فلاتر یا پایتون کدام بهتر است؟

نوشته شده:در 13 آبان 1400
زمان مطالعه: 05 دقیقه
فلاتر یا پایتون

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

فناوری های جدید همیشه مورد توجه قرار گرفته اند به طوری که در سرتاسر دنیا افراد خیلی کمی هستند که هنوز با گوشی های اندروید آشنا نشده باشند. این موضوع نشان می دهد که این تکنولوژی تا چه حد مورد توجه قرار گرفته است. چیزی که در گوشی های اندروید مورد استفاده قرار می گیرد اپلیکیشن ها هستند، اما طراحی اپلیکیشن به چه صورت است و چگونه توسعه داده می شوند؟برای برنامه نویسان این که بتوانند با راحت ترین و سریع ترین شکل ممکن برنامه ها را بسازند و توسعه بدهند اهمیت زیادی دارد. به همین منظور دو برنامه ای که در چند سال اخیر به شدت مورد توجه برنامه نویسان قرار گرفته است فلاتر و پایتون هستند اما سوال اینجاست که تفاوت فلاتر و پایتون چیست؟ بعد از آن بین فلاتر یا پایتون کدام را باید انتخاب کرد و کدام برای برنامه نویسی بهتر است؟ برای بررسی جواب این سوالات باید با ویژگی ها و مزیت های هرکدام از این برنامه ها آشنا شویم.

Trulli

تایید شده توسط ویرا

 

فلاتر چیست و چه مزیتی دارد؟

فلاتر نوعی چهارچوب واسط موبایل یا Mobile UI Framework و یک بسته توسعه نرم افزاری است که به صورت رایگان و متن باز در اختیار برنامه نویسان قرار گرفته است. فلاتر به توسعه دهندگان این فرصت را می دهد که یک اپلیکیشن Native تنها با استفاده از یک کد مبنا (CodeBase) طراحی کنند. این اپلیکیشن برای استفاده از یک دستگاه خاص و سیستم عامل آن طراحی می شود.فلاتر از دو بخش تشکیل شده است، اولین بخش مجموعه ای از ابزارها هستند که به توسعه اپلیکیشن کمک می کنند و به آن بسته توسعه نرم افزار یا SDK می گویند. فلاتر یا زامارین هر دو از جهت بسته توسعه نرم افزار قدرت خوبی دارند. دومین بخش چهارچوب نرم افزاری یا واسط، مبتنی بر ویجت هاست که در واقع مجموعه ای از اجزای رابط کاربری هستند که می توان به دلخواه آن ها را شخصی سازی کرد.

فلاتر چیست و چه مزیتی دارد؟

ویجت در فلاتر

ویجت در لغت به معنای ابزار است. هر ویجت یک عنصر ساختاری، شیوه مند و طرح بندی شده است. منو یا یک دکمه در صفحه مربوط به عناصر ساختاری، فونت یا الگوی رنگ مربوط به عناصر شیوه مند و فاصله درونی عنصر تا حاشیه نیز مربوط به جنبه طرح بندی هستند. فلاتر از ویجت های OME پشتیبانی نمی کند ولی ویجت های پیش ساخته ای دارد که مانند اپلیکیشن های بومی برای برنامه های اندروید و IOS است. فلاتر توسعه نماهای واکنش پذیر را نیز برای توسعه دهندگان امکان پذیر نموده است. این نکته ویژگی مهمی برای فلاتر است که تنها ابزار توسعه اپلیکیشن است که بدون نیاز به جاوا اسکریپت نماهای واکنش پذیر را ارائه می دهد.

مشاهده ” نمونه کار طراحی اپلیکیشن

 

ارتباط دارت و فلاتر

زبان برنامه نویسی دارت برای توسعه یک نرم افزار با فلاتر استفاده می شود. این زبان برنامه نویسی شِی گراست و از آن برای ساخت اپلیکیشن های موبایل استفاده می شود. زبان برنامه نویسی دارت در سال 1390 توسط گوگل ارائه شد و از آن زمان تاکنون بهبود داده شده است. از آنجایی که فلاتر از زبان برنامه نویسی دارت هم استفاده می کند بین فلاتر یا کاتلین از نظر شی گرا بودن تفاوتی وجود ندارد.استفاده از دارت در فلاتر از بروز مشکلات اجرایی جلوگیری می کند. فلاتر برای پلتفرم های اندروید و IOS، دارت را به صورت جلوتر از زمان (AOT) به کد بومی ترجمه می کند. به همین دلیل است که بدون نیاز به یک پل جاوا اسکریپت، فلاتر می تواند با پلتفرم مورد نظر ارتباط برقرار کند همچنین از نظر کیفیت کار تفاوتی ندارند.

 

برای مطالعه بیشتر: فلاتر یا جاوا ؟

کاربرد فلاتر

کاربردهای فلاتر تنها به آنچه تاکنون گفتیم ختم نمی شود. تیم توسعه دهنده فلاتر در سال 1398 نسخه ای پیش نمایش برای توسعه وب ارائه کردند. این نسخه در ابتدا مرغ مگس خوار نامیده شد و بعد از آن به «فلاتر وب» تغییر نام داد. این ابزار امکاناتی مانند جی پی اس، جمع آوری اطلاعات از سنسور، مدیریت مجوزها، بلوتوث، اسناد هویتی و دیگر امکاناتی که توسط گوگل پشتیبانی می شوند را در یک پلاگین در اختیار قرار می دهد.فلاتر می تواند بین دارت و کد بومی با استفاده از کانال های پلتفرم ارتباط برقرار کند. این ویژگی برای اپلیکیشن هایی مورد استفاده قرار می گیرد که به یک ویژگی OS-Level وابسته باشد و آن ویژگی به عنوان یک افزونه در دسترس نباشد. هر نوع اپلیکیشنی را می توان با استفاده از فلاتر توسعه داد. از برنامه های مربوط به خورده فروشی های آنلاین گرفته تا کسب و کارهای بزرگ و برنامه های بانکی همه و همه با فلاتر قابل توسعه هستند.

کاربرد فلاتر

علت محبوبیت فلاتر چیست؟

یادگیری ساده و آسان بودن استفاده از فلاتر اولین علت محبوبیت این ابزار است. فلاتر یک فریم ورک جدید است و برای ساخت اپلیکیشن های تلفن همراه نسبت به جاوا، سوئیفت و ری اکت نیتیو بسیار ساده تر است. فلاتر حجم کدنویسی کمتری نسبت به سایر زبان ها و ابزارها دارد. فلاتر یا ری اکت نیتیو را از نظر سادگی کدنویسی نمی توان در یک رده قرار داد چرا که فلاتر بسیار ساده تر است.

سرعت بالای توسعه و بازدهی، دومین علتی است که باعث محبوبیت فلاتر شده است. فلاتر می تواند به صورت آنی نتایج کد نویسی را در یک امولاتور نشان دهد این ویژگی (Hot Reload) نامیده می شود. علت بعدی، سرعت اجرا و عملکرد مناسب فلاتر است. استفاده از فریم ورک دارت باعث می شود که سرعت عملکرد و اجرای این ابزار بالا برود چرا که دارت ترجمه به کد بومی را به روش AoT انجام می دهد. علاوه بر این به خاطر عدم استفاده فلاتر از ویجت های OEM و استفاده از ویجت های اختصاصی، مکاتبه کمتری بین اپلیکیشن و پلتفرم مربوطه وجود خواهد داشت که این مسئله باعث بالا رفتن سرعت برنامه کاربردی می شود.

آخرین علت هایی که می توان برای محبوبیت فلاتر برشمرد سازش پذیری بالا و صرفه جویی در زمان و هزینه است. از آنجایی که با استفاده از فلاتر می توان از یک کد پایه یکسان برای توسعه یک برنامه هم برای اندروید و هم IOS استفاده کرد، استفاده از این ابزار در وقت و زمان کاربر صرفه جویی خواهد کرد. همچنین استفاده از ویجت اختصاصی در فلاتر باعث بروز مشکلات سازش پذیری کمتری می شود.

علت محبوبیت فلاتر چیست

پایتون چیست و چه مزیتی دارد؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا و سطح بالاست که برای ساخت نرم افزارهای کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان برنامه نویسی می تواند به سریعترین شکل ممکن زبان های برنامه نویسی را توسعه دهد. یادگیری پایتون نسبت به زبان های برنامه نویسی دیگر ساده تر است چرا که سینتکس (نحو) یکتایی دارد که روی قابلیت خوانایی تمرکز و تاکید دارد.برای توسعه دهندگان نیز خواندن و ترجمه کدهای نوشته شده پایتون نسبت به دیگر زبان ها راحت تر است. این موضوع باعث کاهش هزینه نگهداری و توسعه برنامه های نوشته شده توسط این زبان می شود. پایتون از ماژول ها و پکیج ها استفاده می کند. این یعنی طراحی اپلیکیشن با این برنامه به سبک ماژولار انجام می شود و کدهای یک پروژه در پروژه های دیگر هم قابل استفاده هستند. یکی از مزایای قابل توجه پایتون این است که کتابخانه و مفسر استاندارد آن، هم به صورت دودویی و هم منبع به رایگان در دسترس همگان قرار دارند.

مشاهده “قیمت طراحی اپلیکیشن

 

چرا پایتون محبوب است؟

اولین علت محبوبیت پایتون این است که شرکت های بزرگ فناوری به این زبان علاقه دارند. گوگل، فیس بوک، ناسا، دراپباکس، یاهو، موزیلا و صدها غول فناوری دیگر در دنیا از این زبان برنامه نویسی برای ارائه برنامه های خود استفاده می کنند و همیشه به دنبال جذب مهندس های پایتون هستند تا از آن ها برای مقاصد گوناگون خود استفاده کنند.

گوگل که خود ارائه دهنده فلاتر نیز است از پایتون هم برای پیاده سازی الگوریتم های هوش مصنوعی استفاده می کند. بخش زیادی از موتور اجرای برنامه گوگل توسط این زبان نوشته شده است.دومین دلیل محبوبیت پایتون این است که در Machine learning مورد استفاده قرار می گیرد. با گسترش «علم داده» زبان پایتون به عنوان یک زبان علمی به اوج محبوبیت رسید. کتابخانه های ماشین لرنینگ زیادی با این زبان برنامه نویسی نوشته شده اند.

سومین علت محبوبیت پایتون این است که برای کسانی که می خواهند تازه برنامه نویسی را شروع کنند و در این زمینه مبتدی هستند زبان مناسب و ساده ای است. آخرین علتی که می توان از دلایل محبوبیت پایتون برشمرد این است که پایتون یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که می تواند همه نیاز های کاربر را پوشش بدهد.

چرا پایتون محبوب است؟

5/5 - (1 امتیاز)
سخن نهایی
در این مقاله سعی کردیم به بررسی تفاوت فلاتر و پایتون با معرفی و توضیح ویژگی ها و برتری های هر کدام بپردازیم. نهایتا این که بگوییم بین فلاتر یا پایتون کدام برای کد نویسی بهتر است بیشتر بستگی به این دارد که چه کسی کد نویسی را انجام دهد. ویرا با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

66 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز وقت بخیر ✨
      بله شما میتونید از طریق آیدی زیر به کانال تلگرام ما دسترسی داشته باشید:
      pishgamviraa@

    1. خوشحالیم که از مطلب راضی بودید. هرگونه پیشنهادی برای بهتر شدن کار دارید، ممنون میشیم که بشنویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *