طراحی اپلیکیشن چیست؟

نوشته شده در: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه : ۰۵ دقیقه
معنای اپلیکیشن

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

طراحی اپلیکیشن امروزه کلمه ای نام آشنا، بسیار ملموس و مستعمل برای تمام افراد جامعه است که هر روز چندین و چندین بار یا آن را میشنوند یا خودشان به‌کار می‌برند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تاریخچه‌ی اپلیکیشن‌ها، طراحی آنها و اهمیت استفاده از اپ‌ها برای رونق کسب و کارتان آشنا نماییم و به سؤال طراحی اپلیکیشن چیست؟ پاسخ دهیم؛ پس تا آخر این متن ما را همراهی نمایید.

Trulli

تایید شده توسط بخش برنامه نویسی ویرا

 

اپلیکیشن در لغت به‌ چه معناست ؟

اپلیکیشن یا به اختصار اپ (در انگلیسی: Application یا App) به برنامه‌های کاربردی خاص منظوره‌ای گفته می‌شود که برای نصب و اجرا بر روی گوشی‌های تلفن همراه، تبلت‌ها، آی پد‌ها و … به‌کار می‌روند. تا حدودی مترادف اپلیکیشن را می‌توان کلمه‌ی نرم افزار نیز دانست که البته کلمه‌ی نرم افزار امروزه استفاده‌ی کمتری نسبت به اپلیکیشن را داراست.

تاریخچه‌ی طراحی اپلیکیشن

سالیان قبل و در ابتدای شروع طراحی و استفاده از اپلیکیشن ها، محدودیت‌های سخت افزاری گوشی‌های همراه باعث شده بود تا اپ‌ها کار‌های بسیار جزئی را بتوانند انجام دهند؛ اما به‌مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی، قابلیت‌های این برنامه‌ها نیز گسترش یافت. طراحان اپلیکیشن‌های موبایلی در ابتدا از شیوه‌ی پورت کردن همان برنامه‌های استفاده شده در کامپیوترها برای ایجاد اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده می‌نمودند، اما بعد از ظهور سخت‌ افزار‌های قوی‌تر برای گوشی‌ها، این طراحان به سراغ روش‌های جدید‌تری برای کار خود رفتند. برنامه‌ی EPISON را می‌توان اولین اپلیکیشن موبایلی دانست که در اوایل دهه‌ی 90 میلادی برای کامپیوترهای قابل حمل که دارای سیستم عامل 16 بیتی EPOC بود، عرضه شد. این کامپیوترها قابلیت اجرای برنامه‌هایی مانند: ورد، اکسل، دفترچه‌ی مخاطبان و … را دارا بودند؛‌ همین کامپیوترهای قابل حمل پس از گذشت مدتی دارای سیستم عامل‌های 32 بیتی شدند و رم‌هایشان تا 2 گیگابایت نیز ارتقا یافت. از مزایای سیستم عامل EPOC این کامپیوترها این بود که قابلیت طراحی اپلیکیشن توسط کاربران معمولی را نیز فراهم آورده بود که همین امر، نقش بسزایی در گسترش اپلیکیشن‌ها در دنیای امروزی را داشت.

ساخت اپلیکیشن چیست

طراحی اپلیکیشن در شرایط کنونی

اکثر اپلیکیشن‌ها یا برای سیستم عامل اندروید یا برای سیستم عامل IOS طراحی می‌گردند. ما پیش‌تر در سایت پیشگامان ویرا شما را با جزییات، محیط‌ها و زبان‌های برنامه نویسی برای این دو سیستم عامل آشنا نمودیم که شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به‌ صفحه هر کدام از این موضوعات، اطلاعات مورد نیازتان را کسب نمایید؛ اما باز در این مطلب هم قصد داریم تا به صورت خلاصه برنامه نویسی برای سیستم عامل‌های اندروید و IOS را معرفی نماییم.

ساخت اپلیکیشن اندروید‌: سیستم عامل اندروید تحت مالکیت گوگل قرار دارد و اولین نسخه‌ی آن در سال 2008 منتشر شد و امروزه نسخه‌ی 11 آن، جدید‌ترین نمونه آن است. این سیستم عامل در حال حاضر توسط گوشی‌های سامسونگ، نوکیا، شیائومی و خیل زیادی از گوشی‌ها به‌کار می‌رود. برنامه نویسی اپلیکیشن‌های اندرویدی اکثراً به زبان جاوا و در محیط‌های اندروید استودیو، ای کیلیپس و … انجام می‌شود. در طراحی اپلیکیشن‌های مخصوص اندروید از SDK های کمکی نیز بهره گرفته می‌شود. مهم‌ترین مارکت برای انتشار و دانلود اپلیکیشن‌های اندرویدی، گوگل پلی است که تقریباً تمامی برنامه‌های مهم و کاربردی برای این سیستم عامل را یا به‌صورت رایگان و یا به صورت پولی در اختیار شما می‌گذارد. اگر به‌دنبال یک مارکت ایرانی هستید که برنامه‌های ایرانی را به صورت کامل‌تری داشته باشد، ما به شما برنامه بازار را معرفی می‌کنیم.

طراحی اپلیکیشن موبایل چیست

2ـ طراحی اپلیکیشن IOS: سیستم عامل IOS مخصوص گوشی‌های آیفون و آی پد‌های شرکت اپل است که اولین نسخه آن در سال 2007 رونمایی شد و تا امروز که در حال نوشتن این مطلب برای شما عزیزان هستیم، 14 ورژن از آن رونمایی شده است.

محیط کد نویسی برای اپلیکیشن‌های IOS محیط ایکس کد است و برنامه‌های این سیستم عامل به زبان‌های آبجکتیو سی و سوییفت طراحی و تولید می‌گردند. برنامه‌های سیستم عامل IOS را می‌توان مشتمل از 4 قسمت دانست :

1- کرنل سیستم عامل

2- بخش رسانه‌ها

3- بخش خدمات

4- بخش مدیریت لمس‌های صفحه تاچ گوشی

تمام اپلیکیشن‌های این سیستم عامل به‌صورتی نوشته شده‌اند که به حرکات و لمس‌های دست کاربران عکس العمل نشان دهند که اصطلاحاً به آن طراحی به‌صورت رابط کاربری مستقیم می‌گویند.

از دیگر مزیت‌های این سیستم عامل، امکان بسیار پایین هنگ کردن آن به‌دلیل مخفی بودن فایل‌های سیستمی از دسترس کاربران است. مارکت اپ استور، مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین محیط برای دانلود و نصب برنامه‌های این سیستم عامل است.

البته در چندین سال گذشته، برنامه‌های ایرانی برای انتشار در این محیط، گاهاً مشکلاتی داشته‌اند که اکثراً برای حل آن به سراغ انتشار نسخه وب اپلیکیشن برنامه خود رفته‌اند؛ همچنین قابل ذکر است که مارکت‌های ایرانی نیز  مانند سیبچه برای انتشار برنامه‌های آی او اس موجود است.

 

مشاهده “قیمت طراحی اپلیکیشن

 

اهمیت استفاده از اپلیکیشن های موبایلی

امروزه با گسترش و توسعه خدمات اینترنتی و مبتنی بر وب، علی‌الخصوص در یکی دو سال گذشته با وجود بیماری کرونا و با توجه به تعطیلی خیلی از کسب و کار‌های حضوری، بسیاری از مشاغل جای خود را به نمونه‌های اینترنتی خود داده‌اند. به‌طور مثال خرید از فروشگاه‌های اینترنتی دیگر جای خرید از مغازه‌ها را گرفته‌اند، تاکسی‌های اینترنتی جای آژانس‌ها را پر کرده‌اند و بسیاری نمونه‌های دیگر.

پس با این وجود اگر شما خواننده گرامی و ارجمند این مطلب به‌دنبال رونق کسب و کار خود هستید، حتماً باید به فکر ایجاد بخشی اینترنتی برای آن نیز باشید. در میان بخش‌های مجازی مربوط به کسب و کار‌ها، از آن جا که گوشی‌های تلفن همراه گسترش بیشتری نسبت به کامپیوتر‌ها در میان اقشار جامعه داشته‌اند و تقریباً مردم از هر سنی یک گوشی هوشمند همراه خود دارند، ساخت و طراحی اپلیکیشن کسب و کارتان در بستر گوشی‌های تلفن همراه از تمام بخش‌های دیگر دارای اهمیت بیشتری است.

به‌همین منظور همکاران ما در شرکت پیشگامان داده و فناوری ویرا جمعی از متخصصان ماهر و قابل اعتماد طراحی اپلیکیشن‌های موبایلی هم برای اندروید و هم برای IOS را گرد هم جمع آورده‌اند تا نیاز‌های شما را با بالاترین کیفیت،  کوتا‌ه‌ترین زمان و مناسب‌ترین قیمت مرتفع نمایند و دیگر خیال شما از بابت وجود مشکلات فنی در اپلیکیشنتان به‌دلیل طراحی نامناسب آن راحت باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
سخن نهایی
امیدواریم مطالبی که با موضوع ساخت اپلیکیشن چیست؟ برای شما آماده نمودیم مورد توجه شما قرار گرفته باشد؛‌همچنین اگر در این زمینه نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی  داشتید، همواره می‌توانید با همکاران ما در بخش پشتیبانی سایت پیشگامان ویرا تماس حاصل نمایید.
فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

49 پاسخ

    1. دوست عزیز شما میتوانید از طریق شبکه های اجتماعی و یا شماره تماس های شرکت با تیم ما در تماس باشید.

  1. بسيار سپاسگزارم که شما عزيزان

    به صورت خيلي مستمر و پيگير

    در اين امر به مردم ياري مي رسانيد.

    1. سلام وقت بخیر شما میتونید با سلیقه خودتون و مشورت طراحان ما یک قالب مناسب برای سایت خودتون استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *