مراحل ورود به حوزه طراحی سایت

آپدیت شده : 31 فروردین 1402
زمان مطالعه: 09 دقیقه
ورود به طراحی سایت

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

امروزه راه‌اندازی وبسایت جزو اقدامات اولیه هر کسب و کاری است؛ از این‌رو اگر شما به حرفه طراحی سایت تسلط داشته باشید، می‌توانید وبسایت‌های زیادی را برای کسب و کارهای مختلف طراحی کنید؛ لازم به ذکر است که بدانید، درآمد طراحی سایت بسیار بالاست؛ یعنی بازار کار بسیار خوبی دارد؛ به‌همین دلیل می‌توانید میزان درآمد خود را به تدریج افزایش دهید؛ بنابراین اگر قصد ورود به طراحی سایت را دارید و به این شغل علاقه‌مند هستید، تا انتهای این مقاله از ویرا همراه ما باشید.

Trulli

تایید شده توسط ویرا

ورود به حوزه طراحی سایت چگونه است؟

امروزه اغلب افراد ترجیح می‌دهند که خریدهای خود را به‌صورت اینترنتی انجام دهند؛ به‌بیانی دیگر خریدهای اینترنتی جایگزین خریدهای حضوری شدند که این موضوع اهمیت داشتن وبسایت را نشان می‌دهد؛ از طرفی دیگر کاربران از طریق وبسایت بهتر می‌توانند با هر نوع کسب و کاری تعامل برقرار کنند. در ادامه شما را با مراحل ورود به طراحی سایت و یادگیری آن آشنا می‌کنیم؛ اما پیش از آن بهتر است در کنار شما دو بخش اصلی وبسایت را به صورت مختصر بررسی کنیم:

1 . فرانت اند

قسمت‌هایی از وبسایت که کاربران می‌توانند آن را مشاهده کنند، مرتبط با برنامه نویسی فرانت اند نامیده می‌شود.

2 . بک اند

بک اند چیست ؟ قسمت‌هایی از پردازش سمت سرور که برای کاربران قابل مشاهده نیست، بک اند نام دارد.

 

ورود به حوزه طراحی سایت چگونه است؟​

 

شناخت و یادگیری HTML

با استفاده از زبان نشانه‌گذاری HTML می‌توان قسمت‌های ظاهری وبسایت را طراحی کرد؛ به‌عبارتی دیگر برای انجام برنامه‌نویسی سمت سرور با هر زبانی، باید به صورت نسبی با HTML آشنایی داشته باشید تا بتوانید وبسایت مورد نظرتان را طراحی کنید؛ لازم به ذکر است که بدانید، یاد گرفتن HTML کار چندان سختی نیست و در مدت زمان بسیار کوتاهی می‌توان به آن تسلط پیدا کرد.

 

مطالعه بیشتر : انواع زبان های برنامه نویسی

 

یادگیری و تسلط به CSS

تسلط به HTML برای طراحی سایت کافی نیست! به‌عبارتی دیگر برای اینکه سایت شما از لحاظ بصری زیبا باشد، باید به زبان CSS تسلط داشته باشید؛ البته لازم است بدانید که یادگیری CSS به نسبت زبان نشانه‌گذاری HTML کمی سخت‌تر است.‌

آشنایی با JavaScript

با استفاده از CSS و HTML می‌توانید بخش کوچکی از وبسایت خود را طراحی کنید؛ اما برای اینکه قابلیت‌های بیشتری را به وبسایت خود اضافه کنید، باید به زبان JavaScript تسلط داشته باشید تا یک وبسایت حرفه‌ای راه‌اندازی کنید.

استفاده از فریم‌ورک‌ها

در واقع فریم‌ورک مجموعه‌ای از کدها و توابع برنامه‌نویسی است که برای طراحی سایت از آن استفاده می‌شود؛ کلیه این کدها و توابع از قبل به‌صورت کامل آماده شدند و تنها کافی است که طبق قواعدی خاص از آن استفاده شود؛ ناگفته نماند که استفاده از فریم‌ورک‌ها تا حد زیادی سرعت انجام طراحی سایت را افزایش می‌دهد؛ البته به شرطی‌که از آن به‌صورت اصولی استفاده شود.

استفاده از Library

یکی دیگر از مواردی که طراحان سایت باید بدان آشنایی داشته باشند، استفاده از کتابخانه است؛ درحقیقت کتابخانه شباهت بسیار زیادی به فریم‌ورک‌ها دارد؛ بیشتر طراحان سایت از کتابخانه جی کوئری برای طراحی وبسایت خود استفاده می‌کنند؛ درحقیقت می‌توان گفت که کتابخانه‌ها نیز مانند فریم‌ورک‌ها سرعت طراحی و برنامه نویسی وبسایت را افزایش می‌دهند؛ البته در صورتی‌که به طور دقیق نحوه استفاده از آن را بشناسید.

آشنایی و شناخت زبان‌های برنامه‌نویسی

برای برنامه نویسی زبان‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید مراحل طراحی سایت را انجام دهید؛ به‌طور مثال زبان برنامه نویسی php یکی از معروف‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است که اغلب برنامه نویسان از آن استفاده می‌کنند.

ذخیره کردن اطلاعات با دیتابیس

در این مرحله طراح باید اطلاعات وبسایت را با استفاده از دیتابیس ذخیره کند؛ به‌صورت معمول طراحان سایت از MySQL برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌کنند؛ زیرا MySQL به خوبی با زبان برنامه نویسی php سازگاری دارد؛ علاوه‌بر آن به‌صورت رایگان نیز در اختیار طراحان سایت قرار می‌گیرد.

خرید و انتخاب هاست و دامنه

هاست

برای اینکه وبسایت شما در هر شرایطی قابل دسترس کاربران باشد، باید از محیطی استفاده کنید که به‌صورت شبانه‌روزی وبسایت را در اختیار کاربران قرار دهد؛ درحقیقت هاست همان فضایی است که با استفاده از کامپیوترهای قدرتمند که به صورت 24 ساعته روشن هستند، وبسایت را به کاربران نشان می‌دهد. در مقاله هاست چیست به طور کامل در مورد انتخاب و ویژگی‌های یک هاست مناسب توضیح داده‌ایم.

دامنه

زمانی‌که کاربران قصد ورود به سایتی را دارند، باید آدرس وبسایت را در مرورگر گوگل تایپ کنند تا به صفحه وبسایت وارد شوند. در مقاله دامنه چیست می‌توانید به طور مفصل در مورد انواع دامنه و نحوه ساخت دامنه مطالعه کنید.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس چیست؟

برای پاسخ به سوال وردپرس چیست بهتر است اینگونه بگوییم که وردپرس یک نوع سیستم مدیریت محتواست که به صورت متن‌باز و رایگان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ویژگی بسیار خوب این سیستم این است که قالب‌ها و افزونه‌های مختلفی را به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد؛ البته با استفاده از وردپرس می‌توانید انواع قالب و افزونه‌های مختلف را نیز مطابق با سلیقه خود طراحی کنید.

وردپرس به‌دلیل امکانات خاصی خود جزو محبوب‌ترین سیستم‌هاست که با استفاده از آن می‌توان امکانات ویژه‌ای را به‌وبسایت اضافه کرد؛ علاوه‌ بر هزینه‌های نهایی طراحی سایت نیز با استفاده از آن کاهش پیدا می‌کند.

آشنایی با نرم افزار طراحی سایت

حال که شما را با مراحل لازم برای ورود به طراحی سایت آشنا کردیم و دانستید که برای ورود به حوزه طراحی سایت به چه مهارت‌هایی نیاز دارید، می‌خواهیم در این قسمت نرم افزار طراحی ظاهر سایت را به شما کاربران گرامی معرفی کنیم.

 

طراحی سایت با Dreamweaver

 

نرم افزار Dreamweaver

درواقع Dreamweaver را می‌توان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین نرم افزارهای طراحی سایت به‌حساب آورد؛ زیرا به‌صورت ویرایشگر WYSIWYG فعالیت می‌کند؛ این نرم افزار به‌نوعی است که در زمان طراحی وبسایت، کلیه برنامه‌هایی که در پس‌زمینه سیستم خود باز کردید را می‌توانید مشاهده کنید.

مزایای Dreamweaver

🔹 با استفاده از Dreamweaver می‌توانید صفحات وبسایت را طراحی و ویرایش کنید.

🔹 نرم افزار Dreamweaver امکان استفاده از جاوا اسکریپت و HTML را برای شما فراهم می‌کند.

 

طراحی سایت با Bootstrap Studio

 

نرم افزار Bootstrap Studio

Bootstrap Studio یکی از بهترین نرم افزارهایی است که با استفاده از آن می‌توان انواع وبسایت‌های ریسپانسیو را طراحی کرد؛ در واقع این نرم افزار محیط کاربری بسیار مناسبی دارد که برنامه نویسان به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

مزایای نرم افزار Bootstrap Studio

🔹 محیط نرم افزار Bootstrap Studio بسیار کاربرپسند است.

🔹 با استفاده از Bootstrap Studio می‌توان وبسایت‌های ریسپانسیو را طراحی کرد.

نرم افزار فتوشاپ

فتوشاپ (Photoshop) یکی از معروف‌ترین نرم افزارهای طراحی سایت است که با استفاده از آن می‌توان طراحی ظاهری سایت را انجام داد؛ میزان محبوبیت این نرم افزار به‌اندازه‌ای است که اغلب طراحان وبسایت حاضر نیستند برنامه دیگری را جایگزین فتوشاپ کنند.

مزایای نرم افزار فتوشاپ

🔹 ابزارهای مختلفی را در اختیار طراح قرار می‌دهد.

🔹 با استفاده از آن انواع طرح‌های هنری دیجیتال را می‌توان به‌تصویر کشید.

 

طراحی سایت با فتوشاپ

 

نرم افزار Affinity Designer

نرم افزار Affinity Designer شباهت بسیار زیادی به فتوشاپ دارد که از آن برای طراحی وبسایت استفاده می‌شود؛ در واقع با نرم افزار Affinity Designer می‌توان انواع طرح‌های وکتور را برای وبسایت طراحی کرد.

مزایای نرم افزار Affinity Designer

🔹 امکانات ویژه‌ای را در اختیار طراحان قرار می‌دهد.

🔹 جزو نرم افزارهای ارزان قیمت برای طراحی وکتور محسوب می‌‌شود.

سایت استاتیک و سایت داینامیک چیست؟

سایت استاتیک

وبسایت‌هایی که المان‌ و محتوای آن ثابت است و نیازی به بروزرسانی ندارد، سایت استاتیک نامیده می‌شود؛ در واقع لندینگ پیج‌ها جزو سایت‌های استاتیکی هستند که بروزرسانی آن بسیار سخت است.

سایت داینامیک

وبسایت‌هایی که هر چند وقت یکبار نیاز به بروزرسانی دارند، سایت داینامیک به حساب می‌آیند؛ مانند انجمن‌ها، بلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و …

برای حرفه‌ای شدن در طراحی سایت به چه مدت زمانی نیاز است؟

در حالت کلی نمی‌توان مدت زمان مشخصی را برای یادگیری و حرفه‌ای شدن در طراحی سایت مشخص کرد؛ اما اگر شما جزو افراد علاقه‌مند برای ورود به طراحی سایت هستید، باید بدانید که هر چه انگیزه، علاقه و تکرار و تمرین شما بیشتر باشد، به‌طور قطع در مدت زمان کوتاه‌تری در طراحی سایت حرفه‌ای می‌شوید؛ بنابراین در نظر داشته باشید که برای ورود به حوزه طراحی سایت علاقه و صبوری دو فاکتور بسیار مهمی هستند که باعث پیشرفت شما می‌شوند.

سوالات متداول

1 . برای ورود به حوزه طراحی سایت چه مهارت‌هایی را باید بلد باشیم؟

  • شناخت و یادگیری HTML
  • یادگیری و تسلط به CSS
  • آشنایی با JavaScript
  • آشنایی و شناخت زبان‌های » برنامه‌نویسی
  • یادگیری سیستم مدیریت محتوای وردپرس
  • آشنایی با نرم افزار طراحی سایت

2 . بهترین نرم افزار‌های طراحی سایت چیست؟

  • Adobe Dreamweaver
  • Adobe Photoshop
  • Bootstrap Studio‌
  • Affinity Designer

3 . سایت استاتیک و سایت داینامیک چیست؟

سایت استاتیک : وبسایت‌هایی که المان‌ و محتوای آن ثابت است و نیازی به بروزرسانی ندارد، سایت استاتیک نامیده می‌شود؛ در واقع لندینگ پیج‌ها جزو سایت‌های استاتیکی هستند که بروزرسانی آن بسیار سخت است.

سایت داینامیک : وبسایت‌هایی که هر چند وقت یکبار نیاز به بروزرسانی دارند، سایت داینامیک به حساب می‌آیند؛ مانند انجمن‌ها، بلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و …

4.5/5 - (2 امتیاز)
سخن نهایی
از اینکه تا انتهای مقاله « ورود به طراحی سایت » همراه ما و تیم کارشناسان پیشگامان ویرا بودید، بسیار خرسند هستیم؛ امیدواریم که اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار داده باشیم و از آن استفاده کنید. شرکت پیشگامان ویرا یکی از بهترین مجموعه‌هایی است که می‌تواند شما عزیزان را در زمینه راه‌اندازی وبسایت و اپلیکیشن راهنمایی کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم همین حالا با مشاورین خبره شرکت پیشگامان ویرا تماس بگیرید.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

53 پاسخ

  1. مطلب بسیار مفیدی بود . امیداورم به فعالیت خودتون ادامه بدین. منتظر مطالب بعدی شما هستم

  2. کاملا واقعی !
    اگه یک پست مفید توی ایران باشه، به جرات می گم همین یک صفحه توی کل ایران مفید بود!

  3. لطفا ازوبلاگ من هم دیدن کنید ببینید چکار باید بکنم تا پیشرفت کنه

    1. سلام. آدرس وبلاگتون رو لطف کنین و اگر نیاز شد، حتما از مشاوره متخصصین سئوی ما استفاده کنین. مطمئن باشین نتیجه مثبتی میگیرین

  4. بسیار عالی و مفید بود. ما همیشه از مطالب مفید شما برا بهبود سایتمون استفاده میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *