راه اندازی اپلیکیشن موبایل اندروید و IOS

نوشته شده در: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه : ۰۵ دقیقه
راه اندازی اپلیکیشن اندروید و ios

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

در دنیای امروز، شیوه‌های بازاریابی و فروش به‌صورت مکرر در حال تغییر است؛ به بیانی دیگر روش‌های نوین از جمله بازاریابی دیجیتال، جایگزین روش‌های سنتی می‌شوند؛ بنابراین شما باید از مناسب‌ترین شیوه‌ها برای توسعه کسب و کار خود استفاده کنید که یکی از این اقدامات موثر، طراحی اپلیکیشن فروشگاهی است؛ به‌همین دلیل امروز تصمیم داریم به بررسی این موضوع بپردازیم؛ پس تا انتهای این مقاله همراه ویرا باشید.

Trulli

تایید شده توسط متخصصین بخش برنامه نویسی ویرا

 

آیا راه اندازی اپ برای کسب و کارها ضروری است؟

از آن جاییکه در طول روز چندین مرتبه از اینترنت استفاده می‌کنیم، کاملاً بدیهی است که برای انجام خریدهای خود نیاز به استفاده از اپلیکیشن داشته باشیم؛ بدین صورت ما بدون هیچ‌گونه مرز و محدودیتی می‌توانیم به آسانی خرید کنیم؛ در ادامه اهداف راه‌اندازی اپلیکیشن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

راه اندازی اپلیکیشن موبایل و راحتی مشتریان

طبق مطالعات و تحقیقات به دست آمده، اغلب افراد ترجیح می‌دهند که با گوشی موبایل خریدهای خود را انجام دهند؛ یعنی با طراحی اپلیکیشن مشتریان دیگر برای خرید نیازی به استفاده از وبسایت شما ندارند؛ البته این موضوع از اهمیت راه‌اندازی وبسایت کم نمی‌کند؛ بلکه در نظر داشته باشید که باید از وبسایت و اپلیکیشن به‌صورت همزمان برای رونق کسب و کار خود استفاده کنید.

پیدا کردن مشتریان وفادار

تصور کنید که شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید که بهترین اجناس را دراختیار مشتریان خود قرار می‌دهید، حال مسیر شما از بسیاری از کاربران دور است و مشتریان نمی‌توانند برای خرید حضوری به مغازه شما مراجعه کنند؛ بنابراین اگر شما یک طراحی اپلیکیشن فروشگاهی داشته باشید، در هر ساعت و زمانی در دسترس مشتریان خود هستید.

از آن جاییکه مشتریان ترجیح می‌دهند زمان خود را صرف ترافیک برای خرید فیزیکی نکنند، با ایده ساخت اپلیکیشن می‌توانید مشتریان وفادار خود را پیدا کنید.

 

برای سفارش “طراحی اپلیکیشن پزشکی” کلیک کنید.

 

تعامل بیشتر با مشتریان

راه اندازی اپلیکیشن به شما این امکان را می‌دهد که با مشتریان خود تعامل برقرار کنید؛ زیرا با استفاده از اپلیکیشن علاوه‌ بر اینکه می‌توانید اطلاعات محصول یا خدمات خود را در اختیار مشتری قرار دهید، از نظرات مشتریان خود نیز می‌توانید استفاده کنید تا نقاط ضعف و قوت کسب و کار خود را بشناسید

رقابت سالم با همکاران

باتوجه به استفاده روزافزون از اینترنت، اغلب کسب و کارها برای رونق بیشتر از اپلیکیشن استفاده می‌کنند؛ بنابراین با داشتن یک اپلیکیشن حرفه‌ای به شما کمک میکند تا در میان رقبای خود جایگاه خوبی کسب کنید، باید اپلیکیشن داشته باشید.

جذب مشتریان و افزایش فروش

کسب درآمد از اپلیکیشن و افزایش فروش یکی از روش‌هایی است که امروزه بیشتر کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند؛ درحقیقت با راه اندازی اپ می‌توانید محصولات خود را به تعداد مشتریان بیشتری معرفی کنید تا بدین صورت آن‌ها شما را برای خریدهای خود انتخاب کنند.

برای این منظور می‌توانید از کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی استفاده کنید. در صورت علاقه‌مندی می‌توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

به‌روزرسانی اطلاعات با اپلیکیشن

یکی از متداول‌ترین چالش‌هایی که اغلب کسب و کارها با آن مواجه هستند، به‌روزرسانی اطلاعات و قیمت محصولات است؛ شما با استفاده از اپلیکیشن به‌راحتی می‌توانید اطلاعات محصولات خود را به‌صورت کامل در اختیار مشتریان قرار دهید؛ علاوه‌ بر آن مشتریان خود را نیز از تغییرات قیمت باخبر کنید.

راه اندازی اپلیکیشن اندروید و ios

راه اندازی اپلیکیشن چه مزایایی دارد؟

اپلیکیشن‌ها ابزار بسیار خوبی برای پیشبرد اهداف تجاری هستند؛ زیرا اغلب مشتریان شما از گوشی‌های موبایل و اینترنت استفاده می‌کنند. در این قسمت می‌‌خواهیم مزایای استفاده از اپلیکیشن را در کسب و کارهای مختلف بررسی کنیم.

پیشرفت کسب و کار

همان‌گونه که اشاره کردیم، وب سایت‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند اهداف تجاری شما را محقق کنند؛ زیرا گوشی‌های موبایل جزو لوازم الکترونیکی هستند که افراد بیشتر زمان خود را به استفاده از آن اختصاص می‌دهند؛ این موضوع نشان می‌دهد که افراد در کنار استفاده از وبسایت به اپلیکیشن موبایل نیز احتیاج دارند.

علاوه‌بر مواردی که ذکر کردیم، تعداد کسب و کارهایی که از یک اپلیکیشن اختصاصی باکیفیت برخوردار باشند، بسیار کم است؛ بنابراین شما با راه اندازی اپلیکیشن اینترنتی اختصاصی می‌توانید، توجه تعداد زیادی از افراد را به سوی کسب و کار خود جلب کنید.

 

برای سفارش “طراحی اپلیکیشن املاک” کلیک کنید.

 

امکان ارسال نوتیفیکیشن برای مشتریان

اگر نگاهی به سال‌های گذشته بیندازید، متوجه می‌شوید که اغلب کسب و کارها با ارسال ایمیل، مشتریان خود را از تخفیف‌ها و اطلاعیه‌ها مطلع می‌کردند؛ اما ارسال پی در پی نوتیفیکیشن از طریق ایمیل باعث می‌شد که مشتریان تمایلی به باز کردن ایمیل خود نداشته باشند؛ از طریق اپلیکیشن می‌توان این اطلاع رسانی‌ها را انجام داد؛ یعنی کاربر در زمان باز کردن اپلیکیشن با نوتفیکیشن‌ها مواجه می‌شود و بدین صورت مزاحمتی برای کاربران ایجاد نمی‌شود.

سفارش‌گیری بهتر از مشتریان

با راه اندازی اپلیکیشن موبایل می‌توانید از علایق و سلایق مشتریان خود آگاهی پیدا کنید و بدین صورت، محصولاتی که مشتریان می‌پسندند را در اختیار آن‌ها قرار دهید؛ این موضوع باعث می‌شود که کاربران خود را به مشتریان واقعی تبدیل کنید.

برندینگ

با طراحی اپلیکیشن می‌توانید برند خود را به مشتریان معرفی کنید؛ درواقع در زمان انجام مراحل طراحی اپلیکیشن می‌توانید ظاهر اپلیکیشن خود را برحسب برند و چشم‌اندازهای شرکت خود انجام دهید؛ از این رو زمانی که مشتریان از اپلیکیشن شما استفاده می‌کنند، به‌صورت ناخودآگاه نام برند کسب و کارتان در ذهن آن‌ها حک می‌شود.‌

بالا بودن سرعت اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن‌ها سرعت بسیار بیشتری به نسبت وبسایت‌ها دارند؛ زیرا در کوتاه‌ترین زمان ممکن با استفاده از حافظه گوشی موبایل، دیتا را باز می‌کنند.

قابلیت دسترسی آفلاین و آنلاین

در حالت کلی برای انجام مراحل خرید با استفاده از اپلیکیشن، باید به اینترنت دسترسی داشته باشید؛ اما مزیت بسیار خوب اپلیکیشن این است که کاربران در زمان‌هایی که به اینترنت دسترسی ندارند، می‌توانند از محتوای اپلیکیشن استفاده کنند

طراحی اپلیکیشن برحسب سلیقه شما

امروزه در طراحی اپلیکیشن‌ها پیشرفت چشم‌گیری به‌وجود آمده است؛ از این رو شما به‌عنوان مدیر یک کسب و کار می‌توانید طراحی منحصر به فردی را برای اپلیکیشن خود انتخاب کنید.

امکان استفاده از قابلیت‌های مختلف گوشی موبایل

از مهم‌ترین مزیت‌های اپلیکیشن می‌توان به امکان استفاده از قابلیت موبایل اشاره کرد؛ یعنی با استفاده از اپلیکیشن‌ها، کاربران می‌توانند به‌صورت همزمان از دوربین گوشی موبایل برای اسکن بارکد و همینطور از جی پس اس گوشی خود برای ارسال لوکیشن استفاده کنند؛ این امکانات مراحل خرید و استفاده از اپلیکیشن را برای مشتریان راحت‌تر می‌کند.

راه اندازی اپلیکیشن اندروید و ios

انواع اپلیکیشن‌های موبایل

در زمان راه اندازی اپلیکیشن بدون شک باید یکی از انواع اپلیکیشن را برای خود انتخاب کنید؛ انتخاب اپلیکیشن کاملاً به نوع کسب و کار شما بستگی دارد؛ از این‌رو تصمیم داریم شما را با انواع اپلیکیشن آشنا کنیم.

اپلیکیشن فروش

وبسایت‌های فروش آنلاین باید از اپلیکیشن فروش استفاده کنند تا از این طریق محصولات خود را به مشتریان بفروشند؛ البته این نوع اپلیکیشن‌ها به دو دسته، وب اپ و اپلیکیشن نیتیو تقسیم‌بندی می‌شوند.

اپلیکیشن نیتیو

اپلیکیشن نیتیو فقط برای یک سیستم عامل مشخص طراحی می‌شود؛ یعنی برنامه نویس باید از کدهای خاص هر سیستم عامل برای طراحی و اجرای اپلیکیشن استفاده کند؛ به‌صورت مثال اگر قصد راه اندازی اپلیکیشن ios را دارید باید از زبان swift استفاده کنید؛ همچنین برای راه اندازی اپلیکیشن اندروید نیز به زبان کدنویسی جاوا نیاز دارید؛ شایان ذکر است که بدانید، اپلیکیشن نیتیو سرعت اجرای بسیار بالایی دارد.

وب اپ

وب اپ‌ها به‌صورت معمول از طریق مرورگر وب در گوشی اجرا می‌شوند؛ مزیت بسیار خوب وب اپ این است که برای اجرا به حافظه گوشی موبایل احتیاجی ندارد؛ شایان ذکر است که بدانید، وب اپ‌ها قابلیت اجرا بر روی کلیه سیستم عامل‌ها را دارند

اپلیکیشن خدماتی

با استفاده از اپلیکیشن خدماتی می‌توان خدمات خود را به مشتریان معرفی کرد؛ این خدمات شامل لوله کشی ساختمان، نقاشی ساختمان، نظافت ساختمان، خدمات زیبایی و … است؛ درحقیقت اپلیکیشن خدماتی طرفداران بسیار زیادی دارد؛ از این‌رو جزو اپلیکیشن‌های محبوب به حساب می‌آید.

اپلیکیشن آموزشی

هدف اصلی راه اندازی اپلیکیشن آموزشی، ارائه آموزش به‌صورت رایگان و پولی است؛ به‌صورت معمول اساتید، دانشجویان و دانش‌آموزان جزو طرفداران پروپاقرص اپلیکیشن‌های آموزشی هستند.

اپلیکیشن بازی

این نوع از اپلیکیشن‌ها معمولاً به‌صورت آفلاین و یا آنلاین طراحی می‌شوند و هدف اصلی راه‌‌اندازی اپلیکیشن بازی، سرگرمی مخاطبین است.

اپلیکیشن کاربردی

اپلیکیشن‌های کاربردی جزو آن دسته از اپلیکیشن‌هایی است که همواره بسیاری از کاربران از آن استفاده می‌کنند؛ زیرا امکانات مختلفی اعم از تقویم، تغییرات آب و هوایی، ساعت و … را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

برای سفارش “طراحی اپلیکیشن موزیک” کلیک کنید.

 

تفاوت راه اندازی اپلیکیشن IOS و اندروید

یکی از سوالاتی که ممکن است اغلب کاربران از ما بپرسند، این است که بین اپلیکیشن IOS و اندروید، کدام را انتخاب کنیم؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است که به‌صورت مختصر تفات‌های هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم تا برحسب آن تصمیم‌گیری کنید.

زبان برنامه نویسی

از مهم‌ترین تفاوت بین اپلیکیشن اندروید و IOS می‌توان به تفاوت میان زبان کدنویسی آن‌ها اشاره کرد؛ درحقیقت برای راه اندازی اپلیکیشن اندروید باید به زبان جاوا و C++ تسلط داشته باشید؛ البته زبان کدنویسی کاتلین نیز یکی دیگر از زبان‌هایی است که به تازگی به عنوان زبان رسمی اندروید از آن استفاده می‌شود؛ این در حالی است که برای راه اندازی اپلیکیشن IOS باید از زبان SWIFT  استفاده کنید.

هزینه‌ ساخت

درحقیقت هزینه‌های راه اندازی اپلیکیشن IOS و اندروید با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد؛ بنابراین برحسب جامعه کاربران خود، یکی از این دو اپلیکیشن را انتخاب کنید.

البته موضوع بسیار مهمی که وجود دارد، این است که پس از طراحی و عرضه اپلیکیشن به بازار، معمولاً پروسه تایید اپلیکیشن IOS به نسبت پروسه تایید اپلیکیشن اندروید کمی طولانی‌تر است؛ زیرا تأیید اپلیکیشن اندروید به‌صورت اتوماتیک صورت می‌گیرد؛ این در حالی است که برای تأیید اپلیکیشن ios باید مهندسین شرکت اپل این تاییدیه را صادر کنند.

تفاوت در ابزارهای توسعه

ابزارهایی که برای راه اندازی اپلیکیشن IOS و اندروید به آن احتیاج دارید، کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند؛ در سال‌های قبل برای توسعه اپلیکیشن اندروید از Eclipse استفاده می‌کردند؛ اما امروزه برای راه اندازی اپلیکیشن اندروید از اندروید استودیو استفاده می‌شود.

ابزار مورد نیاز برای راه اندازی اپلیکیشن ios نیز  Xcode است که با استفاده زبان کدنویسی swift باید اپلیکیشن موردنظر خود را طراحی و سپس اجرا کنید.

اصول طراحی

درحقیقت دلیل محبوبیت بالای اپلیکیشن‌های ios، طراحی منحصر به‌فرد اپلیکیشن‌های آن است؛ زیرا برنامه نویسان این اپلیکیشن از بهترین طراحی‌ها برای اجرای اپلیکیشن استفاده می‌کنند؛ البته این بدین معنا نیست که طراحی اپلیکیشن اندروید ضعیف باشد؛ بلکه اگر طراحی اپلیکیشن اندروید خود را به دست یک تیم متخصص بسپارید به بهترین شیوه ممکن طراحی اپلیکیشن شما را انجام می‌ دهند.

تفاوت در پیمایش

نحوه پیمایش در هر دو اپلیکیشن با یکدیگر کاملاً متفاوت است؛ به‌صورت متداول پیمایش اپلیکیشن اندروید به‌صورت کشویی است؛ اما نحوه پیمایش در اپلیکیشن ios به صورت نواری طراحی می‌شود.

تفاوت در نرخ فروش اپلیکیشن اندروید و ios

در حالت کلی می‌توان گفت که نرخ فروش اپلیکیشن‌های ios به نسبت سایر رقبای دیگر بسیار بالاست؛ اما این مسئله باعث نمی‌شود که نرخ فروش بالای اپلیکیشن اندروید را نادیده بگیرید؛ درحقیقت اپلیکیشن‌های ios بیشتر به‌صورت انحصاری برای خریداران مرفه طراحی می‌شوند؛ این در حالی است که اپلیکیشن‌های اندروید تعداد بیشتری از جامعه کاربران را پوشش می‌دهد و به عبارتی دیگر، کاربردی‌تر هستند.

‌تفاوت در پلتفرم‌های انتشار اپلیکیشن

طبق نظر بسیاری از توسعه دهندگان اپلیکیشن، پلتفرم Google Play Store به نسبت سایر پلتفرم‌های دیگر از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است؛ به جهت آن‌که کاربران در مدت زمان بسیار کوتاهی می‌توانند اپلیکیشن موردنظر خود را ارتقا دهند؛ اما این موضوع در رابطه با App Store  صدق نمی‌کند؛ زیرا کاربران مدت‌های طولانی را باید منتظر بمانند تا اپلیکیشن خود را ارتقا دهند.

باتوجه به مواردی که ذکر کردیم، در صورتی‌که اپلیکیشن اندروید باگی داشته باشد، کاربران می‌توانند در مدت زمان کوتاهی با آپدیت اپلیکیشن این باگ را برطرف کنند؛ این در حالی است که کاربران اپلیکیشن ios باید مدت بسیار بیشتری را منتظر آپدیت اپلیکیشن بمانند.

امتیاز دهید
سخن نهایی
امیدواریم که مقاله راه اندازی اپلیکیشن مورد توجه شما کاربران محترم قرار گرفته باشد؛ از این‌رو نظرات و پیشنهادات خود را با گروه کارشناسان ما در شرکت پیشگامان ویرا مطرح کنید تا از آن در جهت بهبود مطالب بعدی بهره ببریم؛ پیشنهاد می‌کنیم اگر تصمیم به راه‌اندازی هر نوع اپلیکیشنی دارید، حتما با کارشناسان خبره ما تماس بگیرید تا به صورت کامل شما را راهنمایی کنند
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

42 پاسخ

    1. سلام وقت بخیر ✨
      بله شما میتونید از طریق آیدی زیر به کانال تلگرام ما دسترسی داشته باشید:
      pishgamviraa@

    1. سلام وقتتون بخیر دوست عزیز شما میتوانید با عضویت در خبرنامه ویرا از آخرین مطالب ما با خبر باشید 🌸

    1. خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده و ممنونیم از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *