نوشته شده:در 12 آبان 1400
زمان مطالعه: 05 دقیقه
فلاتر یا جاوا

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

فلاتر یا جاوا هر دو برای توسعه برنامه های کاربردی چند پلتفرمی مورد استفاده قرار می گیرند و افرادی که به دنبال طراحی اپلیکیشن هستند، می توانند از فلاتر یا جاوا استفاده کنند. در مقایسه فلاتر و جاوا باید به این نکته توجه داشته باشید که فلاتر یک فریم ورک چند پلتفرمی موبایل است که از سوی گوگل ساخته شده است. فلاتر به توسعه دهنده و طراحان اپلیکیشن کمک می کند تا اپلیکیشن موبایل مدرن برای سیستم عامل اندروید و iOS بسازند. از سوی دیگر جاوا یکی از زبان های برنامه نویسی شی گرا و کلاس محور پرکاربرد برای ساخت برنامه های موبایل، وب و دسکتاپ است.فارغ از آن که فلاتر یا جاوا را برای برنامه نویسی موبایل انتخاب کنید، لازم است تا دید کاملی در مورد تفاوت های فلاتر و جاوا داشته باشید. در همین راستا در این مطلب از سایت ویرا قصد داریم تا شما را با این دو ابزار آشنا کرده و در مورد مقایسه فلاتر یا جاوا اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

Trulli

تایید شده توسط بخش برنامه نویسی ویرا

 

طراحی اپلیکیشن موبایل

طراحی اپلیکیشن موبایل یک کار بسیار چالش برانگیز است. چندین فریم ورک مختلف برای طراحی اپلیکیشن موبایل وجود دارد که هر یک از این فریم ورک ها مجموعه ای غنی از ویژگی ها را ارائه می دهند. نکته مهم این است که فریم ورک بومی ارائه شده توسط اندروید بر اساس زبان جاوا و کاتلین است. از سوی دیگر فریم ورک ارائه شده توسط iOS بر اساس زبان Objective-C و Swift است. آن چه که واضح است این است که برای توسعه یک اپلیکیشن موبایل مثل طراحی اپلیکیشن فروشگاهی برای هر دو سیستم عامل، به دو زبان مختلف نیاز دارید.برای حل این مشکل، چندین ابزار یا فریم ورک توسعه بین پلتفرمی داریم که قادر به توسعه یک اپلیکیشن موبایل برای هر دو سیستم عامل هستند. با استفاده از این فریم ورک ها، می توانید یک بار کد بنویسید و آن را در پلتفرم های مختلف مانند اندروید، iOS و دسکتاپ اجرا کنید. ابزارهایی چونIonic ، PhoneGap ، Xamarin و React Native برخی از فریم ورک های توسعه چند پلتفرمی هستند.

فلاتر یا جاوا

فلاتر چیست؟

اگر بخواهیم در مقایسه فلاتر و جاوا به این سوال مهم پاسخ دهیم که فلاتر چیست باید گفت که فلاتر یک فریم ورک جدید بین پلتفرمی است که توسط گوگل توسعه یافته است. به منظور ایجاد یک اپلیکیشن زیبا و سریع برای وب، دسکتاپ و موبایل با استفاده از یک زبان و کد بیس، استفاده از فلاتر یک گزینه عالی است. در واقع فلاتر یک ابزار رایگان و منبع باز است که در حال حاضر توسط استاندارد ECMA پشتیبانی می شود. زبان برنامه نویسی دارت برای توسعه برنامه ها در پلتفرم فلاتر مورد استفاده قرار می گیرد. زبان برنامه نویسی دارت دارای همان ویژگی های Kotlin و Swift است و می تواند به کد جاوا اسکریپت تبدیل شود.

 مزایا و معایب فلاتر:

  • ◀️ قابلیت Hot Reload: این قابلیت به آن معنا است که هر زمان که یک توسعه دهنده تغییراتی در کد ایجاد کند، تغییرات بلافاصله در خود برنامه قابل مشاهده است.
  • ◀️ کراس پلتفرم بودن: این قابلیت به برنامه نویس این امکان را می دهد تا یک بار کد نوشته و در پلتفرم ها یا سیستم عامل های مختلف آن را اجرا کند.
  • ◀️ عملکرد بهینه: عملکرد فلاتر بهینه بوده و نرخ نوسازی 60 فریم در ثانیه را ارائه می دهد.
  • ◀️ قابلیت کامپایل شدن کدهای فلاتر در کدهای بومی
  • ◀️ رایگان بودن
  • ◀️ رابط کاربری انعطاف پذیر
  • ◀️ فراهم کردن امکان توسعه سریع
  • ◀️ امکان طراحی متریال دیزاین

 

 سفارش “طراحی اپلیکیشن سفارش غذا

 

از جمله معایب فلاتر نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

⏺️ برای استفاده از فلاتر باید زبان برنامه نویسی دارت را یاد بگیرید.

⏺️ عدم قابلیت پشتیبانی از موتور گرافیکی سه بعدی

فلاتر چیست؟

جاوا چیست؟

اگر قصد دارید تا بین فلاتر یا جاوا یک گزینه را برای توسعه اپلیکیشن های موبایل انتخاب کنید، لازم است تا اطلاعات کاملی در مورد جاوا نیز داشته باشید. جاوا یکی از زبان های برنامه نویسی پرکاربرد، مبتنی بر کلاس و شی گرا است که توسط Sun Microsystems در سال 1995 توسعه پیدا کرده است. این زبان مجموعه ای غنی از کتابخانه ها را ارائه می دهد که برای توسعه برنامه های موبایل، وب و دسکتاپ از آن استفاده می شود. یادگیری و درک جاوا بسیار آسان است. جاوا یک زبان مستقل از پلتفرم است و با استفاده از ماشین مجازی کدهای جاوا اجرا می شود. زبان برنامه نویسی جاوا نه تنها برای توسعه برنامه های دسکتاپ بلکه برای برنامه های کاربردی موبایل و وب نیز مناسب است. به منظور بررسی مزایا و معایب زبان برنامه نویسی جاوا، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

⏹ داشتن مجموعه ای از کتابخانه ها برای توسعه برنامه های کاربردی وب، موبایل و دسکتاپ

⏹ پرکاربردترین زبان برنامه نویسی

⏹ مجموعه عالی از مستندات دارد.

⏹ مجموعه بزرگی از توسعه دهندگان

⏹ عملکرد عالی

⏹ یادگیری و درک بسیار آسان

⏹ جاوا یک زبان منبع باز

جاوا در کنار مزایای زیادی که دارد از معایبی نیز برخوردار است که در ادامه آن را بررسی می کنیم:

◀️ در جاوا باید کد بیشتری را برای اجرا یک دستور بزنید.

◀️ دارای NullpointerException

◀️ عدم وجود حلقه Read-eval-print

◀️ دارای خطاهای ممیز شناور

◀️ عدم وجود هیچ گونه پارامتر اختیاری

 

برای مطالعه بیشتر: فلاتر چیست ؟

 

تفاوت فلاتر و جاوا

در راستای مقایسه فلاتر و جاوا باید گفت که فلاتر یک ابزار توسعه موبایل کراس پلتفرم است، این در حالی است که جاوا یک زبان برنامه نویسی است. بر اساس این دو عامل می توانیم فلاتر یا جاوا را از هم تفکیک کنیم. در همین راستا به منظور بررسی تفاوت ها و مقایسه فلاتر و جاوا می توان به نکات زیر اشاره کرد:

🔹 فلاتر یک پلتفرم یا ابزار برای توسعه برنامه های کاربردی بین پلتفرمی است. این در حالی است که جاوا یک زبان برنامه نویسی است که برای توسعه و طراحی اپلیکیشن ها از آن استفاده می شود.

🔹 در فلاتر از برنامه نویسی دارت برای نوشتن کد استفاده می کنند. از سوی دیگر جاوا خود یک زبان برنامه نویسی برای نوشتن کد است.

🔹 فلاتر این یک رابط کاربری موثر و انعطاف پذیر را در اختیار شما قرار می دهد اما رابط کاربری جاوا آن چنان گویا یا موثر نیست.

🔹 فلاتر طراحی متریال دیزاین را در اختیار شما قرار می دهد اما جاوا چنین ویژگی ندارد.

تفاوت فلاتر و جاوا

5/5 - (1 امتیاز)
سخن نهایی
فلاتر یا جاوا برای توسعه اپلیکیشن های چند پلتفرمی استفاده می شوند و افرادی که می خواهند اپلیکیشن طراحی کنند می توانند از فلاتر یا جاوا استفاده کنند. با مقایسه Flutter و Java، باید توجه داشته باشید که Flutter یک فریم ورک چند پلتفرمی موبایل است که توسط گوگل توسعه یافته است. Flutter به توسعه دهندگان و طراحان اپلیکیشن کمک می کند تا اپلیکیشن های مدرن موبایل برای اندروید و iOS بسازند. از سوی دیگر، جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا و کلاس گرا است که برای ساخت اپلیکیشن های موبایل، وب و دسکتاپ استفاده می شود.ویرا با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید.
فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

46 پاسخ

    1. سلام وقت بخیر
      بله، شما میتوانید از طریق اکانت @viiraco با پیج اینستاگرام ما در ارتباط باشید🌸

  1. درود وقت بخیر،بسیار بسیار مطلب عالی و مفیدی بود و عین سادگی بیان شده بود

    1. سلام وقتتون بخیر دوست عزیز شما میتوانید با عضویت در خبرنامه ویرا از آخرین مطالب ما با خبر باشید 🌸

    1. دوست عزیز شما میتوانید از طریق شبکه های اجتماعی و یا شماره تماس های شرکت با تیم ما در تماس باشید.

    1. سلام خسته نباشید ،مقاله عالی و بی نظیر بود
      من به فلاتر مسلط هستم ، شما چه زبان بک اندی رو به من پیشنهاد می کنید ؟

      1. سلام خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده. یادگیری زبان های جاوا و php برای بک اند رو میتونیم به شما پیشنهاد بدیم.

  2. معمولا به ندرت پیش میاد مطلب طولانی توی فضای مجازی بخونم ولی اینجا باید بگم مطلبتون واقعا جذاب و همچنین مفید بود. با تشکر از ارزش افزوده ای که ایجاد میکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *