تکنیک Content First در طراحی سایت چیست؟

آپدیت شده: 04 مهر 1402
زمان مطالعه: 10 دقیقه
تکنیک کانتنت فرست چیست؟

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

برای اینکه بتوانیم در طراحی‌های خود اهمیت محتوا را بیشتر جلوه دهیم، می‌توانیم از تکنیک Content First در طراحی سایت استفاده کنید. این تکنیک با استناد به محتوا و مطالب موجود در سایت، مسیر طراحی سایت شما را مشخص می‌کند. با ویرا در مطلب شناخت تکنیک content first در طراحی سایت همراه باشید.

Trulli

تایید شده توسط بخش طراحی سایت ویرا

تکنیک Content First چیست؟

این روش طراحی به فرآیندی گفته می‌شود که محتوای تعیین شده برای سایت، چارچوب و المان‌های موجود در طراحی سایت را مشخص می‌کنند. در بسیاری از موارد طراحان از متن‌ها و مطالب بیهوده (همانند Lorem Ipsum) برای پر کردن محتوای مورد نیاز در روند طراحی استفاده می‌کنند. مشکلی که در این‌باره وجود دارد، عدم کارایی این مطالب در نتیجه نهایی پروژه و امکان بیهوده شدن طراحی‌ها با توجه به محتوای اصلی است. استفاده کردن از تکنیک Content First در طراحی سایت باعث خواهد شد تا هدایت کاربران، آنالیز آن‌ها و طراحی سایت راحت‌تر از گذشته شود.

تکنیک content first چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر این تکنیک رو توضیح بدیم بایدبگیم که تکنینک content first یعنی قبل از شروع طراحی سایت باید از محتوایی که می‌خواهیم داخل سایت قرار بدهیم مطلع باشیم. منظور از محتوا، عکس فیلم،نمودار، جدول ، متن و هرگونه محتوای دیگر که درسایت میتواند قرار بگیرد.

دلایل استفاده از تکنیک طراحی بر اساس محتوا

استفاده از تکنیک طراحی بر اساس محتوا (Content-First Design) دارای دلایل و مزایای متعددی است که می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد:

تجربه کاربری(ux) خوب

در تکنیک کانتنت فرست، بهبود تجربه کاربری یکی از اهداف مهم است. این بدان معناست که در ابتدا تمرکز بر محتوای وب‌سایت قرار می‌گیرد. با این کار، ما تلاش می‌کنیم تا کاربران به راحتی و با کمترین اشتباهات به محتوا دسترسی پیدا کنند. به عبارت ساده‌تر، تکنیک کانتنت فرست به بهبود تجربه کاربری از طریق ارائه محتوا با کیفیت و ایجاد یک ساختار منطقی کمک می‌کند. این اقدامات باعث می‌شوند که کاربران به راحتی و با لذت بیشتری به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کنند. اگر دوست دارید بیشتر با مفهوم ux آشنا شوید بهتون پیشنهاد میکنیم مقاله طراحی ux چیست؟ را مطالعه کنید.

یکپارچی در طراحی

یکی از دلایلی که کمک گرفتن از متن‌های Lorem Ipsum در طراحی توصیه نمی‌شود، عدم وجود یکپارچی در طراحی است. چرا که تعداد کاراکترهای محتواهای اصلی و واقعی در روند طراحی مشخص نیست و شاید نیاز باشد تا طراحی نهایی با توجه به محتوای واقعی تغییر کند. بنابراین تکنیک Content First در طراحی سایت به طراحی شما یکپارچی لازم را می‌بخشد تا بتوانید یک رابط کاربری جذاب و شیک را طراحی کنید.

تعیین ساختار سایت

در تکنیک کانتنت فرست (Content First)، تعیین ساختار سایت به این معناست که در ابتدا محتوای مورد نیاز هر سایت مشخص می‌شود و سپس ساختار سایت بر مبنای این محتوا طراحی می‌شود. با این روش، محتوا به عنوان یکی از مهم‌ترین جزء در فرآیند طراحی در نظر گرفته می‌شود. استفاده از این تکنیک در طراحی سایت کمک می‌کند تا کاربران به راحتی به اطلاعات مورد نظرشان درسترسی پیدا کنند.

کاربرد content first

کمک به طراحی ریسپانسیو

تصمیم گیری در مورد محتوا پیش از شروع فرآیند طراحی، باعث خواهد شد تا مشکلات موجود در مورد ریسپانسیو بودن سایت خود در نمایشگرها و دستگاه‌های مختلف شناسایی کنید. در حال حاضر بسیاری از کاربران از گوشی‌های خود برای وب‌گردی و مشاهده وبسایت‌ها استفاده می‌کنند.

شناخت بهتر کاربران

یک طراحی خوب بسیار عالی است، اما اگر نتوانید کاربر را با محتوای خود درگیر کنید، عملا این طراحی بیهوده خواهد بود. هنگامی که از تکنیک Content First در طراحی سایت استفاده می‌کنید، با توجه به شناختی از کاربران خود دارید، بهترین محتوا را در ابتدا تعیین می‌کنید و سپس یک طراحی شیک را برای آن‌ها تدارک می‌بینید. همین کار باعث خواهد شد از مزایای این دو موضوع در کنار هم استفاده کنید و کاربران بیشتری را به سمت خودتان جذب نمایید.

4.8/5 - (13 امتیاز)
سخن نهایی
تنها داشتن یک وبسایت زیبا برای جذب کاربر و مخاطبین کافی نیست. چیزی که باعث جلب توجه کاربران خواهد شد، محتوایی است که شما در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید. تکنیک Content First Design در طراحی سایت، روشی است که در همان گام اول، محتوا مد نظرتان را در فرآیند طراحی دخیل می‌کند. این کار از هدر رفتن زمان و هزینه در روند طراحی جلوگیری کرده و باعث به وجود آمدن یک رابط کاربری شیک و کاربرپسند خواهد شد.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

40 پاسخ

    1. سلام وقتتون بخیر دوست عزیز شما میتوانید با عضویت در خبرنامه ویرا از آخرین مطالب ما با خبر باشید 🌸

  1. خیلی خیلی عالی بود . اصلا انتظار نداشتم یک چنین مطلبی رو رایگان اینجا بخونم !

  2. با سلام و روز بخیر سایت بسیار خوب و مفیدی دارین. چه طور می توانم یک وبسایت برای فروش محصولاتم تهیه کنم؟

    1. سلام ممنون از توجهتون لطفا برای ثبت سفارش به صفحه طراحی وب سایت رفته و سفارش خودتون رو ثبت کنید تا تیم فنی با شما تماس بگیرند

  3. معمولا به ندرت پیش میاد مطلب طولانی توی فضای مجازی بخونم ولی اینجا باید بگم مطلبتون واقعا جذاب و همچنین مفید بود. با تشکر از ارزش افزوده ای که ایجاد میکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *