ادان دامین چیست ؟

آپدیت شده: 29 اردیبهشت 1402
زمان مطالعه: 06 دقیقه
ادان دامین چیست

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

دامنه چیست ؟ دامین یا دامنه (Domain)، در واقع آدرس وبسایت‌هاست. آدرس وبسایت‌ها را می‌­توان به صورت مستقیم در مرورگر وارد یا از تغییر جستجو در موتورهای جستجو به سایتی دسترسی پیدا کرد یا از طریق لینکی در سایت‌های دیگر یا در شبکه‌های مجازی به سایت مورد نظر دسترسی پیدا کرد. هر سایتی آدرسی مجزا، منحصر به فرد و مخصوص به‌ خود را دارد. در این مقاله از ویرا سعی داریم که در مورد مفهوم ادان دامین (Addon Domain) و استفاده‌هایی که از آن می‌شود، صحبت کنیم.

فرض کنید شما هاستی جهت ارائه سایت خود بر بستر آن خریداری کرده‌­اید. با توجه به حجم کافی هاست از نظر فضای ذخیره سازی، قصد دارید طراحی سایت فروشگاهی با استفاده از فضای همان هاست ارائه کنید. اینجاست که ادان دامین به کمک شما خواهد آمد. ادان دامین، دامنه‌هایی را غیر از دامنه سایت اولی را شامل می‌­شود که بر بستر یک هاست ارائه می­‌شود، به عنوان مثال، فروشگاهی اینترنتی قصد دارد سایتی با آدرسی کاملاً مجزا و متفاوت از آدرس وبسایت فروشگاهی جهت تبلیغ و توضیحات محصول و بلاگش راه اندازی کند. آدرس بلاگ این فروشگاه کاملاً متفاوت از آدرس خود فروشگاه خواهد بود.

Trulli

تایید شده توسط ویرا

تفاوت ادان دامین با پارک دامنه و ساب دامنه و دامین فوروارد

ادان دامین با پارک دامین، فوروارد دامین و ساب دامین کاملاً متفاوت است؛ در این قسمت به طور مختصر هر یک از موارد ذکر شده را شرح خواهیم داد و تفاوت آن را با ادان دامین بیان می­کنیم.

پارک دامین

بهتر است مفهوم پارک دامین (Park Domain) یا دامنه جانشین (Domain Alias) را با ذکر مثالی توضیح دهیم. از مثالی که در بالا زده شد استفاده می‌کنیم؛ شما پس از طراحی سایت خود نیاز به آن داشتید که آدرس‌های وبسایت‌های دیگری را که به آدرس فروشگاه شما نزدیک هستند و یا با آن آدرس یکی هستند و فقط پسوندهای متفاوتی دارند را خریداری کرده و محتوای سایت فروشگاهی خود را در تمامی آن آدرس‌های دیگر به نمایش بگذارید، به این دامنه‌های دیگر و اضافه پارک دامین یا دامنه جانشین گفته می­‌شود. توجه داشته باشید که در تمامی پارک دامین‌ها محتوای یک سایت با آدرس اصلی به طور یکسان به نمایش درمی­‌آید.

 

مطالعه بیشتر : راهکارهای انتخاب نام دامنه مناسب

 

فوروارد دامین

فوروارد دامین (Forward Domain) نیز تا حدودی شبیه به دامنه‌های جانشین یک سایت است، امّا یک تفاوت اساسی با پارک دامین دارد. فوروارد دامین همانطور که از نامش پیداست، محتوای مستقلی ندارد و پس از وارد کردن آدرس فوروارد دامین در مرورگر، کاربر به سایت اصلی که دامنه‌ای مجزا دارد منتقل می‌­شود. به عنوان مثال، فرض کنید شما برای وبسایت فروشگاه خود دامنه‌های مشابه به آن را خریداری می­‌کنید امّا می­خواهید که کاربرانی که وارد آن دامنه شده‌­اند را به فروشگاه اصلی خود با آدرس مشخص و اولیه هدایت کنید. به این مفهوم فوروارد دامین می­‌گویند.

ساب دامین

ساب دامین (Sub Domain) به آدرس‌های صفحات مجزایی از یک وبسات می­‌گویند که آدرس اصلی سایت در همه آنها مشترک است، امّا یک پیشوند به آن اضافه شده است. به عنوان مثال example.com یک ساب دامین برای دامنه example.com است.

حالا با تعاریف بالا و آشنا شدن با مفاهیم تفاوت ادان دامین با  پارک دامین، فوروارد دامین و ساب دامین را متوجه شدیم. تفاوت اصلی ادان دامین با سه تعریف بالا در آن است که هر ادان دامین مربوط به یک سایت کاملاً مجزا با محتوای متفاوت است، امّا پارک دامین، فوروارد دامین و ساب دامین همگی بر روی یک سایت تعریف می­‌شوند.

 

مطالعه بیشتر: معرفی مراحل طراحی سایت

 

نحوه اضافه کردن ادان دامین در سی پنل

حال که ادان دامین را تعریف کردیم و به بیان تفاوت‌های آن با دیگر مباحث دامنه پرداختیم، بهتر است نحوه اضافه کردن ادان دامین‌های مختلف بر بستر یک هاست را با استفاده کنترل پنل سی پنل (CPanel) نیز شرح دهیم. در مقاله هاست چیست به طور کامل در مورد انتخاب و ویژگی‌های یک هاست مناسب توضیح داده‌ایم.

قبل از این که وارد مراحل اضافه کردن ادان دامین در سی پنل شوید، باید مطمئن شوید که دامنه شما ثبت شده است. ثبت دامنه ممکن است تا 24 ساعت زمان بگیرد، لذا از ثبت بودن دامنه خریداری شده اطمینان حاصل کنید.

بعد از آن نیاز است که DNS های دامین خود را به DNS هایی که ارائه دهنده سرویس هاست به شما ارائه داده تغییر دهید. ثبت تغییرات DNS نیز ممکن است چندین ساعت زمان بگیرد.

🔹 در ابتدا وارد محیط کاربری Cpanel شوید. یوزرنیم و پسووردی که ارائه دهنده‌هاست در اختیارتان قرار داده را وارد کنید.

🔹 از قسمت Domain بر روی گزینه Addon Domains کلیک کنید.

نحوه اضافه کردن ادان دامین در سی پنل

🔹 در صفحه جدیدی که باز می‌­شود مشخصات دامین خود و آدرسی که در هاست برای ذخیره سازی فایل‌های این سایت جدید می‌­­خواهید اختصاص دهید، وارد کنید.

گزینه‌های به صورت زیر هستند که باید توسط شما تکمیل شوند:

New Domain Name: همان نام دامنه مورد نظرتان است.

Document Root و SubDomain: زمانی که نام دامنه را وارد کنید این فیلدها خود به خود پر خواهند شد.

با زدن دکمه گزینه Create an FTP account associated with this Addon Domain، یک اکانت FTP جهت ذخیره سازی و مدیریت فایل‌های مربوط به این دامنه ساخته خواهد شد.

FTP Username: یک یوزرنیم جهت دسترسی به FTP ساخته شده وارد کنید.

Password: در نهایت یک پسوورد قوی که شامل حداقل 8 کاراکتر کوچک و بزرگ و نشانه‌ها و اعداد باشند وارد کنید.

افزودن ادان دامین
در انتها بر دکمه Add Domain کلیک کنید و منتظر بمانید تا دامنه‌ای که وارد کرده‌اید آماده شود. در صورت درست وارد کردن مقادیر و طی شدن کامل مراحل با پیغام سبز رنگی با عنوان The addon Domain ….. has been created مواجه خواهید شد. Addon Domain  به درستی به هاست شما اضافه شد.

5/5 - (2 امتیاز)
سخن نهایی
همانطور که گفته شد، Addon Domain برای به نمایش درآوردن چندین سایت با آدرس‌های مختلف بر روی یک هاست و با مدیریت یک کنترل پنل استفاده می‌­شود.پس از راه اندازی موفقیت آمیز ادان دامین، شما نیاز دارید که بر روی پوشه ادان دامین خود که جهت نگهداری و ذخیره سازی فایل‌ها سایت استفاده می‌­شود یا یک سیستم مدیریت محتوا نصب کنید یا فایل‌های سایتی که خود با برنامه نویسی ساخته‌اید را کپی کنید. پس از آن سایت مورد نظرتان با آدرس ادان دامین قابل دسترسی خواهد بود.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

45 پاسخ

  1. آقا عالی بود توضیحات، ممنون از اینکه تجربیاتتون رو در اختیارمون میذارید

    1. برای ارتباط با کارشناسان ویرا لطفا شماره تماس و نام و نام خانوادگی خودتون رو برای ما بذارید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

  2. سلام و وقت بخیر خدمت شما
    مطالب بسیار عالی و مفید بود خیلی ممنونم 😍😍😍

    1. سلام وقتتون بخیر دوست عزیز شما میتوانید با عضویت در خبرنامه ویرا از آخرین مطالب ما با خبر باشید 🌸

  3. با تشکر از شما
    اغلب موارد خوب و کاربردی و روشن توضیح داده شده بودن. بسیار مفید و اجرایی بود.
    متشکرم

  4. من یک هفتهست ک شروع کردم و در حین یادگیری طراحی سایت هستم.درحالی که چیزی نمیدونم ولی چیدمان عالی و فوق العاده .هم از نظر پوسته…خییییییلی خیلی طراحی سایتتون رو دوس داشتم.روز به روز موفق تر بشید انشالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *