بهترین زبان های برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل

زمان مطالعه : ۰۵ دقیقه
بهترین زبان برنامه نویسی

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

اگر می خواهید تبدیل به یک توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل شوید لازم است تا در گام اول بهترین زبان طراحی اپلیکیشن موبایل را انتخاب کنید. در این بین برخی از افراد مطمئن نیستند که کدام زبان برنامه نویسی را برای شروع حرفه توسعه اپلیکیشن خود انتخاب کنند. در همین راستا در این مطلب از وبلاگ ویرا قصد داریم تا شما را با بهترین زبان های برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل آشنا کنیم، پس با ویرا همراه باشید.

اگر برای انتخاب بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی اپلیکیشن موبایل مشتاق هستید باید به این موضوع توجه داشته باشید که انتخاب های زیادی برای شروع توسعه برنامه وجود دارد. به عنوان مثال شما می توانید از Java و Kotlin برای شروع توسعه برنامه های اندروید استفاده کنید، یا می توانید از Swift برای ساخت برنامه های iOS برای iPhone و iPad استفاده کنید. همچنین شما می توانید از زبان اصلی مانند جاوا اسکریپت و React Native برای ایجاد برنامه های چند پلتفرمی برای اندروید و iOS استفاده کنید. اگر عجله دارید و می خواهید همین الان شروع کنید، پیشنهاد ما این است که با جاوا اسکریپت و React Native شروع کنید.

Trulli

تایید شده توسط متخصصین بخش برنامه نویسی ویرا

 

مقایسه زبان های معروف برنامه نویسی

به منظور انتخاب بهترین زبان های برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل گزینه های مختلفی پیش روی شما وجود دارند. به عنوان مثال اگر قصد دارید تا اقدام به طراحی اپلیکیشن املاک کنید، لازم است تا به سراغ این زبان ها بروید. در همین راستا در این بخش قصد داریم تا در مورد 5 مورد از بهترین زبان های ساخت اپلیکیشن اطلاعات کاملی را به شما ارائه کنیم:

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت زبان شماره یک وب است. ظهور فریم ورک هایی مانند jQuery ، Angular ، Vue ، Svelte و React.js باعث محبوبیت جاوا اسکریپت شده است. از آن جایی که برنامه نویسی وب اهمیت بسیار زیادی دارد، بهتر است جاوا اسکریپت را زودتر یاد بگیرید.

حتی اگر از Angular JS یا React JS استفاده نمی کنید، بسیاری از کتابخانه های دیگر مانند jQuery وجود دارند که بر پایه جاوا اسکریپت هستند و همچنین زبان شماره یک برای اعتبار سنجی سمت کلاینت است که ارزش یادگیری جاوا اسکریپت را دارد.

بهترین ویژگی در مورد جاوا اسکریپت این است که یک زبان توسعه واقعی تمام پشته است، شما می توانید رابط کاربری گرافیکی frontend، سرور پشتیبان و حتی برنامه های تلفن همراه را با استفاده از جاوا اسکریپت ایجاد کنید.

React Native، یک فریم ورک محبوب جاوا اسکریپت به شما امکان می دهد برنامه های چند پلتفرمی را برای موبایل اندروید و iOS توسعه دهید. من به شدت توصیه می کنم جاوا اسکریپت را به دلیل جذابیت و محبوبیت جهانی آن انتخاب کنید. مشاغل زیادی برای توسعه دهندگان خوب جاوا اسکریپت وجود دارد.

اگر تصمیم دارید جاوا اسکریپت را در سال 2022 یاد بگیرید، دوره های آموزشی پروژه محور بسیار زیادی برای یادگیری جاوا اسکریپت وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید. با گذراندن این دوره ها در نهایت می توانید اقدام به ساخت برنامه هایی مثل طراحی اپلیکیشن شرکتی کنید.

جاوا اسکریپت

از مهم ترین مزایا جاوا اسکریپت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت
  • محبوبیت
  • رابط های غنی
  • تطبیق پذیری
  • سربار کمتر

مهم ترین معایب این زبان برنامه نویسی نیز شامل موارد زیر می شود:

  • بروز مشکلات امنیتی از سمت کلاینت
  • عدم وجود امکانات پیشرفته دیباگ
  • یادگیری سخت

 

بیشتر بخوانید: طراحی اپلیکیشن با جاوا اسکریپت

 

جاوا

جاوا یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی محبوب، قدرتمند و موثر است که محبوبیت بسیار زیادی دارد. در حالی که جاوا در درجه اول یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است و برای ایجاد سرورهای پشتیبان قوی استفاده می شود، می توانید از زبان برنامه نویسی جاوا برای ایجاد برنامه های اندروید نیز استفاده کنید.

یادگیری جاوا برای مبتدیانی که می خواهند توسعه دهندگان اپلیکیشن شوند، مزایای زیادی دارد. شما نه تنها می توانید برنامه های اندروید را توسعه دهید، بلکه با ایجاد یک Backend در جاوا، به یک توسعه دهنده تمام پشته تبدیل می شوید.

اگر می خواهید جاوا را یاد بگیرید و به یک منبع نیاز دارید، کلاس ها و منابع مختلفی وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

جاوا

سوئیفت swift

اگر به توسعه iOS فکر می کنید، در چنین شرایطی برای انتخاب بهترین زبان های ساخت اپلیکیشن برای آیفون و آیپد لازم است تا سوئیفت را یاد بگیرید. این زبان جایگزین Objective C به عنوان زبان ترجیحی برای توسعه برنامه های iOS است.

از مهم ترین مزایا این زبان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن یک IDE عالی به نام Xcode
  • امنیت بالا برای خواندن، درک و کد گذاری
  • Swift را می توان برای کار سرور مورد استفاده قرار داد

در حالی که همه این ویژگی ها عالی هستند، اما نکته ای که شایان ذکر است این است که پیدا کردن یک شغل برای برنامه نویسی Swift کمی سخت است. این در حالی است که افرادی که جاوا و یا جاوا اسکریپت یاد می گیرند بهتر از افرادی که Swift بلد هستند می توانند شغل پیدا کنند.

Swift Playgrounds یک محیط توسعه است که با Xcode در MacOS یکپارچه شده است و همچنین می‌توان آن را به عنوان یک برنامه در iPad نصب کرد. این نرم‌افزار یک برنامه آموزشی است که به شما به صورت تعاملی نحوه کدنویسی موارد با سوئیفت را آموزش می‌دهد؛ همچنین کتاب‌ها و دوره‌های آموزشی مختلفی نیز وجود دارند که به شما زبان برنامه‌نویسی سوئیفت را آموزش می‌دهند.

سوئیفت

Kotlin

اگر به طور جدی قصد توسعه برنامه اندروید دارید پیشنهاد ما این است که برای انتخاب بهترین زبان های برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل به سراغ Kotlin بروید.

حتی با وجود این که جاوا زبان محبوبی برای برنامه نویسی اندروید است اما Kotlin از پشتیبانی بومی برخوردار است و بسیاری از IDE ها مانند IntelliJ IDEA و Android Studio از  Kotlinبرای توسعه اندروید پشتیبانی می کنند.

 

بیشتر بخوانید: 0 تا 100 زبان برنامه نویسی سوئیفت

 

از مهم ترین مزایا این زبان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زبانی واضح و مختصر با ویژگی های مدرن
  • امکان برنامه نویسی کاربردی با لامبدا
  • Typesafe
  • استثناهای بررسی شده
  • ابزارهای خوب

در حالی که Kotlin به عنوان نسل بعدی جاوا معرفی شده اما سرعت کامپایل آن 2 یا 3 برابر کمتر از جاوا است.  مزیت بزرگ یادگیری Kotlin این است که این زبان رسمی توسعه برنامه برای توسعه برنامه اندروید است و گوگل به پشتیبانی آن توجه بسیار زیادی دارد.

کاتلین

دارت

دارت یک زبان برنامه نویسی منبع باز، شی گرا و همه منظوره است که توسط گوگل در سال 2011 توسعه پیدا کرده است و حالا نیز به عنوان بهترین زبان های برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل شناخته می شود. این زبان برنامه نویسی هم برای توسعه وب سمت کلاینت و هم در سمت سرور استفاده می شود. دارت همچنین برای توسعه موبایل بومی و کراس پلتفرم استفاده می شود.

مهم ترین دلیلی که می توانم به یادگیری Dart فکر کنید فریم ورک فلاتر است که توسعه برنامه های اندروید و iOS را بسیار آسان می کند. اگر می خواهید فلاتر را یاد بگیرید، پیشنهاد می کنم زبان برنامه نویسی دارت را انتخاب کنید.

از مهم ترین مزایا این زبان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورت یادگیری زبان های هم سبک C، یادگیری دارت آسان است
  • کد را می توان در بین برنامه های وب و تلفن همراه به اشتراک گذاشت
  • جامعه برنامه نویسان فوق العاده عالی

از معایب این زبان نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمرکز Backend (API/Server) در این زبان بسیار کم است
  • از توسعه آن زمان زیادی نمی گذرد و هنوز مشکلات حل نشده ای دارد
امتیاز دهید
سخن نهایی
اگر برای انتخاب بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی اپلیکیشن موبایل مشتاق هستید باید به این موضوع توجه داشته باشید که انتخاب های زیادی برای شروع توسعه برنامه وجود دارد. به عنوان مثال شما می توانید از Java و Kotlin برای شروع توسعه برنامه های اندروید استفاده کنید، یا می توانید از Swift برای ساخت برنامه های iOS برای iPhone و iPad استفاده کنید. همچنین شما می توانید از زبان اصلی مانند جاوا اسکریپت و React Native برای ایجاد برنامه های چند پلتفرمی برای اندروید و iOS استفاده کنید. در صورت داشتن هرگونه سوال در باکس زیر برای ما کامنت بگذارید.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

54 پاسخ

    1. سلام وقت بخیر دوست عزیز شما میتوانید از طریق شبکه های اجتماعی و یا شماره تماس های شرکت با تیم ما در تماس باشید.

    1. سلام وقت بخیر
      بله، شما میتوانید از طریق اکانت @viiraco با پیج اینستاگرام ما در ارتباط باشید🌸

  1. معمولا به ندرت پیش میاد مطلب طولانی توی فضای مجازی بخونم ولی اینجا باید بگم مطلبتون واقعا جذاب و همچنین مفید بود. با تشکر از ارزش افزوده ای که ایجاد میکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *