بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع

نوشته شده در: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه : ۰۵ دقیقه
بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

تاحالا دنبال شروع برنامه نویسی بودید؟ نمیدونید از کجا شروع کنید؟ دنبال بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع هستید؟ تا آخر این مقاله از ویرا با ما همراه باشید تا بهترین مسیر را برای شروع پیدا کنید. اگر شماهم به دنبال یادگیری یک زبان‌برنامه‌نویسی هستید باید بگوییم که بخش مهمی از مسیر را نادیده گرفته‌اید!

در قدم اول قبل از شروع یادگیری یک زبان برنامه نویسی بهتر است از مبانی اولیه آن شروع کنید همه زبان های برنامه نویسی چه سخت چه آسان چه دسکتاپ چه تحت وب دارای یک سری اصول پایه و مشترک هستند که یادگیری این اصول به شما در فهم بهتر زبان مورد نظر کمک خواهد کرد. مبانی اولیه برنامه نویسی شامل موارد زیر است:

🔹 آشنایی با انواع زبان های برنامه نویسی

🔹 نحوه اجرای کدهای نوشته شده

🔹 آشنایی با کلیت زبان ها

🔹 آشنایی با کامپایلرها

🔹 آشنایی با مفهوم مفسر

🔹  آشنایی با انواع خطاها

🔹  آشنایی به مفهوم متغیرها

🔹 آرایه ها، حلقه و انتخاب

حالا که به دنبال انتخاب بهترین زبان برنامه‌نویسی برای آموزش هستید باید بگوییم که بهترین زبان برای شروع در هر شخص بسته به اهداف و توانایی هایش، متفاوت است! دوست عزیز بهتر است قبل از اینکه دنبال بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع باشید از خودتان بپرسید که چرا می خواهید برنامه نویس شوید؟

Trulli

تایید شده توسط ویرا

 

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع چیست؟

هرکدام از زبان های برنامه نویسی در حوزه خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. این حوزه ها شامل طراحی وبسایت، طراحی اپلیکیشن موبایل و طراحی برنامه کامپیوتر می باشند. در ادامه به معرفی زبان های برنامه نویسی برای هر کدام از این حوزه ها خواهیم پرداخت.

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع

PHP | پی اچ پی

پی اچ پی یک زبان تفسیر شونده است که برای ایجاد صفحات پویا در وب مورد استفاده قرار می گیرد. از این زبان می توانیم برای طراحی وبسایت های تعاملی استفاده کنیم. وبسایت تعاملی به وبسایتی گفته می شود که کاربران با یکدیگر و با وبسایت تعامل دارند مثلا در آن ثبت نام می کند و دارای پنل کاربری هستند.

PHP ویژگی های مثبت زیادی دارد، اولین ویژگی مثبت آن این است که open source و رایگان است که این موضوع باعث می شود جامعه پشتیبانی بزرگی داشته باشد. وجود فریموورک های قدرتمندی مانند لاراول و سیمفومی از دیگر ویژگی های مثبت این زبان برنامه نویسی است. به خاطر وجود این ویژگی هاست که پی اچ پی 80 درصد بازار وب را در اختیار دارد.

 

امروز یکم بیشتر مطالعه کن : ساخت اپلیکیشن بدون برنامه نویسی

 

PYTHON | پایتون

اگر به دنبال یادگیری یکی از بهترین و ساده ترین زبان ‌های برنامه نویسی برای شروع هستید پایتون بهترین گزینه برای شما است، اما این آسان بودن به هیچ عنوان به معنای ضعیف بودن این زبان برنامه نویسی نیست. پایتون علاوه بر طراحی وب اپلیکیشن، برای برنامه نویسی دسکتاپ، هوش مصنوعی، ماشین لرنینگ و طراحی اپلیکیشن پزشکی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

پایتون از شیء گرایی و برنامه نویسی ساختار یافته پشتیبانی می کند و یک برنامه نویسی مفسری، چند منظوره با سطح بالاست.

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع

JAVA SCRIPT | جاوا اسکریپت

در ابتدای کار لازم است که بگوییم JavaScript با Java یکی نبوده و دارای تفاوت های خاصی هستند که این دو را از هم جدا می کند.این زبان شی گرا، داینامیک و تفسیری است. جاوا اسکریپت یک زبان سطح بالا به حساب می آید که از شیوه های مختلف برنامه نویسی پشتیبانی می کند. از این زبان برنامه نویسی می توان برای برنامه نویسی سمت سرور، طراحی اپلیکیشن های موبایل، بازی ها و برنامه های رایانه استفاده کرد.

با این سایت می توانید به سایت های بی روح، جان ببخشید. مثلا می توانید فایل های ویدیویی و انیمیشنی در سایت قرار دهید و یا روی سایتتان از تایمر استفاده کنید و ده ها کار دیگری که باعث جذابیت سایت شما می شود. علاوه بر این فریم ورک های مختلف جاوا اسکریپت مجموعه ای از کتابخانه ها را در اختیار شما قرار می دهد. از این زبان به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت هم یاد می کنند.

#C | سی شارپ

سی شارپ یک زبان برنامه نویسی چند شیوه ای است که شیوه تایپینگ آن دستوری، اعلانی، تابعی، جنریک یا جامع، شی گرا و مبتنی بر کامپوننت است. این زبان توسط مایکروسافت توسعه یافته و برای ساخت زبان مشترک برنامه ریزی شده است.

این زبان برنامه نویسی همه منظوره است. یادگیری این زبان برای کسانی که با زبان های برنامه نویسی C و ++C آشنایی دارند آسان است. این برنامه به طور گسترده برای ساخت برنامه های دسکتاپ، تحت وب و وب سرویس ها مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان همچنین می تواند برای تولید بازی های مختلف نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع

JAVA | جاوا

جاوا یک زبان برنامه نویسی ساده و قدرتمند است که کارایی و عملکرد بالا و بهینه ای دارد. این زبان برنامه نویسی شی گراست. ضرایب اطمینان جاوا بالاست و خطاهای کمی با استفاده از آن دریافت خواهید کرد. این زبان پویاست و از قابلیت تریدینگ پشتیبانی می کند.

شعار تبلیغاتی جاوا «یک بار بنویس، همه جا اجرا کن» است. چند سکویی بودن جاوا آن را تبدیل به یک زبان محبوب کرده است. برای این زبان برنامه نویسی ماشینی به نام جاوا ماشین وجود دارد  که با استفاده از آن می توانید برنامه را برای سیستم های مختلف بهینه سازی کنید.

 

امروز یکم بیشتر مطا لعه کن : نقشه راه برنامه نویسی اندروید

 

KOTLIN | کاتلین

گوگل در سال 2017 کاتلین را به عنوان دومین زبان رسمی خود برای توسعه اندروید پذیرفت. از آن زمان تاکنون افراد زیادی به دنبال یادگیری این زبان هستند. کاتلین یک زبان برنامه نویسی تایپ استاتیک و همه منظوره است که گروه جت برینز آن را توسعه داده است.

این زبان برنامه نویسی شی گراست و خیلی ها معتقدند که از زبان جاوا اسکریپت بهتر است. کلاس های داده، تایپ استاتیک بودن، اختصار، امنیت، قابل تفسیر بودن با جاوا، قابلیت های تابعی شی گرا، اسمارت کست، کامپایل بودن و ابزار پسند بودن از دیگر ویژگی های این زبان است.

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع

SWIFT | سوییفت

سوییفت یک زبان برنامه نویسی چند منظوره است که توسط apple inc برای برنامه نویسی پلتفرم های شرکت اپل عرضه شد. فریم ورک کامپایلر این زبان LLVM است که به صورت متن باز در Xcode قرار داده شده است. این زبان دارای یک سیستم توسعه پذیری است که می تواند در شکل های گوناگون ساختار و کلاس ها اعمال شود. این زبان جایگزینی برای Objective-c است که در تلاش است یک زبان ساده تر را ارائه دهد.

++C | سی پلاس پلاس

++c یک زبان سطح میانه است که هم می تواند به عنوان یک زبان سطح پایین و هم به عنوان یک زبان سطح بالا استفاده شود. این زبان هم شی گراست و از زبان برنامه نویسی c قدرتمندتر است و قادر به خلق برنامه هایی است که در زبان C بسیار سخت می توان آن ها را طراحی کرد.

این زبان از توابع، کلاس ها، تمپلیت ها و… تشکیل شده است. کامپایلر این زبان می تواند زبان سی را نیز ترجمه کند. از ویژگی های این زبان می توان به استقلال آن و وابسته نبودنش به زبان های دیگر اشاره کرد. عملکرد بسیار قوی و عالی، ارتباط با سخت افزارها و دیگر دستگاه ها، آزادانه برنامه نویسی کردن، داشتن کتابخوانه های زیاد و متنوع و هوشمند بودن از دیگر ویژگی های این زبان برنامه نویسی است. به گفته خیلی از بازی سازان بهترین زبان برنامه نویسی برای بازی سازی ++c است.

امتیاز دهید
سخن نهایی
در بالا به معرفی زبان های برنامه نویسی مختلف پرداختیم. حال این که شما باید کدام یک از آن ها را برای شروع آموزش خود انتخاب کنید بستگی به خود شما دارد. اگر به دنبال زبانی هستید که یادگیری آن آسان باشد می توانید پایتون را انتخاب کنید. اگر می خواهید به صورت اختصاصی برنامه نویسی اپل را یاد بگیرید باید سوییفت را انتخاب کنید و اگر می خواهید از ریشه زبان های برنامه نویسی شروع کنید می توانید از زبان سی شروع به یادگیری نمایید. این را فراموش نکنید که یادگیری مبانی برنامه نویسی باید اولویت اول شما باشد. ویرا با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

42 پاسخ

    1. کارشناسان ویرا در تمامی مراحل (از مشاوره رایگان تا انجام پروژه) در خدمت شما هستند،برای ثبت سفارش با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید:
      021-88770431

    1. سلام وقت بخیر بله شما میتونید از طریق اکانت زیر به پیج اینستاگرام ما مراجعه کنید:
      @viiraco

    1. خوشحالیم که از مطلب راضی بودید. هرگونه پیشنهادی برای بهتر شدن کار دارید، ممنون میشیم که بشنویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *