بهینه سازی اپ استور چگونه انجام می‌شود

نوشته شده:در 10 آبان 1400
زمان مطالعه: 05 دقیقه
بهینه سازی اپ استور

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

به طور قطع می‌دانید که اپلیکیشن‌های متعددی برای دانلود و نصب وجود دارند که کاربران از آن استفاده می‌کنند؛ از این رو اگر شما تصمیم دارید اپلیکیشن خود را در اختیار کاربران قرار دهید، پیش از گذاشتن اپ در بازار یا هر نوع پلتفرم دیگری، ابتدا باید اقداماتی انجام دهید که اپلیکیشن شما قابل دسترس کاربران باشد؛ به همین دلیل امروز در کنار کارشناسان شرکت پیشگامان ویرا تصمیم داریم به موضوع « بهینه سازی اپ استور » بپردازیم تا با استفاده از این اطلاعات بتوانید نرخ دانلود اپلیکیشن خود را افزایش دهید.

Trulli

تایید شده توسط متخصصین بخش برنامه نویسی ویرا

 

بهینه سازی اپ استور چیست؟

پیش از هر چیزی ابتدا بهتر است به صورت مختصر مفهوم بهینه سازی اپ استور را برای شما مورد بررسی قرار دهیم؛ بهینه سازی اپ استور یا  App Store Optimization را با مخفف ASO می‌شناسند که با استفاده از آن می‌توانید تعداد کاربران بیشتری را به نصب اپلیکیشن خود ترغیب کنید و بدین ترتیب میزان درآمد خود را نیز افزایش دهید.

دلیل اهمیت بهینه سازی اپ استور چیست؟

در واقع بهینه سازی اپ استور یا ASO را می‌توان نوعی بازاریابی اپلیکیشن به‌حساب آورد که با استفاده از آن می‌توانید کاربران هدف خود را پیدا کنید تا توجه بیشتری به اپلیکیشن شما جلب شود.

 

جهت سفارش “طراحی اپلیکیشن فروشگاهی” کلیک کنید.

 

چگونه کاربران را به نصب اپلیکیشن ترغیب کنیم؟

برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی یکی از روش‌هایی است که باعث ترغیب کاربران به نصب اپلیکیشن می‌شود؛ البته درنظر داشته باشید که این روش نیازمند صرف هزینه نسبتاً زیادی است؛ بنابراین استفاده از روش‌هایی نظیر بهینه سازی اپ استور تعداد زیادی از کاربران را به نصب اپلیکیشن ترغیب می‌کند؛ در ادامه شما را با روش‌های بهینه سازی اپ استور آشنا می‌کنیم.

بهینه سازی اپ استور چیست؟

روش‌های بهینه سازی اپ استور On-Metadata

در این قسمت، روش‌های بهینه سازی اپ استور را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم؛ همانگونه که اشاره کردیم، استفاده از این روش‌ها باعث می‌شود که اپلیکیشن شما به تعداد زیادی از کاربران نمایش داده شود؛ پس مطالعه این قسمت را از دست ندهید.

انتخاب بهترین استراتژی

اولین قدم برای بهینه سازی اپ استور این است که مشتریان خود را به صورت کامل بشناسید و درک کنید؛ این موضوع باعث می‌شود که در زمان طراحی اپلیکیشن سلیقه و نیاز مشتریان را در آن پیاده‌سازی کنید.

انجام تحقیقات کلمات کلیدی

هنگامیکه تصمیم به انتخاب کلمات کلیدی برای اپلیکیشن خود را دارید، باید سوالات زیر را نیز در ذهن خود بررسی کنید:

» قابلیت‌های ویژه اپلیکیشن شما چه چیزهایی است؟

» دسته‌بندی اپلیکیشن شما به چه‌‌ صورت است؟

» برای توصیف قابلیت‌های اپلیکیشن خود به چه کلمات مترادفی نیاز دارید؟

»‌ رقبا اپلیکیشن خود را با چه نام‌های منتشر کردند؟

» کاربران برای استفاده از دسته‌بندی‌های اپلیکیشن شما از چه کلماتی استفاده می‌کنند؟

 

جهت سفارش “طراحی اپلیکیشن گردشگری” کلیک کنید.

 

انتخاب نام مناسب برای اپلیکیشن

انتخاب نام، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های طراحی اپلیکیشن است که در بهینه سازی اپ استور نیز موثر واقع می‌شود؛ چراکه کاربران ابتدا با نام اپلیکیشن شما مواجه می‌شوند؛ بنابراین نام اپلیکیشن خود را باید به‌گونه‌ای انتخاب کنید که با موضوع اپلیکیشن مرتبط باشد؛ علاوه‌ بر آن در ذهن مخاطب نیز ماندگار شود؛ به‌همین دلیل توصیه می‌کنیم نام اپلیکیشن خود را کوتاه، مختصر و جذاب انتخاب کنید؛ توجه داشته باشید که برای انتشار اپلیکیشن ios باید نام اپلیکیشن در حدود 30 کاراکتر باشد.‌

 

انتخاب آیکون اپلیکیشن

انتخاب آیکون اپلیکیشن

لوگو یا آیکون اپلیکیشن یکی از قسمت‌هایی است که باعث جلب توجه کاربران به اپلیکیشن شما می‌شود؛ بنابراین اگر آیکون مناسبی را برای اپلیکیشن خود انتخاب کنید، بدون شک تعداد زیادی از کاربران از اپلیکیشن شما استفاده می‌کنند؛ توجه داشته باشید که آیکون اپلیکیشن باید با موضوع آن هماهنگی داشته باشد.

 

جهت سفارش “طراحی اپلیکیشن سوپرمارکت” کلیک کنید.

 

توصیف مناسب اپلیکیشن

» توصیف کوتاه

انتخاب توصیف مناسب درباره اپلیکیشن باعث می‌شود که کاربران به صورت خلاصه با ویژگی‌های اپلیکیشن شما آشنا شوند؛ ناگفته نماند که این توصیف علاوه‌بر آگاه‌سازی کاربران، باعث سازگاری بهتر اپلیکیشن با الگوریتم‌های اپ استور می‌شود؛ البته درنظر داشته باشید که شما نمی‌توانید به صورت همزمان از تمامی کلمات کلیدی خود به عنوان توصیف استفاده کنید، بلکه باید اصلی‌ترین کلمات کلیدی را به کار ببرید؛ توجه داشته باشید که طول کاراکتر حداکثر 80 است.

» توصیف بلند

برای توصیفات بلند امکان استفاده از 4000 کاراکتر وجود دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از دستورات کد HTML برای Bold کردن و از ایموجی برای جذب کاربران استفاده کنید.

درج نام توسعه دهنده

در واقع درج نام توسعه دهنده با استفاده از کلمات کلیدی باعث بهینه سازی اپ استور می‌شود؛ بنابراین این قسمت را نادیده نگیرید.

 

جهت سفارش “طراحی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی” کلیک کنید.

 

تهیه ویدیو و اسکرین شات از اپلیکیشن

تهیه اسکرین شات و ویدیو نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که نقش پررنگی را در بهینه سازی اپ استور برعهده دارد؛ در واقع کلیه ویدیوها و اسکرین شات‌ها اهمیت اپلیکیشن شما را به کاربران نشان می‌دهد و به نوعی باعث برقرار تعامل کاربران با اپلیکیشن می‌شود؛ بنابراین این قسمت باید از جذابیت بصری بیشتری برخوردار باشد تا کاربران در همان ابتدای دیدن این تصاویر و ویدیوها، اپلیکیشن شما را برای دانلود و نصب انتخاب کنند.

در همان ابتدای انتشار اپلیکیشن شما باید تصمیم بگیرید که تصاویر و ویدیوها به صورت عمودی یا افقی در اختیار کاربران قرار گیرند؛ پیشنهاد می‌کنیم اسکرین شات‌های اپلیکیشن را به نحوی انتخاب کنید که بیان‌گر یک داستان کوتاه جذاب برای کاربران باشد تا به استفاده از اپلیکیشن ترغیب شوند.

انتخاب بنر گرافیکی اپلیکیشن

گرافیک فیچر یا بنر گرافیکی به نوعی معرف اپلیکیشن شماست؛ هنگامیکه ویدیویی را در اپلیکیشن قرار می‌دهید، باید از یک بنر گرافیکی به عنوان بنر ویدیو استفاده کنید.

خطاهای اپلیکیشن

اپلیکیشن‌هایی که دچار باگ هستند، بدون شک کاربران خود را از دست می‌دهند؛ یعنی کاربران پس از مشاهده این باگ‌ها اپلیکیشن را از گوشی خود پاک می‌کنند؛ این موضوع باعث می‌شود که اپ استور اعتباری را به اپلیکیشن شما اختصاص ندهد.

 

جهت سفارش “طراحی اپلیکیشن سفارش غذا” کلیک کنید.

 

به‌روزرسانی اپلیکیشن

پیشنهاد می‌کنیم هر چند وقت یکبار اپلیکیشن خود را در اپ استور بروزرسانی کنید.

انجام لیست‌بندی و محلی سازی اپلیکیشن

در این قسمت باید محلی سازی یا ASO بین‌المللی را انجام دهید؛ شاید در نگاه اول تصور کنید که بیشتر کاربران با زبان انگلیسی از اپلیکیشن شما استفاده می‌کنند؛ اما این تصور درست نیست! درواقع شما با محلی‌سازی اپلیکیشن تعداد مخاطبین هدف خود را افزایش می‌دهید و کاربران خارجی زبان دیگر نیز می‌توانند از اپلیکیشن شما استفاده کنند.

 

آشنایی با Off-Metadata در بهینه سازی اپ استور

آشنایی با Off-Metadata در بهینه سازی اپ استور

درواقع Off-Metadata شامل مواردی است که در طی زمان می‌تواند باعث بهینه سازی اپ استور شود که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

ثبت نظرات کاربران

کاربران باید امکان ثبت نظرات خود را برای اپلیکیشن داشته باشند؛ این مورد علاوه‌ بر اینکه باعث ترغیب کاربران به دانلود اپلیکیشن شما می‌شود؛ تأثیر بسیار خوبی در افزایش رنک اپلیکیشن دارد.

تعامل کاربران با اپلیکیشن

تعامل کاربران با اپلیکیشن یکی از فاکتورهایی است که سبب اعتباردهی اپ استور به اپلیکیشن شما می‌شود؛ به طور مثال مدت زمان استفاده از اپلیکیشن باعث می‌شود نام اپلیکیشن شما در قسمت TOP CHART قرار ‌گیرد که این مورد باعث ترغیب کاربران به نصب اپلیکیشن می‌شود.

میزان نصب اپلیکیشن

درحقیقت می‌توان گفت که اعتبار یک اپلیکیشن به تعداد نصب آن بستگی دارد؛ به طور مثال اپلیکیشنی با 3 میلیون نصب، اعتبار بیشتری به نسبت اپلیکیشنی با 4000 نصب دارد؛ به بیانی دیگر هر چه تعداد نصب یک اپلیکیشن بیشتر باشد، کاربران به نصب کردن آن اپلیکیشن بیشتر ترغیب می‌شوند.

 

جهت سفارش “طراحی اپلیکیشن آموزشی” کلیک کنید.

 

مزایای بهینه سازی اپ استور چیست؟

در واقع بهینه سازی اپ استور باعث کسب موفقیت بیشتر اپلیکیشن شما می‌شود که در ادامه به صورت مختصر مزایای آن را بررسی می‌کنیم:

» دیده شدن اپلیکیشن: مهم‌ترین هدف شما از انتشار اپلیکیشن، دیده شدن آن و کسب درآمد بالاست؛ درواقع با بهینه سازی اپ استور اپلیکیشن شما در میان انبوه اپلیکیشن‌های موجود، دیده می‌شود.

» شناسایی کاربران هدف: بهینه سازی اپ استور باعث می‌شود که مخاطبین هدف از اپلیکیشن شما استفاده کنند.

» کاهش هزینه: همانگونه که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، تبلیغات و برگزاری کمپین‌ها یکی از روش‌های جذب کاربر است؛ اما اگر شما از روش‌های بهینه سازی اپ استور استفاده کنید، هزینه‌های مربوط به تبلیغات کاهش پیدا می‌کند.

» گسترش کاربران بین‌المللی: با انجام بهینه سازی اپ استور می‌توانید اپلیکیشن خود را در اختیار کاربران خارج از کشور نیز بگذارید.

» افزایش تعداد دانلودهای اپلیکیشن: بهینه سازی اپ استور باعث افزایش نرخ دانلود و نصب اپلیکیشن می‌شود.

 

مزایای بهینه سازی اپ استور

امتیاز دهید
سخن نهایی
از اینکه امروز نیز مانند روزهای گذشته همراه ما و کارشناسان پیشگامان ویرا بودید، بسیار سپاس گزاریم؛ امیدواریم که از خواندن مقاله « بهینه سازی اپ استور » لذت برده باشید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید. شرکت ویرا یکی از مجموعه‌های معتبری است که در زمینه بهینه سازی اپ استور فعالیت می‌کند؛ پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات تکمیلی در رابطه با بهینه سازی اپ استور و ثبت اپلیکیشن در گوگل با کارشناسان باتجربه شرکت ویرا در ارتباط باشید.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

44 پاسخ

    1. سلام بله دوست عزیز شما میتونید از طریق اکانت زیر به کانال تلگرامی ما دسترسی داشته باشید:
      @pishgamviraa

  1. معمولا به ندرت پیش میاد مطلب طولانی توی فضای مجازی بخونم ولی اینجا باید بگم مطلبتون واقعا جذاب و همچنین مفید بود. با تشکر از ارزش افزوده ای که ایجاد میکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *