چشم بیننده را به‌صورت خودکار به بخش بعدی هدایت کند. این حرکت پذیری در محتوا، جذابیت آن را افزایش خواهد داد.

اصل حرکت در طراحی سایت

11. تنوع

اصل دیگری که در برای طراحی UI مهم است، تنوع نام دارد. منظور از تنوع، استفاده از ابزارهای مختلف در کنار یکدیگر است. متن، نوشته، رنگ، تصویر، ویدئو، الگو، جدول، سمبل و غیره، انواع المان‌های مورد استفاده در ایجاد یک محتوا هستند.

12. یکپارچگی

علی‌رغم استفاده از انواع المان‌های مختلف در یک صفحه، ارتباط معنایی و بصری آن‌ها با هم نیز مهم است. این ارتباط را یکپارچگی می‌گویند. یکپارچگی عناصر در یک محتوا، انسجام آن را حفظ کرده و درک مفهوم را برای بیننده ساده‌تر می‌کند.

طراحی ظاهر سایت های مدرن

با پیشرفت فناوری ارتباطات و روش‌های نوین کسب و کار، طراحی ظاهر سایت‌ نیز تغییر کرده است. ظاهر و محتوای وب سایت‌های جدید نمی‌تواند همانند سایت‌های قدیمی که عموماً ظاهری شبیه روزنامه داشتند، باشد. در این بخش، برخی از جنبه‌های مهم و متفاوت به منظور طراحی ظاهر سایت‌های مدرن را بیان می کنیم:

1. تایپوگرافی واضح و قابل تشخیص

وب سایت‌های مدرن می‌بایست از روش‌های تایپوگرافی واضح و دارای تمایز استفاده کنند. استفاده از فونت‌های استاندارد، سایز متن، تایپوگرافی سیاه/خاکستری، متناسب با پس زمینه و یا تصاویر سایت، ایجاد فضای کافی بین خطوط برای ساده سازی خواندن متن و … همگی از اصول تایپوگرافی است که در طراحی ظاهر سایت باید توجه قرار می‌گیرد.

2. منوهای همبرگری

استفاده از منوهای همبرگری که به خاطر شباهت خطی‌اش به ساختار همبرگر به این اسم شناخته می‌شود، یکی از شیوه‌های طراحی مدرن است. این منوها، انتقال کاربر را به صفحات سایت ساده‌تر می‌سازد و نمایش آن‌ها روی صفحه نمایش‌های مختلف به خصوص موبایل، نسبت به سایر الگوهای ساخت منو، بهتر است.

منو های همبرگری

3. بهینه سازی سرعت

سرعت سایت‌های مدرن به‌دلیل تغییر در الگوی طراحی ظاهر و استفاده از افکت‌های تصویری و عکس‌های مختلف، با سایت‌های قدیمی‌تر فرق دارد؛ بنابراین باید از استراتژی‌های جدید و کارآمد بهینه‌سازی سرعت استفاده کرد. برخی از ساده‌ترین روش‌ها برای بهینه‌سازی سرعت سایت عبارت‌اند از:

🔹 بهینه‌سازی تصاویر بدون تغییر اندازه و کیفیت.

🔹 انتخاب محیط میزبانی قوی، هاستینگ VPS و استفاده از سرور پر‌سرعت. در مقاله هاست چیست به طور کامل در مورد ویژگی‌های یک هاست مناسب که قبل از خرید باید بدانید توضیح داده‌ایم.

🔹 استفاده از روش‌های فشرده سازی فایل‌ها.

🔹 کمینه سازی درخواست‌های HTTP در ابزارهای توسعه کروم.

4. بهینه سازی سئو

یکی از ضروریات طراحی ظاهر سایت به‌واسطه استفاده از الگوهای محتوای جدید، بهینه‌سازی رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو است. استفاده از تگ‌های متا، تگ‌های هدینگ، کدنیگ HTML و کدهای بک‌اند، از جمله استراتژی‌های مورد استفاده در سایت‌های مدرن به‌منظور بهینه سازی سئو است که قبلاً در روش‌های طراحی سنتی، کمتر به آن توجه می‌شد.

5. سازگاری بین مرورگر و دستگاه

به‌واسطه گسترش استفاده از دستگاه‌های متصل به اینترنت نظیر موبایل و لپ تاپ، سازگاری بین مرورگرها و دستگاه‌های مختلف نیز یک ضرورت مهم است که طراحی ظاهر سایت‌های جدید را نسبت به نمونه‌های قدیمی، متفاوت ساخته است. یک طراحی جدید و مدرن باید به گونه‌ای باشد که روی هر دستگاهی قابلیت نمایش داشته و همه عناصر سایت به صورت صحیح قابل مشاهده باشند.

5/5 - (2 امتیاز)
سخن نهایی
امروزه طراحی سایت و یکی از مهمترین بخش‌های آن یعنی طراحی ظاهر سایت از اهمیت زیادی میان افراد جامعه برخوردار است. همه کسب و کارها نیاز دارند تا به فضای آنلاین ورود کنند و شرط اول برای این کار، داشتن یک سایت زیبا و کاربردی است. با فراگیری آموزش‌های طراحی ظاهر سایت، شما نیز می‌توانید به عنوان یکی از افراد ماهر در این زمینه، صفر تا صد طراحی ظاهر سایت را فراگرفته و وارد بازار کار پرتقاضای طراحی سایت شوید.
فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

42 پاسخ

    1. سلام وقت بخیر دوست عزیز ظاهر سایت یکی از عواملی هستش که میتونه موندگاری کاربر رو در سایت شما بیشتر کنه و بهبود سایتتون بهتر بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *