تفاوت react و react native

نوشته شده در: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه : ۰۵ دقیقه
تفاوت react و react native

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

تلاش برنامه نویسان در طول سال‌های متمادی اختراع تکنولوژی خاصی بوده که بتوان با یک کدنویسی واحد، برنامه‌ای را برای انواع پلتفرم‌هایی که با هم تفاوت دارند ارائه کنند.

با روند روبه جلو فیسبوک در سال‌های اخیر، یکی از چالش‌های موجود مشکل بالا آمدن سایت و به‌روزرسانی سرور و کتابخانه بود. با ایجاد جاوا اسکریپتی به نام React که قابلیت توسعه بالایی برای ترافیک سنگین و سرور شلوغ سایت فیسبوک داشت، این مشکل برطرف شد.

چند سال بعد با خرید واتس اپ توسط فیسبوک، با ارائه React Native سهولت کار برای برنامه نویسان جهت ارائه آپدیت و به روزرسانی بیشتر شد. برای بررسی تخصصی و بررسی تفاوت react و react native با ویرا همراه باشید.

Trulli

تایید شده توسط متخصصین بخش برنامه نویسی ویرا

 

React چیست؟

ساخت وب‌سایت شامل دو بخش فرانت‌اند (Front-end) و بک‌اند (back-end) می‌شود، بخش اول شامل نمایه‌های ظاهری سایت است و نیاز به دقت و حوصله در کدنویسی دارد.

دانش انواع کدنویسی مانند جاوا اسکریپت (JavaScript)، سی اس اس (CSS) و اچ تی ام ال (HTML) برای این کار لازم است. مطمئناً هیچ کاری عاری از خطا نیست و کدنویسی هم ممکن است شامل خطا شود. با به کار بردن React بسیاری از این چالش‌ها به حداقل می‌رسد. در واقع React شامل یک کتابخانه جاوا اسکریپت برای طراحی سایت و ظاهرسازی به کار برده می‌شود.

چرا باید از ریکت استفاده کنیم؟

چرا باید از React استفاده کنیم؟

برای طراحی سایت و کدنویسی ممکن است مجبور شوید بارها یک کد تکراری را بنویسید، یا اینکه برای پلتفرم‌های مختلف باید کد مخصوص همان پلتفرم را وارد کنید، اما با استفاده از React لازم نیست تمام این کارها را انجام دهید. به‌بیان دیگر، می‌توان با نوشتن یک بارکد کد، آن را چندین بار و در پلتفرم‌های متفاوت استفاده کرد.

استفاده از این روش علاوه بر آسان‌تر کردن کار، میزان خطای شما را نیز کاهش می‌دهد و به دقت کدنویسی شما می‌افزاید.

همان طور که می‌دانید، طراحی سایت به ماژول نویسی و کامپوننت نویسی لازم دارد. برای این کار کدنویسی های فراوانی لازم است که این کار علاوه بر صرف وقت زیاد و افزایش درصد خطا، حجم زیادی برای کدنویسی شما ایجاد می‌کند و سرعت بارگذاری اطلاعات شما را پایین می‌آورد. علاوه بر این، این کدنویسی ها کاملاً اختصاصی است و احتمال دارد قابلیت استفاده در کارهای بعدی شما را نداشته باشد. با استفاده از امکانات React قادر خواهید بود تمام مشکلات بالا را پشت سر بگذارید و بدون نگرانی از حجم کار و کدنویسی، به تولید سایت خود بپردازید.

 

جهت مشاهده “قیمت طراحی اپلیکیشن” کلیک کنید.

 

مزایای استفاده از React

استفاده از React می‌تواند هزاران بار کار شما را آسان‌تر کند. باید توجه داشته باشید برنامه نویسی از قالب سنتی و خشک و بی روح خود خارج شده و به سمت آسان‌تر شدن و کاربردی‌تر شدن پیش می‌رود. اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌هایی با استفاده از React ساخته شده‌اند که بسیار موفق بوده‌اند.

» DropBox

» Instagram

» PayPal

» Cloudflare

» Airbnb

» Netflix

همان طور که می‌بینید، برنامه‌هایی که با React نوشته شده‌اند، بسیار کاربردی و جذاب هستند و در مواردی از این برنامه به عنوان نرم افزار ساخت اپلیکیشن استفاده شده است.

تفاوت ری اکت و ری اکت نیتیو

بررسی تفاوت React Native و React

با معرفی اجمالی React، به بررسی تفاوت react native و react می‌رسیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ری اکت نیتیو، بر روی عبارت ری اکت نیتیو چیست، کلیک کنید.

هر کدام از این برنامه‌ها مزایایی در استفاده دارند که در این قسمت به بیان تفاوت ری اکت و ری اکت نیتیو می‌پردازیم.

مزایای استفاده از React Native

» امکان انجام موازی پروژه‌ها

» امکان کد دادن Declarative

» قابلیت تشخیص حرکات Gesture

» دسترسی به امکانات نیتیو (Native)

» آپلود سریع‌تر

» مولتی پلتفرم بودن

» سهولت خوانایی

» هزینه کمتر

تفاوت React Native و React شامل مواردی بود که ذکر شد. دانستن این موارد به شما کمک می‌کند برای کدنویسی پلتفرم مورد نظر خود از کدام ابزار استفاده کنید؛ البته تفاوت ری اکت و ری اکت نیتیو را می‌توان در نتیجه نهایی کار نیز مشاهده کرد. طراحی اپلیکیشن‌ های مختلف با استفاده از این ابزارها میسر است؛ اما تشخیص استفاده از آنها به هوش کدنویسی شما بستگی دارد!

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از نوشتار مقایسه react native و flutter در همین سایت استفاده کنید.

تفاوت ری اکت جی اس و ری اکت نیتیو

معرفی React JS

ری اکت جی اس (React JS) کتابخانه‌ای مبتنی بر جاوا اسکریپت است که کامپوننت‌های یو آی (UI Components) رندر می‌کند. از این کتابخانه برای ایجاد رابط کاربری برنامه‌های گوشی همراه و وب سایت استفاده می‌شود. این کتابخانه با قرار دادن طیف وسیعی از امکانات و دسترسی‌ها نزد برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب، بسیار محبوب شده است.

جالب توجه است که استفاده از ری اکت جی اس در قالب نرم افزار طراحی اپلیکیشن خدماتی نیز استفاده شده است. این ویژگی که موجب سادگی در استفاده از این کتابخانه می‌شود، کاربران زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

استفاده از React JS نیز در کنار React و React Native مقدور است، اما باید توجه کنید قصد نوشتن چه برنامه‌ای دارید. این امر به شما در انتخاب هر کدام از موارد بالا کمک می‌کند.

البته منطقی است که این موارد تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند. بررسی تفاوت‌های react js و react native به شما کمک می‌کند بررسی دقیق‌تری تری راجع به آنها انجام دهید.

 

جهت مشاهده “نمونه کار طراحی اپلیکیشن” کلیک کنید.

 

مزایای استفاده از ری اکت جی اس:

» سهولت استفاده نسبت به سایر کتابخانه‌ها

» سهولت ایجاد برنامه‌های دینامیک

» قابلیت استفاده مجدد از کامپوننت‌ها

» بهبود کارایی در React JS

» قابلیت پشتیبانی از ابزارهای پرکاربرد

» انطباق با سئو (SEO Friendly)

» سهولت تست انواع کد

تفاوت reactjs و react native

بررسی تفاوت React Native و React JS

1. اصلی‌ترین تفاوت ری اکت جی اس و ری اکت نیتیو به‌ کاربرد آن مربوط می‌شود. ری اکت جی اس در حوزه وب و در قسمت Frond-end سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما ری اکت نیتیو در حوزه ساخت برنامه و اپلیکیشن استفاده می‌شود.

2. ساختار این دو با هم تفاوت اساسی دارد. در واقع React JS جزو کتابخانه دسته‌بندی می‌شود، اما React Native نوعی Framework است.

3. باید بدانید React JS از کتابخانه جاوا اسکریپت برای CSS Animation استفاده می‌کند، در حالی که React Native دارای کتابخانه پیش فرض مخصوص خود است.

4. ری اکت جی اس از React-router جهت جا‌به‌جا شدن بین صفحات استفاده می‌کند، در صورتیکه در ری اکت نیتیو این راهبری به صورت Built-in و اختصاصی وجود دارد.

5. ری اکت جی اس از تگ HTML بهره می‌برد، در حالیکه ری اکت نیتیو از این تگ استفاده نمی‌کند.

6. ری اکت جی اس توانایی استفاده از کامپوننت را دارد و به‌همین دلیل زمان کمتری صرف می‌کند، اما ری اکت نیتیو از UI Components و ماژول‌های آن استفاده می‌کند که البته قابلیت رندر کردن اپلیکیشن‌های هیبریدی را فراهم می‌کند.

7. ری اکت جی اس دارای امنیت بالاتری به نسبت ری اکت نیتیو است.

8. ری اکت جی اس به رندر کردن Virtual DOM متعلق به کد جستجوگر می‌پردازد، اما ری اکت نیتیو برای رندر کردن کدهای برنامه‌ها از API اختصاصی خود استفاده می‌کند.

9. ایجاد استایل در React JS با به‌کار بردن CSS امکان‌پذیر است. در حالی که این کار در React Native با استفاده از Animated API انجام می‌شود.

React Native و React JS، دو بازوی یک تن!

با بررسی مطالب فوق می‌توان فهمید این برنامه‌ها به دلیل قابلیت‌هایی که دارند، طیف وسیعی از کاربران را به سمت خود جذب کرده‌اند؛ البته این محبوبیت، منفعت‌های زیادی برای این برنامه‌ها و کاربران دیگر آن داشته است. برنامه‌نویسانی که به کدنویسی مسلط بودند، در طول این سالیان به باگ‌ها و نواقص این کتابخانه‌ها پی بردند و به رفع آن پرداختند.

با وجود تفاوت react js و react native، هر دو بعد از گذشت چندین سال به کارایی بهینه رسیده‌اند و می‌توانند انتظارات را برآورده کنند.

4/5 - (1 امتیاز)
سخن نهایی
همان طور که ذکر شد، علم برنامه نویسی رو به ساده‌تر شدن پیش می‌رود؛ این رویه شامل توسعه دهندگان و استفاده کنندگان می‌شود و هر دوی این گروه به‌دنبال سادگی و کارآمد بودن هستند. توسعه دهندگان و برنامه نویسان به‌دنبال ساده‌تر کردن کدنویسی و استفاده از یک کد واحد برای تمام برنامه‌ها و پلتفرم‌ها هستند. این امر تا حدودی انجام شده و به سادگی، سبکی و سرعت برنامه‌های تولید شده انجامیده است. این ویژگی را کاربران استفاده کننده از این برنامه‌ها تأیید کرده‌اند. ری اکت که از بستر فیسبوک متولد شد، اکنون به برنامه‌ای فراگیر تبدیل شده که ویژگی‌های گوناگون و کاملی برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب آماده کرده است. تفاوت‌های زیادی بین انواع ری اکت وجود دارد، تفاوت ری اکت جی اس و ری اکت نیتیو، و هم چنین تفاوت بین React Native و React که در این نوشتار تاحد کافی بررسی شد.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

46 پاسخ

  1. خیلی خیلی عالی بود . اصلا انتظار نداشتم یک چنین مطلبی رو رایگان اینجا بخونم !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *