ری اکت نیتیو چیست؟

نوشته شده در: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه : ۰۵ دقیقه
معرفی ری اکت نیتیو

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

ری اکت نیتیو چیست؟ ری اکت نیتیو (React Native) یک فریم ورک اپلیکیشن موبایل است که به صورت متن باز توسط فیسبوک در اختیار کاربران قرار گرفته است. این فریم ورک به‌منظور راه‌اندازی اپلیکیشن‌ و توسعه آنها برای سیستم‌های عامل اندروید، ios، macOS، tvOS، Web، ویندوز و UWP بکار می‌رود. این الگو در واقع امکان استفاده از فریم ورک React را در کنار پلتفرم native فراهم می‌آورد.

در بیان تفاوت react و react native باید گفت که در فریم ورک react native ،DOM از طریق Virtuel DOM تغییر نمیکند. این فریم ورک در یک پروسه پس‌زمینه (که مسئول اجرای کدهای جاوا اسکریپت نوشته شده توسط برنامه نویسان است)، به صورت مستقیم روی پلتفرم نهایی اجرا شده و با پلتفرم نیتیو ارتباط برقرار می‌کند. این ارتباط از طریق یک پل رشته‌ای غیر سنکرون به صورت سریال برقرار می‌گردد.

شکل و فرمت React Native تقریباً مشابه CSS است، اما از HTML و یا CSS استفاده نمی‌کند. در مقابل، از کدهای موضوعی جاوا اسکریپت به منظور تغییر دستورات نیتیو بهره می‌گیرد؛ همچنین React Native به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها این امکان را می‌دهد که کدهای نیتیو را به زبان‌هایی نظیر جاوا و یا Kotlinبرای راه‌اندازی اپلیکیشن اندروید بنویسند.

علاوه بر آن از زبان‌های Objective-C و یا Swiftنیز می‌توان برای طراحی اپلیکیشن ios استفاده کرد. این فریم ورک برای ویندوز نیز کاربرد دارد و می‌توان از زبان‌های c# و یا C++/WinRTبرای نوشتن برنامه در ویندوز 10 استفاده نمود. بنابراین React Native از انعطاف‌ پذیری بالایی برخوردار است. در ادامه با ویرا همراه باشید.

 

Trulli

تایید شده توسط ویرا

 

زبان برنامه‌نویسی native

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که برنامه‌نویسی native چیست یا اینکه نیتیو یعنی چه؟ این زبان در واقع یک زبان ماشینی است که در آن، کدهای نیتیو برای اجرای پروسسورهای مختلف استفاده می‌شوند. برای اجرای کد روی یک پروسسور متفاوت، یک شبیه‌ساز می‌بایست برای گول زدن برنامه اصلی مورد استفاده قرار گیرد تا پروسسور (پردازشگر)، از دید برنامه متفاوت به نظر برسد.

در حقیقت native زبانی است که روی یک پلتفرم بدون تبدیل کردن آن به پلتفرم دیگر اجرا می‌شود؛ مثلاً C/C++ روی سیمبین قابل‌ اجرا است، اما برای اجرای آن می‌بایست ابتدا کدهای C/C++ به کدهای ماشینی باینری تبدیل شوند، اما این محدودیت در مورد زبان نیتیو وجود ندارد.

امروزه reactnative در کنار Flutter مرسوم‌ترین فناوری‌های توسعه نرم‌افزار مبتنی بر پلتفرم هستند که برای اپلیکیشن‌های موبایل استفاده می‌شوند.برای مقایسه react native و Flutter باید گفت که هر دوی این فریم‌ ورک‌ها دارای این قابلیت هستند که از یک کد واحد هم برای اندروید و هم برای ios استفاده می‌کنند.

از آنجایی‌که به واسطه این قابلیت، کدهای کمتری مورد نیاز است، اپ‌ها با سرعت بیشتری منتشر شده و بودجه کمتری برای طراحی آن‌ها لازم است. شکل زیر مقایسه فریم‌ ورک‌های مبتنی بر پلتفرم مورد استفاده برای موبایل را طی سال‌های 2019 تا 2020 نشان می‌دهد.

🔹 react native و Flutter به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند؛ اما در سال 2020، Flutter فاصله خود را با react native بسیار کمتر کرده است. هر دوی این فریم‌ ورک‌ها، متن باز و رایگان هستند؛ react native توسط فیس‌بوک ارائه شده و از زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کند در حالی که Flutter توسط گوگل معرفی شده و زبان برنامه‌نویسی مورد پشتیبانی آن Dart است.

🔹 react native از واسطه‌های جاوا اسکریپت برای API های پلتفرم استفاده می‌کند، بنابراین اپلیکیشنهای react native قادر هستند به ویژگی‌های پلتفرم، نظیر موقعیت کاربر دسترسی پیدا کنند که برای طراحی اپلیکیشن فروشگاهی مناسب است.

زبان برنامه‌نویسی native

مزایای react native

در این قسمت بهتر است سراغ بررسی مزایای این فریم ورک برویم. این فریم‌ورک با اکثر روش‌های توسعه اپ‌های چند پلتفرمی نظیر Cordova و یا Ionic متفاوت است به این خاطر که با استفاده از APIهای استاندارد مربوط به پلتفرم هاست خود، ترجمه می‌شود.

طراحی اپلیکیشن‌ به ترکیبی از زبان‌های جاوا اسکریپت، HTML و CSS نیاز دارد و با اشکالاتی نیز همراه است؛ علاوه بر آن، این ترکیب معمولاً به المان‌های UI نیتیو مربوط به پلتفرم‌هاست دسترسی ندارد، در حالی که این ویژگی در فریم‌ورک react native به صورت شبیه‌سازی المان‌های UI نیتیو وجود دارد و از این رو، جزئیاتی نظیر انیمیشن‌ها در اپ مورد نظر با سرعت و دقت بیشتری پیاده‌ سازی می‌شوند.

 

مطالعه بیشتر: بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت

 

معایب react native

یکی از معایب react native این است که برخی از ویژگی‌های اندروید و ios را هنوز پشتیبانی نمی‌کند. از آنجایی‌که react native لایه دیگری را به پروژه اضافه می‌کند، ممکن است اشکال‌ زدایی آن را دشوارتر سازد؛ به ویژه زمانی که میان فریم‌ ورک React و پلتفرم هاست از نظر تبادل اطلاعات، محدودیت‌هایی وجود داشته باشد.

فریم‌ ورک react native یک الگوی نوظهور بوده و هنوز به مرحله تکامل نرسیده است. با این وجود، مزایای آن نسبت به معایب بالقوه، بیشتر است و از این رو، می‌تواند جایگزین مناسبی برای سایر فریم‌ ورک‌های مورد استفاده در طراحی اپلیکیشن‌های موبایل باشد.

معایب react native

نمونه‌هایی از اپ‌های طراحی شده با react native

🔹 فیس‌بوک

فیس‌بوک یکی از محبوب‌ترین اپ‌هایی است که توسط react native ایجاد شده است و این مسئله چندان تعجب‌ برانگیز نیست به این دلیل که زادگاه این زبان برنامه‌نویسی، خود فیس‌بوک است.

🔹 اسکایپ

اسکایپ نیز نمونه‌ای دیگر از اپ‌های موبایل مبتنی بر react native است. در سال 2017، اسکایپ اعلام کرد که اپ جدید و کاملی را بر اساس react native طراحی کرده و مشکلات مربوط به نسخه‌های قبلی را در آن از بین برده است.

اسکایپ

🔹 Walmart

اپ Walmart برای اندروید و ios، نمونه‌ای دیگر از اپلیکیشن‌های مبتنی بر react native است.

 

 مشاهده “نمونه کار طراحی اپلیکیشن

 

🔹 Pinterest

پینترست، پیش از این توسطGestaltپشتیبانی می‌شد. از آنجایی که هم Gestalt و هم React Native هر دو توسط React پشتیبانی می‌شوند، مهندسین Pinterest این دو را برای نسخه‌های جدید اپ Pinterest ادغام کردند تا از قابلیت‌های هر دو فریم ورک استفاده کنند.

Pinterest

5/5 - (1 امتیاز)
سخن نهایی
در این مقاله بطور کامل به این موضوع پرداختیم که اصلا reactnative چیست. همانطور که گفته شد، این زبان یک فریم‌ ورک جالب برای توسعه‌ دهندگان وب است که به آن‌ها این امکان را می‌دهد با استفاده از قابلیت‌های فعلی زبان جاوا اسکریپت، اپلیکیشن‌های موبایل را طراحی کنند. همچنین امکان توسعه سریع‌تر اپ‌ها و امکان اشتراک‌ گذاری کدهای تولید شده برای سیستم‌های عامل اندروید، ios و وب، از دیگر مزایای این فریم‌ ورک است. موضوع تأمل‌برانگیز این است که این فریم‌ ورک هنوز به بلوغ کامل نرسیده است و جای پیشرفت دارد. در صورتیکه استفاده از چارچوب‌های جدید برای شما محدودیت ایجاد نمی‌کند، این فریم‌ ورک می‌تواند گزینه مناسبی برای شما در طراحی اپ‌های موبایل باشد. ویرا با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید.
فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

38 پاسخ

    1. کارشناسان ویرا در تمامی مراحل (از مشاوره رایگان تا انجام پروژه) در خدمت شما هستند،برای ثبت سفارش با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید:
      09045068252

  1. سلام و عرض ادب
    تشکر فراوان از قلم روان، بیان شیوا و محتوای صددرصد مفید مقاله هاتون

  2. درود بر شما
    بینهایت سپاسگزارم از آموزشهای مفیدی که در اختیارمان گذاشتین …
    😍😍😍

    1. سلام وقت بخیر
      بله شما میتونید ویرا رو داخل اینستاگرام با آیدی @viiraco دنبال کنید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *