بهترین زبان برنامه نویسی برای بازی سازی

نوشته شده در: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه : ۰۵ دقیقه
بهترین زبان برنامه نویسی برای بازی سازی

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

تا به امروز زبان های برنامه نویسی زیادی در دنیا معرفی شده اند که برخی از آن ها عالی و برخی هم کاملا ضعیف بوده اند. در این میان برخی زبان های برنامه نویسی هم بودند که نه تنها در یک حوزه مثل طراحی وبسایت و اپلیکیشن بلکه در حوزه های بیشتری نظیر بازی سازی مورد استفاده قرار گرفتند. حال سوال این است که اگر بخواهیم به کدنویسی یک بازی بپردازیم مناسب ترین زبان برنامه نویسی بازی سازی چیست؟ در این مقاله از ویرا قصد داریم به معرفی زبان های برنامه نویسی که برای بازی سازی استفاده می شوند بپردازیم. با این کار شما می توانید بسته به نوع بازی که برنامه ساخت آن را در ذهن دارید زبان برنامه نویسی مورد نظر خود را پیدا کنید.

 

زبان های برنامه نویسی بهترین کاربرد
++C | سی پلاس پلاس بازی های ویدئویی
Java | جاوا بازی های چند ریسمانی
#C | سی شارپ بازی های ویندوز و ایکس باکس
زبان های تحت وب بازی های تحت وب
Trulli

تایید شده توسط متخصصین بخش برنامه نویسی ویرا

6 زبان پر کابرد برای بازی سازی

شاید اگر از یک بازی ساز بپرسید که بازی سازی با چه زبان کد زنی انجام می شود بلافاصله به شما بگوید که بهترین زبان برای این کار زبان سی پلاس پلاس است اما حقیقت این است که این زبان برنامه نویسی تنها یکی از زبان های خوبی است که می توان از آن برای بازی سازی استفاده کرد. در ادامه به معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی برای بازی سازی خواهیم پرداخت. این زبان ها همچنین بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت نیز به حساب می آیند.

 

امروز یکم بیشتر مطالعه کن : انواع زبان های برنامه نویسی

 

++C | سی پلاس پلاس

سی پلاس پلاس یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و شی گرا است که باید زمان قابل توجهی را صرف یادگیری آن کنید.  شرکت های بزرگی مانند سونی و مایکروسافت برای بازی سازی از این زبان استفاده کرده اند. بهتراست که به این نکته توجه کنیم ‌که زبان سی‌پلاس‌پلاس به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد از ساختارهای داخلی برای سازمان‌دهی بهتر کدها در بلوک‌هایی با قابلیت به‌کارگیری مجدد (کلاس و اشیاء) استفاده کنند.سی‌پلاس‌پلاس اولین گزینه توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی است.با یادگیری سی پلاس پلاس یک گام به یادگیری دیگر زبان های شی گرا نظیر سی شارپ نزدیک می شوید و این یعنی یادگیری این زبان کاملا ارزشمند است. افراد زیادی این زبان را مناسب ترین زبان برنامه نویسی برای بازی سازی می دانند.The Witcher 3،Dark Souls، Elder Scrolls V:Skyrimاز مهم ترین بازی هایی هستند که با زبان سی پلاس پلاس طراحی شده اند.زبان سی‌پلاس‌پلاس تنها برای ساخت بازی‌ها استفاده نمی‌شود. گاهی اوقات از سی‌پلاس‌پلاس برای ساخت پلاگین نیز استفاده می‌شود، هرچند که زبان سی هم گزینه‌ خوبی است. با ساخت کد در کتابخانه پویا (DLL) و قرار دادن آن در پوشه‌ پلاگین یونیتی می‌توانید به کتابخانه‌ای که طراحی کرده‌اید ارجاع دهید.

چند نمونه از بازی هایی که با سی پلاس پلاس نوشته شده‌ است:

🔹 بازی Counter-Strike

🔹 بازی Doom III Engine

🔹 بازی تلاش شاه (King Quest)

🔹 بازی Starcraft

🔹 بازی World of Warcraft

🔹 بازی Warcraft III

🔹 بازی فوتبال (Football Pro)

🔹 بازی Master of Orion III

🔹 بازی Maplestory

🔹 بازی Invictus

بهترین زبان برنامه نویسی برای بازی سازی

JAVA | جاوا

دومین گزینه ای که برای طراحی بازی کاربرد زیادی دارد زبان جاوا است. علت این موضوع این است که جاوا از حالت چند ریسمانی و سوکت پیشتیبانی می کند و همینطور کدهای آن روی هر پلتفرمی که ماشین مجازی جاوا روی آن نصب شده باشد، قابل اجرا است. جاوا یک زبان بسیار پویا است که افزونه‌ها، کتابخانه‌ها و چارچوب‌های زیادی برای آن ارائه شده، اگر احساس می‌کنید ترکیب سی‌پلاس‌پلاس بیش از اندازه پیچیده و سخت است، بهتر است که به سراغ جاوا بروید، زیرا ترکیب نحوی ساده‌تری دارد و همان قدرت سی‌پلاس‌پلاس را ارائه می‌کند. بازی هایی که با جاوا نوشته شده و  برای دسکتاپ ساخته می شوند می توانند به همان خوبی که درون موبایل اجرا می شوند، اجرا شوند.

 

امروز یکم بیشتر مطالعه کن : ساخت اپلیکیشن بدون برنامه نویسی

 

مزیت چند ریسمانی بودن این است که به جای این که حداکثر فشار را به رم بیاورد به سی پی یو فشار وارد می کند.این موضوع باعث می شود که کاربر همزمان بتواند فرایندهایی در پس زمینه سیستم خود انجام دهد. جاوا روی ماشین مجازی جاوا (JVM) اجرا می شود که باعث پخش بهتر بازی حین برنامه نویسی می شود. این زبان و ماشین از موتور RPG MAKER استفاده می کنند که همان موتوری است که برای ساخت بازی هایی مانند بارکلی، اترنال ادن و اویوند استفاده شده است. جاوا بهترین زبان برنامه نویسی  برای بازی های اندرویدی می باشد همچنین این زبان بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع یادگیری برنامه نویسی است.

چند نمونه از بازی هایی که با جاوا نوشته شده‌ است:

🔹 بازی Tom Clancy’s Politika

🔹 بازی Runescape

🔹 بازی Powder Game

🔹بازی جنگ ستارگان کهکشانی Star Wars Galaxies

🔹بازی Roboforge

بهترین زبان برنامه نویسی برای بازی سازی

#C | سی شارپ

مزیت بزرگ سی سارپ در مقایسه با دیگر زبان های برنامه نویسی این است که در چارچوب XNAقرار گرفته است،که به شکل خاصی می توان از آن برای بازی های ایکس باکس و ویندوز استفاده کرد. با این‌حال سی‌شارپ نسبت به سی‌پلاس‌پلاس کنترل کمتری روی پارامترها، مدیریت حافظه و غیره در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. برای افرادی که کار با یونیتی را تازه آغاز کرده‌اند یا افرادی که از قبل با برنامه‌نویسی شی‌گرا آشنا هستند، سی‌شارپ بهترین زبان برای کار با این موتور بازی‌سازی است.کمی دقیق‌تر بگوییم، سی‌شارپ تنها زبانی است که به بهترین شکل از مزایای زیرساخت فوق استفاده می‌کند. یونیتی از Mono استفاده می‌کند که پیاده‌سازی میان پلتفرمی چارچوب دات‌نت مایکروسافت است. با توجه به این‌که سی‌شارپ زبان اصلی دات‌نت است و کل کتابخانه یونیتی با سی‌شارپ نوشته شده، بنابراین برنامه‌نویسان سی‌شارپ مشکل خاصی در ارتباط با یونیتی ندارند. با معرفی C# job system و ECS یک معماری برای سهولت ساخت کدهای ماشین، انعطاف‌پذیری یونیتی بهتر از قبل شده است.از کاربرد های دیگر این زبان می توانیم به طراحی اپلیکیشن پزشکی اشاره کنیم.

بهترین زبان برنامه نویسی برای بازی سازی

زبان های وب

طراحی بازی که قرار است در وب در دسترس باشد باید با استفاده از یکی از زبان های برنامه نویسی تحت وب برنامه نویسی شود. بهترین زبان های تحت وب HTML5, CSS3, SQL و جاوا اسکریپت هستند. برای ساخت بازی هایی که گرافیک های پیچیده یا سیستم مدیریت محتوا نیاز دارند باید از SVG یا WEBGL استفاده کرد.HTML5 و CSS3 دو زبان هستند که مولفه های زیربنایی وب هستند. این زبان ها در پیاده سازی وب نقش اصلی دارند. سی اس اس 3 چگونگی نمایش عناصر در صفحه را مشخص می کند. اچ دی ام ال 5 با جاوا اسکریپت و WEBGL کاملا سازگار است و می تواند با  قابلیت های گرافیکی قدرتمند به توسعه دهندگان این فرصت را بدهد بازی های دو بعدی تحت وب قدرتمندی بسازند.زبان برنامه نویسی SQL برای کار با پایگاه داده استفاده می شود. بانک های اطلاعاتی امروزه نقش زیادی در بازی های ویدیویی دارند از این جهت عملکرد این زبان برنامه نویسی اهمیت پیدا می کند. برنامه نویسی SQL به کاربر بازی این امکان را می دهد که به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشد و اعمال مختلفی روی سرور انجام دهد.

چند نمونه از بازی هایی که با زبان های تحت وب نوشته شده‌ است:

🔹 Kingdom of Loathing

🔹 Nothing to Hide

🔹 Gods will be watching

🔹 Roll It

🔹 Cookie Clicker

بهترین زبان برنامه نویسی برای بازی سازی

توسعه بازی های موبایلی با کدام زبان برنامه نویسی انجام می شود؟

به جز سی پلاس پلاس که بهترین زبان برای بازی های گوشی، کنسول ها و رایانه است زبان های دیگری هم هستند که در توسعه بازی های موبایلی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از این زبان های برنامه نویسی Objective C است. این زبان مانند سی پلاس پلاس شی گراست و  ترکیبی از جاوا و C است. آبجکتیو سی برای ساخت بازی IOS مورد استفاده قرار می گیرد.

 

امروز یکم بیشتر مطالعه کن : نقشه راه برنامه نویسی اندروید

 

برای ساخت بازی های اندرویدی جاوا بهترین زبان است. استفاده از سی پلاس پلاس هم غیر ممکن نیست اما عیب آن این است که گاها مشکل سازگاری بین دستگاه و بازی را به وجود بیاورد. جاوا روی ماشین های مجازی سوار است و به راحتی می توان متوجه شد که بازی ساخته شده با دستگاه های مختلف سازگاری دارد یا خیر.برای ساخت بازی های کوچک تر می توان از ویژوال بیسیک استفاده کرد که ترکیب نحوی ساده تری دارد. سویئیفت نیز یکی از زبان های برنامه نویسی است که برای ساخت برنامه ها و بازی های مربوط به سیستم عامل های شرکت اپل مورد استفاده قرار می گیرد.

امتیاز دهید
سخن نهایی
در مطلب بالا تعداد زیادی از زبان های برنامه نویسی که می توان از آن ها برای ساخت بازی استفاده کرد را نام بردیم و مختصری توضیح درباره آن ها دادیم. این که باید به سراغ یادگیری کدام یک از این زبان ها بروید تا بازی مد نظر خود را بسازید تا حد زیادی به بازی که می خواهید بسازید و سوابق خودتان بستگی دارد. ویرا با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

37 پاسخ

    1. کارشناسان ویرا در تمامی مراحل (از مشاوره رایگان تا انجام پروژه) در خدمت شما هستند

    1. کارشناسان ویرا در تمامی مراحل (از مشاوره رایگان تا انجام پروژه) در خدمت شما هستند،برای ثبت سفارش با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید:
      021-88770431

  1. ممنون بابت مطالب خوبی که توی وبلاگتون در اختیار علاقمندان قرار میدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *