پلتفرم های اپلیکیشن

نوشته شده:در 15 آبان 1400
زمان مطالعه: 05 دقیقه
پلتفرم های اپلیکیشن​

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

انتخاب پلتفرم اپلیکیشن یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین بخش‌های ضروری برای این کار ساخت یک اپلیکیشن برای کسب و کارتان است. از زیر بخش‌های اولیه برای ساخت یک اپلیکیشن کسب و کار، انتخاب پلتفرم ساخت آن اپلیکیشن است. اهمیت آشنایی با این پلتفرم‌ها را با موارد متعددی می‌توان توضیح داد. اما یکی از مهم‌ترین موارد، در تعیین هزینه ساخت اپلیکیشن است. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع پلتفرم‌های اپلیکیشن، مزایا و معایب هر کدام و اندکی جزییات در مورد آن‌ها آشنا نماییم. با ویرا همراه باشید.

Trulli

تایید شده توسط ویرا

 

انواع پلتفرم‌های اپلیکیشن

به طور کلی پلتفرم‌های ساخت اپلیکیشن را می‌توان در 4 دسته‌ی رایانه شخصی یا لپ‌تاپ، گوشی‌های تلفن همراه، برنامه‌های تحت وب و در نهایت اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم دسته‌بندی نمود. این پلتفرم‌ها در طراحی اپلیکیشن بسیار نقش اساسی دارند. در این بخش شما را به طور جزئی‌تر با هر کدام از این دسته‌ها آشنا می‌نماییم.

انواع پلتفرم های اپلیکیشن

پلتفرم رایانه‌های شخصی و لپ تاپ

همان طور که از نام این پلتفرم پیداست، این برنامه‌ها نیاز به دانلود و نصب و اجرا بر روی کامپیوترها و یا لپتاپ‌ها را دارند (همان فایل‌های exe نام آشنا). خود این پلتفرم به زیرمجموعه‌هایی مانند : ویندوز، لینوکس و یا مک او اس تقسیم می‌شود.

از مزایای این پلت فرم می‌توان به مواردی از جمله تجربه‌ی کاری غنی، سرعت و کیفیت مطلوب عکس العمل نسبت به اقدامات کاربر و … اشاره نمود.

در مقابل این مزایا، یک سری معایب از جمله : نیاز به دانلود و نصب و اجرا وجود دارد که مطمئنا در کامپیوترهای شرکت‌ها و ادارات این امکان توسط تمام اشخاص وجود ندارد و همین مسئله کار را سخت خواهد نمود. از دیگر مشکلات این پلتفرم می‌توان به مواردی از جمله نیاز به آشنایی به API هر کدام از آن زیرمجموعه‌ها (ویندوز، لینوکس و مک او اس) به صورت جداگانه برای انجام کدنویسی اشاره نمود.

از زبان‌های برنامه نویسی مناسب برای این کار می‌توان از گزینه‌هایی مانند : C++ , جاوا , پایتون و … نام برد. همچنین شما می‌توانید از محیط‌های کدزنی هر کدام از این زبان‌ها برای این هدف استفاده نمایید.

 

حتما بخوانید : نرم افزار های مناسب برای برنامه نویسی اندروید

 

پلتفرم گوشی‌های تلفن همراه

به دلیل آنکه امروزه گوشی‌های تلفن همراه تقریبا در دست مردم از هر قشری و هر سنی وجود دارد، این پلتفرم گزینه‌ی مناسبی برای برنامه‌هایی هست که قرار است در اکثر ساعات و مکان‌ها از آن استفاده گردد. خود این پلتفرم نیز به زیر دسته‌هایی شامل : اندروید، IOS و ویندوز فون تقسیم می‌گردد.

از مزایای این پلتفرم می‌توان به مواردی مانند : سرعت و پاسخ گویی مناسب به دلیل لوکال بودن، دانلود و نصب راحت به دلیل وجود فروشگاه‌های اپلیکیشن‌ها، به روز رسانی سهل و آسان و … اشاره نمود.

در مقابل این پلتفرم دارای معایبی شامل : محدودیت نمایش اطلاعات به دلیل رنج بردن از صفحه نمایش‌های کوچک‌تر نسبت به رایانه‌های شخصی و لپتاپ و هم چنین مانند پلتفرم رایانه شخصی و لپ تاپ، نیاز به آشنایی با APIهای زیرمجموعه‌ها (اندروید, IOS و ویندوز فون) به صورت جداگانه برای کدنویسی مناسب آن‌ها است.

برای سیستم عامل اندروید برنامه نویسی اکثرا با زبان جاوا و در محیط‌هایی مانند : اندروید استودیو، ای کلیپس، بیسیک فور اندروید و … و برای IOS با زبان سوییفت و آبجکتیو سی و در محیط کد نویسی XCODE انجام می‌پذیرد.

برای آشنایی بیشتر با مسائلی از قبیل : طراحی اپلیکیشن اندروید، نرم افزارهای ساخت اپلیکیشن اندروید و طراحی اپلیکیشن IOS می‌توانید به مقالات مربوطه در همین سایت ویرا مراجعه نمایید.

 

برای سفارش “طراحی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی” کلیک کنید.

 

پلتفرم اپلیکیشن‌های تحت وب

این پلتفرم راه حل بسیار مناسبی برای فرار از نقطه ضعف‌های پلتفرم‌های رایانه‌های شخصی و لپتاپ و گوشی‌های تلفن همراه است. مهم‌ترین مثال برای این موضوع قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های مربوط به IOS در بستر وب است که قابلیت دانلود و نصب آن‌ها به دلیل تحریم‌ها موجود نیست.

از دیگر مزایای این پلتفرم آپدیت آسان با قرار دادن نسخه‌ی جدید برنامه بر روی وب سرور است.

در نقطه ی مقابل محدودیت هایی مانند امکان پاسخ دیر و یا نا مناسب به دلیل تکیه داشتن بر روی سرور و وابستگی به اینترنت و یا ضعف امنیتی در صورت نفوذ هکرها به سرور برنامه وجود دارد.

این اپلیکیشن ها عموما بر روی مرورگر های وب اجرا شده و کد نویسی آن ها در دو سمت کاربر و سمت سرور توسط متخصصان هر بخش انجام میشود.برای برنامه نویسی سمت کاربر اکثرا از زبان های HTML , جاوا اسکریپت و CSS و برای ساخت سمت سرور از زبان های AJAX , PHP و ASP.NET استفاده میشود.

در ضمن برای ساخت برنامه ها در بستر وب یک راه دیگر به نام وردپرس وجود دارد.وردپرس در کل یکی از ساده ترین روش ها برای ساخت برنامه های تحت وب است ( بدون کمترین نیاز به کد نویسی ).اما در طرف مقابل در کاربرد ها دارای محدودیت های زیادی است ( گرچه خود اپلیکیشن های پلتفرم وب نیز نسبت به سایر پلتفرم ها در کاربرد محدودتر هستند ).

 

پلتفرم اپلیکیشن های تحت وب

اپلیکیشن های کراس پلتفرم

به طور کلی ساخت یک اپلیکیشن برای یک پلتفرم خاص (اصطلاحا طراحی NATIVE) هم وقت گیر تر و هم هزینه برتر است.پس ایده ی قابلیت اجرای یک برنامه بر روی تمام پلتفرم ها با یک بار کد نویسی برای یک پلتفرم خاص , ایده ای جذاب و جالب به نظر می آید.

 

جهت مشاهده “نمونه کار طراحی اپلیکیشن” کلیک کنید.

 

ابزار ساخت اپلیکیشن های کراس پلتفرم

تا ایجا با 4 نمونه از انواع آشنا شدیم. حالا به سراغ معرفی 13 پلتفرم از نوع کراس خواهیم رفت.

زوجو

با این نرم افزار میتوانید برای پلت فرم های رایانه های شخصی و لپ تاپ ( ویندوز , مک او اس و لینوکس ) , تلفن های همراه ( IOS ) و حتی رایانه های تک بردی ( مانند رزبری پای ) تولید برنامه نمایید.

 

KOTLIN | کاتلین

پلتفرم APPMAKR

این پلتفرم مناسب برای ساخت اپلیکیشن های اندروید , IOS و HTML5 می‌باشد.

مزایای این پلتفرم عباتند از:

🔹 برخورداری از گالری تصاویر

🔹 به روز رسانی های ساده

🔹 پخش موسیقی و ویدیو

🔹 محیط های چت و گفت و گو

🔹 استفاده از لوکیشن های گوگل مپ

🔹 داشتن تقویم و فروشگاه های اپلیکیشن

🔹 پشتیبانی از پنل مدیریت

🔹 امکان تغییر ظاهر و نمای برنامه

 

برای سفارش “طراحی اپلیکیشن سفارش غذا” کلیک کنید.

 

پلتفرم GAMESALAD

نرم افزاری رایگان برای ساخت بازی های مک او اس , اندروید , IOS و HTML5 از طریق تکنیک درگ اند دراپ و بدون نیاز به داشتن اطلاعات برنامه نویسی. از دیگر مزیت های این نرم افزار میتوان به پشتیبانی از پرداخت های درون برنامه ای اشاره نمود.

پلتفرم APPY PIE

محیطی برای ساخت برنامه برای محیط های اندروید , IOS , ویندوز , HTML5 و بلک بری با استفاده از روش درگ اند دراپ و بدون احتیاج به دانستن دانش کد نویسی.

مزایا و ویژگی های این نرم افزار :

🔹 قابلیت انتشار اپلیکیشن ها بر روی آی تونز و گوگل پلی

🔹 مشاهده ی تحلیل ها به صورت REAL TIME

🔹 امکان قرار دادن تبلیغات درون برنامه ها

🔹 پشتیبانی از استفاده از موقعیت مکانی دستگاه

🔹 قابلیت برقراری ارتباط با رسانه های ثانوی مانند یک وب سایت

🔹 امکان تغییر ظاهر و نمای برنامه

پلتفرم APPY PIE

محیطی ساده و سریع برای ساخت اپلیکیشن های اندروید , IOS و ویندوز در محیط های ابری ( بدون نیاز به دانلود و نصب )  از طریق درگ اند دراپ.از مهم ترین مزیت های این برنامه قابلیت افزودن توابع از طریق افزونه هاست. البته متاسفانه این محیط رایگان نیست و نیاز به پرداخت ماهانه 180 دلار دارد.

پلتفرم SWIFTIC یا COMO

نرم افزاری رایگان برای ساخت اپلیکیشن های کراس پلتفرمی بدون نیاز به داشتن آموخته های برنامه نویسی و به صورت درگ اند دراپ

مهم ترین مزایا و ویژگی های این نرم افزار :

🔹 در اختیار گرفتن تحلیل های بخش های مختلف اپلیکیشن

🔹 قابلیت دریافت نظرات از سوی کاربران

🔹 ساخت فهرست های خاص منظوره

🔹 قابل برقرای ارتباط با شبکه های اجتماعی و RSS ها

🔹 ساخت ظاهر و نمای برنامه به صورت دلخواه

پلتفرم نت بینز

نت بینز هم یکی دیگر از پلتفرم های اپلیکیشن می‌باشد. در این محیط نیز امکان برنامه نویسی و ساخت انواع اپ وجود دارد.

پلتفرم زامارین

محیطی رایگان و ابری ساخته ی شرکت مایکروسافت برای تولید اپلکیشن ها و بازی ها برای پلت فرم های اندروید , IOS و ویندوز با زبان سی شارپ.از دیگر مزیت های این نرم افزار قابلیت ارتباط با ویژوال استودیو است.

پلتفرم فون گپ یا کوردوا

قابلیت تولید برنامه های چند پلتفرمی با زبان های جاوا اسکریپت , CSS , HTML5 و دیگر زبان های طراحی وب به صورت WEBVIEW

پلتفرم یونیتی

موتور بازی سازی بسیار معروف و رایگان برای ساخت بازی های چند پلتفرمی با استفاده از زبان های برنامه نویسی جاوا یا سی شارپ

پلتفرم آنرییل

یک موتور بازی سازی شناخته شده ی دیگر و رایگان برای ساخت بازی در محیط های ویندوز , لینوکس , اندروید , IOS و واقعیت مجازی

4.9/5 - (29 امتیاز)
سخن نهایی
امیدواریم مطالب تهیه شده برای شما در زمینه ی پلتفرم ساخت اپلیکیشن موثر واقع شده باشد , همچنین شما عزیزان میتوانید همواره با تماس با همکاران ما در بخش پشتیبانی همین سایت ویرا درباره ی این موضوع به کسب راهنمایی و مشاوره اقدام نمایید. ویرا با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

47 پاسخ

    1. سلام وقت بخیر دوست عزیز لطفا برای مشاوره آنلاین با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:
      09045068252

    1. خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده و ممنونیم از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  1. خیلی خیلی عالی بود . اصلا انتظار نداشتم یک چنین مطلبی رو رایگان اینجا بخونم !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *