در طراحی سایت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

آپدیت شده: 06 اردیبهشت 1402
زمان مطالعه: 09 دقیقه
در طراحی سایت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

باتوجه به اهمیت اینترنت، برای اینکه در کسب و کار خود موفق شوید، باید یک وبسایت اینترنتی راه‌اندازی کنید تا از طریق آن مشتریان با تجارت شما آشنا شوند؛ چراکه مشتریان با استفاده از وبسایت بهتر می‌توانند با کسب و کار شما تعامل برقرار کنند؛ به‌همین دلیل امروز تصمیم داریم در کنار شما همراهان همیشگی پیشگامان ویرا، به موضوع «در طراحی سایت به چه نکاتی باید توجه کرد» بپردازیم؛ پس تا انتهای این مقاله از ویرا همراه باشید.

Trulli

تایید شده توسط ویرا

شناخت جامعه مخاطبین وبسایت

پیش از طراحی سایت ابتدا باید جامعه کاربران خود را به طور کامل بشناسید و بدانید که چه افراد مخاطبین وبسایت شما هستند؛ این موضوع باعث می‌شود که برنامه‌ریزی بهتری برای طراحی سایت داشته باشید.

طراحی گرافیکی وبسایت

هر چه گرافیک سایت شما زیباتر باشد، اعتبار وبسایت نیز در نزد کاربران افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین استفاده از رنگ‌ها، فونت‌های زیبا و تصاویر، جذابیت وبسایت را افزایش می‌دهد؛ توصیه می‌کنیم برای نوشتن مطالب وبسایت فونتی را انتخاب کنید که مخاطب در زمان خواندن محتوای وبسایت خسته نشود.

 

امروز یکم بیشتر مطالعه کن : طراحی سایت چیست

 

طراحی منوی وبسایت

منوی وبسایت قسمتی است که کاربران برای ورود به سایر قسمت‌های وبسایت از آن استفاده می‌کنند؛ درواقع منوی درختی، کاربران را به‌صورت دقیق به بقیه صفحات وبسایت هدایت می‌کند.

 

طراحی منو وبسایت

 

طراحی منوی جستجوی وب‌سایت

برای وبسایت خود حتماً منوی جستجوی پیشرفته طراحی کنید تا کاربران به آسانی به سایر صفحات وبسایت شما دسترسی پیدا کنند.

استفاده از تصاویر مناسب

انتخاب عکس مناسب باعث می‌شود که توجه کاربران به سوی وبسایت شما جلب شود؛ بنابراین باید توجه کنید که تصاویر وب‌سایت با طراحی ظاهری آن همخوانی داشته باشد؛ این موضوع در رابطه با صفحه اصلی وب‌سایت از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه کاربران در ابتدای ورود به وبسایت با صفحه اصلی سایت مواجه می‌شوند.

درواقع تصاویر انتخابی صفحه اصلی وب‌سایت باید به‌گونه‌ای جذاب باشد که کاربر تشویق به ماندن در وبسایت شما شود؛ در غیر اینصورت نرخ پرش کاربران وبسایت افزایش پیدا می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم اگر به موضوع طراحی سایت علاقه‌مند هستید، مقاله ورود به طراحی سایت که از قبل برایتان در نظر گرفتیم را مطالعه کنید.

 

امروز یکم بیشتر مطالعه کن : امکانات طراحی سایت

 

استفاده از فضای سفید

سعی کنید که از فضای سفید در طراحی سایت خود به درستی استفاده کنید؛ در واقع کاربران از شلوغی بیش از حد وبسایت خسته می‌شوند و این موضوع باعث سردرگمی آن‌ها می‌شود؛ بنابراین نیازی نیست که کلیه فضای وبسایت خود را به طرح خاصی اختصاص دهید؛ بلکه لازم است که اجازه دهید برخی از قسمت‌های وبسایت خالی بماند.

رعایت سئوی وبسایت

رعایت سئوی وبسایت باعث بهبود عملکرد وبسایت شما می‌شود و به نوعی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در طراحی سایت باید بدان توجه شود؛ هرچه وبسایت شما سئوی بهتری داشته باشد، بدون شک رتبه بهتری نیز در موتور جستجوگر گوگل پیدا می‌کند.

طراحی رابط کاربری UI

طراحی UI سایت باعث تعامل بهتر کاربران با وبسایت شما می‌شود؛ در واقع کلیه دکمه‌ها، نمودار، متن و … جزو رابطه کاربری UI به حساب می‌آیند که باید به درستی طراحی شوند.

 

امروز یکم بیشتر مطالعه کن : نرم افزار طراحی سایت

 

سازگاری وب‌سایت با مرورگرهای مختلف

وب‌سایت شما باید به نحوی طراحی شود که با تمامی مرورگرهای مختلف سازگاری داشته باشد؛ زیرا همه کاربران قرار نیست از مرورگر مایکروسافت استفاده کنند؛ به طور مثال برخی از کاربران ممکن است با مرورگر فایرفاکس و یا کروم به وبسایت شما وارد شوند.

 

سرعت باز شدن وبسایت

 

سرعت باز شدن صفحه وبسایت

سرعت باز شدن صفحات وبسایت یکی از نکاتی است که باید بدان توجه شود؛ در واقع اگر سرعت بارگذاری وب‌سایت پایین باشد، نرخ پرش کاربران افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین باید کلیه اطلاعات موجود در وبسایت به‌صورت بهینه بارگذاری شود تا سرعت وب‌سایت کم نشود.

طراحی سایت ریسپانسیو

طراحی سایت ریسپانسیو بدین معناست که کلیه اجزای موجود در صفحه وبسایت متناسب با نوع سیستم کاربر نمایش داده شود؛ به‌عبارتی دیگر صفحات وبسایت اندازه و ابعاد خود را با نوع سیستم کاربر هماهنگ می‌کنند.

انتخاب ادبیات مناسب برای تولید محتوا

لحن و ادبیات محتوای شما باید با نوع کسب و کارتان هماهنگی داشته باشد؛ به‌طور مثال ادبیات و لحن یک وبسایت خبری با یک وبسایت فروشگاهی کاملاً متفاوت است؛ علاوه‌بر آن محتوای وب‌سایت باید روان، ساده و به دور از پیچیدگی باشد تا کاربران به سادگی معنا و مفهوم مطالب وبسایت را درک کنند؛ در غیر این‌صورت کاربران تمایلی به خواندن مطالب وبسایت شما نخواهند داشت.

بروزرسانی مطالب وبسایت

پس از آن که مراحل طراحی سایت را تکمیل کردید، باید به‌صورت مرتب هر چند وقت یکبار مطالب جدیدی را در وبسایت خود قرار دهید؛ درواقع بروزرسانی مطالب باعث می‌شود که کاربران برای خواندن مطالب جدید به وبسایت شما مراجعه کنند.

انتخاب دامنه برای وبسایت

دامنه چیست ؟ در واقع دامنه همان آدرس وبسایت است که از طریق آن کاربران به وبسایت شما وارد می‌شوند؛ دقت داشته باشید که دامنه شما باید با نام کسب و کارتان مرتبط باشد تا کاربران آن را به خاطر بسپارند.

وب برندینگ

در واقع وب برندینگ را می‌توان اقدامی بزرگ برای حضور در شبکه‌های اجتماعی به حساب آورد؛ شبکه‌های اجتماعی تاثیر بسزایی در برندینگ شما دارند؛ بنابراین از این طریق می‌توانید نام کسب و کار خود را در ذهن کاربران ماندگار کنید.

قرار دادن آدرس و شماره تلفن

قرار دادن آدرس محل کار و شماره تماس یکی از روش‌هایی است که در جلب اعتماد کاربران موثر است؛ در واقع شما هر چه اطلاعات کامل‌تری را درباره تجارت خود در اختیار کاربران قرار دهید، در فرایند اعتماد‌سازی کاربران موفق‌تر خواهید بود.

طراحی بهینه فرم‌های ایمیل کاربران

برای وبسایت خود باید فرمی به‌منظور جمع‌آوری ایمیل کاربران طراحی کنید؛ درنظر داشته باشید که طراحی این فرم باید کاملاً کاربرپسند و بهینه باشد؛ یعنی کاربر در استفاده از آن دچار سردرگمی نشود و بداند که پس از وارد کردن ایمیل چه اتفاقی رخ می‌دهد.

 

طراحی دکمه CTA

برای اینکه وبسایت شما در میان سایر رقبا جایگاه خوبی را کسب کند، باید دکمه CTA برای آن در نظر بگیرید؛ به‌صورت معمول دکمه‌های CTA با عناوینی همچون اینجا کلیک کن، بزن بریم، همین الآن بخرید و … شناخته می‌شوند؛ درواقع وظیفه اصلی CTA ترغیب کاربران به انجام عکس‌العملی خاص است.

 

امروز یکم بیشتر مطالعه کن : تفاوت UI و UX

 

استفاده از لینک‌های مرتبط

از لینک‌های مرتبط استفاده کنید و کاربران را به صفحات دیگر وب‌سایت خود ارجاع دهید؛ استفاده از لینک‌های مرتبط باعث افزایش اعتبار وب‌سایت شما در موتور جستجوگر گوگل می‌شود.

طراحی آرشیو عکس، ویدیو و مطالب قدیمی

شما باید قسمتی از وبسایت خود را به آرشیو مطالب قدیمی، تصاویر و ویدیوها اختصاص دهید تا کاربران در هر زمانی که مایل بودند از این آرشیو استفاده کنند.

ثبت نظرات و سوالات کاربران

توجه داشته باشید که باید قسمتی از وبسایت را به ثبت نظر و سوالات کاربران اختصاص دهید؛ این موضوع باعث ایجاد تعامل شما با کاربران می‌شود؛ علاوه‌ بر آن کاربران به وبسایت شما اعتماد می‌کنند؛ سپس برای یافتن پاسخ‌ سوالات خود مجددا به وبسایت شما مراجعه می‌کنند.

پشتیبانی وبسایت

وبسایت شما باید از پشتیبانی برخوردار باشد تا هر چند وقت یکبار برای برطرف شدن باگ‌های احتمالی، بروزرسانی شود.

امنیت وب‌سایت

امنیت جزو مسائل بسیار مهم هر سایتی محسوب می‌شود؛ بنابراین در زمان طراحی سایت باید کلیه نکات امنیتی مدنظر قرار گرفته شود تا اطلاعات وب‌سایت از حمله هکرها محفوظ بماند.

 

امروز یکم بیشتر مطالعه کن : اشتباهات رایج در طراحی سایت

 

چگونه یک وبسایت حرفه‌ای داشته باشیم؟

حال که با نکات مهم طراحی سایت آشنا شدید، در این قسمت تصمیم داریم شما را با فاکتورهای مهمی که برای طراحی سایت حرفه‌ای حائز اهمیت است، آشنا کنیم:

از تصاویر متحرک استفاده نکنید.

استفاده از تصاویر متحرک در وبسایت باعث سردرگمی کاربران می‌شود؛ سعی کنید تا حد امکان از تصاویر متحرک استفاده نکنید.

به مسائل امنیتی کاربران آسیب نزنید.

اگر اطلاعات شخصی خاصی را از کاربران دریافت می‌کنید، باید در حفظ و نگهداری آن بکوشید تا آسیبی به حریم شخصی کاربران وارد نشود؛ به‌همین منظور فقط اطلاعاتی که ضروری هستند را دریافت کنید.

اطلاعات نامناسب در وبسایت قرار ندهید.

یک برنامه‌ریزی دقیق برای اطلاعاتی که می‌خواهید منتشر کنید، داشته باشید؛ علاوه‌بر آن از گذاشتن اطلاعاتی که اعتبار وبسایت شما را زیر سوال می‌برد و به سود رقباست، خودداری کنید؛

از کلمات پیچیده استفاده نکنید.

دقت کنید که از کلمات پیچیده و جملات تکراری و بلند استفاده نکنید؛ چراکه هدف اصلی شما در وب‌سایت، افزایش آگاهی کاربران است.

از تبلیغات پی در پی استفاده نکنید.

کاربران علاقه‌ای به دیدن تبلیغات آزاردهنده در وبسایت شما ندارند.

با کاربران گفتگو کنید.

می‌توانید برای وبسایت خود محیطی را به‌منظور گفتگو در نظر بگیرید؛ البته در نظر داشته باشید که حتماً باید به این گفتگوها نظارت کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)
سخن نهایی
امیدواریم که اطلاعات مقاله امروز، یعنی « در طراحی سایت به چه نکاتی باید توجه کرد » مورد پسند شما قرار گرفته باشد و از خواندن مطالب آن لذت برده باشید؛ این مقاله با همکاری کارشناسان باتجربه پیشگامان ویرا برای شما درنظر گرفته شده است. شرکت پیشگامان ویرا جزو معتبرترین مجموعه‌هایی است که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کند؛ پیشنهاد می‌کنیم برای کسب مشاوره در این زمینه با کارشناسان خبره ما در ارتباط باشید.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

39 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز خواهش میکنم
      هردو این موضوعات مهم هستند و طراحی اگر جذاب باشه جذب کاربر بهتر انجام می شود و در نتیجه در بانس ریت پیج شما تاثیر دارد و به سئو شما کمک می کند البته بگم که این موضوعات به مطالب پیج هم بستگی دارد

  1. آقا عالی بود توضیحات، ممنون از اینکه تجربیاتتون رو در اختیارمون میذارید

    1. سلام وقت بخیر دوست عزیز لطفا برای مشاوره آنلاین با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:
      09045068252

    1. سلام وقت بخیر برای تماس میتونید از شماره های زیر استفاده کنید
      ارتباط با ویرا
      02144964734 – 09045068232

    1. ظاهر سایت یکی از عواملی هست که میتونه برای موندگاری کاربر و رضایت کاربران از سایت شما به بهبود سایت شما کمک کنه 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *