فلاتر یا کاتلین

نوشته شده:در 14 آبان 1400
زمان مطالعه: 05 دقیقه
فلاتر یا زامیارین

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

در میان زبان های برنامه نویسی و فریم ورک ها ویژگی ها و برتری هایی وجود دارد که باعث می شود برنامه نویسان برای طراحی اپلیکیشن به سمت استفاده از یک یا چند تا از آن ها تمایل بیشتری داشته باشند. فلاتر و کاتلین دو ابزار مورد توجه برنامه نویسان هستند که هرکدام ویژگی ها و برتری هایی دارند. برای این که درک کنیم فلاتر یا کاتلین برای انجام کارهای ما بهتر هستند باید به بررسی چیستی و مزایا و معایب هرکدام از آن ها بپردازیم به این صورت متوجه می شویم که تفاوت فلاتر و کاتلین چیست و استفاده از کدام یک از آن ها برای ما مفیدتر خواهد بود.

Trulli

تایید شده توسط ویرا

 

فلاتر چیست؟

گوگل در سال 2017 فریم ورک فلاتر را منتشر کرده است. این فریم ورک متن باز می باشد و به برنامه نویسان موبایل امکان طراحی اپلیکیشن های بومی را می دهد. فلاتر می تواند تنها با یک زبان برنامه نویسی هر دو پلتفرم اندروید و IOS را پشتیبانی کند. فلاتر شامل دو بخش است، اولین بخش بسته توسعه نرم افزار یا SDK است و دومین بخش آن کتابخانه UI مبتنی بر ویجت های اختصاصی می باشد. بخش بسته توسعه نرم افزار ابزارهایی را در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد که بتوانند اپلیکیشن ها را بیش از پیش توسعه دهند.

 

سفارش “طراحی اپلیکیشن فروشگاهی

 

بخش کتابخانه UI نیز شامل دکمه ها، لغزنده ها، متن ها و… است که می توان هر کدام را متناسب با پروژه شخصی سازی کرد. فلاتر از زبان برنامه نویسی دارت پشتیبانی می کند که در سال 2011 توسط گوگل معرفی شده است. این زبان برنامه نویسی بر روی توسعه FrontEnd تمرکز دارد. برنامه هایی که توسط زبان برنامه نویسی دارت ساخته می شوند را هم می توان توسط وب و هم موبایل اجرا کرد.

مزایا فلاتر

کدنویسی حداقلی

زمان یکی از مهم ترین فاکتورها برای برنامه نویس هاست. این که برنامه نویس بتواند پروژه را به موقع تمام کند برای او دارای اهمیت است چرا که می تواند در وقت خود صرفه جویی کند. فلاتر نیاز به کد نویسی های حداقلی دارد و از این جهت مورد توجه قرار می گیرد.

دنیایی از ویجت ها

فلاتر انبوهی از ویجت های آماده را در اختیار برنامه نویس قرار می دهد تا بتواند آن ها را شخصی سازی کرده و در حداقل زمان ممکن پروژه خود را آماده کند.

سازگاری با تمام سیستم ها

یکی از مزایای فلاتر این است که برنامه ساخته شده با آن با 99 درصد سیستم ها سازگاری دارد و خطاها و باگ های کمتری دارد. یکی از ویژگی هایی که علت به وجود آمدن این موضوع است این است که این ابزار به صورت آنی و بعد از نوشتن کد می تواند آن را اجرا و تست کند.

متن باز بودن فلاتر

متن باز بودن فلاتر باعث شده است که برنامه نویسان زیادی به جامعه توسعه دهنده این فریم ورک بپیوندند. این برنامه نویسان توسعه دهنده در پشتیبانی این ابزار نقش مهمی را ایفا می کنند.

مستندات کامل

یکی از رقیبان فلاتر، ری اکت نیتیو است. فلاتر یا ری اکت نیتیو از نظر مستندات قدرتمند هستند اما فلاتر مستندات کامل تری دارد. اگر به وب سایت هر دو رقیب بروید خواهید دید که فلاتر چقدر مثال های بیشتری دارد که می توان از آن ها برای تولید برنامه استفاده کرد.

بارگذاری داغ (Hot-Reloaded)

از ویژگی های مثبت فلاتر که سرعت کار برنامه نویسان را بالا می برد ویژگی بارگذاری داغ است. به لطف این ویژگی به محض نوشتن یک کد، برنامه نویس می تواند نتیجه را در شبیه ساز موبایل مشاهده کند.

 

بهترین گزینه را انتخاب کنید! فلاتر یا جاوا

 

معایب فلاتر

تاکنون به معرفی ویژگی های مثبت فلاتر پرداختیم. در ادامه ویژگی های منفی آن را بیان می کنیم.

 تولید اپلیکیشن های حجیم

حجم برنامه هایی که با فلاتر تولید می شوند بالاست. همین دلیل باعث می شود که خیلی ها به دنبال استفاده از ابزارهای مشابه بروند.

 اندک بودن کتابخانه های شخص ثالث

اگرچه رفته رفته با گسترش فلاتر کتابخانه بسته های نصبی آن در حال بزرگ شدن است اما در حال حاضر یکی از معایب آن این است که بسته های نصبی کمی دارد. این بسته ها برای طراحی اپلیکیشن مورد نیاز قرار می گیرند.

مشکل زبان دارت در فلاتر

همانطور که اشاره کردیم در فلاتر زبان برنامه نویسی دارت مورد استفاده قرار می گیرد. زبان دارت اگرچه ویژگی های مثبت زیادی دارد اما به اندازه دیگر زبان های شی گرا خوب و ساده نیست.

مزایا و معایب فلاتر

کاتلین چیست؟

زبان برنامه نویسی کاتلین روی ماشین مجازی جاوا به اجرا در می آید. کاتلین می تواند به سورس کد جاوا نیز ترجمه شود. کاتلین زبان برنامه نویسی جدیدی به حساب می آید که توسعه دهندگان زیادی از آن برای اهداف خود بهره برده اند. اولین توسعه این ابزار توسط تیم برنامه نویسی جت برینز به تحقق پیوست.

این زبان برنامه نویسی کاملا کاربردی است و مانند فلاتر Open Source است. اولین علل ساخت این زبان، ماشین جاوا و گوشی های اندروید است. کاتلین ویژگی شی گرا و کاربردی را با یکدیگر ترکیب می کند. این زبان برای توسعه وب سرور، وب کلاینت و اندروید مورد استفاده قرار می گیرد. کاتلین نیتیو همچنین سیستم عامل های دیگری نظیر مک، ios و embedded system را پشتیبانی می کند.

 

    بخوانید:  فلاتر یا پایتون؟

 

مزایا کاتلین

حال نوبت آن رسیده است که به بررسی مزایای کاتلین بپردازیم تا ببینیم نسبت به فلاتر چه چیزهای بیشتری به ما ارائه می دهد.

واضح و جمع و جور

کاتلین نیز مانند فلاتر زبانی واضح و جمع و جور دارد. این موضوع هم سرعت کار برنامه نویس را افزایش می دهد و هم یادگیری آن را آسان می کند.

پشتیبانی و بهبود مداوم

تیم جت برینز که طراح این ابزار است به طور مداوم آن را بهبود می بخشد و از آن پشتیبانی می کند. این موضوع تعهد شرکت سازنده را به پروژه خود نشان می دهد.

چند پلتفرمی بودن

کاتلین می تواند نیاز های یک برنامه نویس را برای تولید برنامه، برای پلتفرم های مختلف کاملا تامین کند بدین صورت نیاز به یادگیری زبان های مختلف ندارد.

اضافه شدن پشتیبانی Gradle

اضافه شدن پشتیبانی از گرادل باعث می شود که برنامه نویس بتواند پرونده های گرادل را در کاتلین بنویسد. به سبب توسعه کاتلین نیتیو حتی می توان برنامه های بومی را نیز با این زبان نوشت.

نیاز به زمان و هزینه برای یادگیری

سوار بودن کاتلین بر ماشین جاوا به این معنی نیست که کسی که جاوا بلد است می تواند از کاتلین هم بهره ببرد بلکه اگر شرکتی بخواهد از جاوا به کاتلین تغییر کاربری بدهد باید هزینه ای دوباره برای یادگیری کارمندان خود صرف کند.

نوسان در سرعت فرآیند کامپایل

سازه های افزایشی کاتلین به مراتب بهتر از فلاتر یا جاوا است ولی در زمینه سازه های تمیز و شفاف، جاوا از کاتلین بهتر است.

 

 سفارش “طراحی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی

 

معایب فلاتر

نیاز به زمان و هزینه برای یادگیری

سوار بودن کاتلین بر ماشین جاوا به این معنی نیست که کسی که جاوا بلد است می تواند از کاتلین هم بهره ببرد بلکه اگر شرکتی بخواهد از جاوا به کاتلین تغییر کاربری بدهد باید هزینه ای دوباره برای یادگیری کارمندان خود صرف کند.

نوسان در سرعت فرآیند کامپایل

سازه های افزایشی کاتلین به مراتب بهتر از فلاتر یا جاوا است ولی در زمینه سازه های تمیز و شفاف، جاوا از کاتلین بهتر است.

کاتلین چیست

5/5 - (1 امتیاز)
سخن نهایی
در میان زبان‌ها و فریم‌ورک‌های برنامه‌نویسی، ویژگی‌ها و مزایایی وجود دارد که توسعه‌دهندگان را بیشتر به استفاده از یک یا چند مورد از آن‌ها متمایل می‌کند. فلاتر و کاتلین دو ابزاری هستند که توسعه دهندگان به دنبال آن هستند که هر کدام مجموعه ای از ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند.ویرا با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

39 پاسخ

  1. مرسی از توضیح کاملی که دادید فقط میشه بگید تعریف کلی فلاتیر چی میشه؟

    1. برای درک بهتر تعریف فلاتر میتونید لینک زیر رو مطالعه کنید:
      /https://pishgamvira.com/what-is-flutter/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *