مراحل طراحی اپلیکیشن

نوشته شده در: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه : ۰۵ دقیقه
مراحل طراحی اپلیکیشن

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

امروزه طراحی اپلیکیشن از یک سو نیازی اساسی برای تمام کسب و کار ها و از طرف دیگر یک شغل جدید و پر طرفدار برای شاغلان صنعت کامپیوتر است. اما طراحی اپلیکیشن نیز مانند کار های دیگر یک امر اصولی بوده و حتما باید قدم به قدم به درستی انجام شود تا نتیجه ی درستی بدهد. در ادامه با ما همراه باشید تا مراحل طراحی اپلیکیشن را به صورت گام به گام شرح دهیم. با ویرا همراه باشید.

Trulli

تایید شده توسط بخش برنامه نویسی ویرا

 

چگونه اپلیکیشن بسازیم؟

1. تعریف هدف و نیاز خود

اولین قدم در طراحی اپلیکیشن این است که شما بدانید قرار است برای چه هدفی و چه نیازی این برنامه را بسازید و جامعه ی هدف طراحی شما چه کسانی هستند. با شناخت درست این موضوعات , دیگر کار های زائدی در پروژه انجام نخواهد گرفت و برعکس توجه نکردن به این موضوع , ممکن است باعث انجام کار های اضافی و در نهایت شکست پروژه شود. مزیت این مرحله این است که قیمت ساخت اپلیکیشن را نیز می‌توان در آن تعیین نمود.

2. آغاز طراحی

بعد از این که هدف و نیاز و مخاطبان خود را شناختید , باید یک طراحی کلی و مرحله به مرحله از جزییات اپلیکیشن خود را روی کاغذ آورده و دریابید که قرار است در هر کدام از قسمت های برنامه تان چه کاری انجام شود. مطمئنا در درس مهندسی نرم افزار با نمودار های زیادی برای این کار آشنا شده اید که از مهم ترین آنان میتوان به DFD و USECASE اشاره نمود. همچنین خوب است که در مورد پلتفرم های اپلیکیشن نیز اطلاعات داشته باشیم.

چگونه اپلیکیشن بسازیم؟

3. تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات

اکنون که دریافتید قرار است در اپلیکیشن شما چه کاری انجام شود باید قبل از شروعی به ساخت آن یک سری اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری کنید. اولین مسئله ای که باید بررسی شود این است که آیا برنامه ای شبیه شما وجود دارد یا خیر. بررسی این موضوع باعث میگردد که دیگر دچار موازی کار نشده و از آن مهم تر این است که اگر به این مورد توجه نکنید احتمال دارد به عنوان رعایت نکردن قانون کپی رایت دچار مشکلات قانونی و قضایی شوید.

دومین موضوع که باید درباره ی آن اطلاعات جمع‌آوری نمود این است که چقدر از برنامه ای که قصد دارید طراحی کنید عملی است.بسیار پیش میاید که روی کاغذ ایده های خیلی نابی تولید میشود اما پیاده‌سازی عملی آن ها در حد غیر ممکن است.بازار یابی و درآمد زایی سومین موضوعی است که باید به آن اندیشیده شود.

زیرا یک برنامه هر چقدر هم عالی باشد تا زمانی که یک مشتری واقعی نداشته باشد برای شما سود و درآمدی نخواهد داشت.پس حتما قبل از انجام کار ساخت برنامه یک مشتری واقعی پیدا کنید و یک قرارداد واقعی برای خودتان به ثبت رسانید.

 

برای سفارش “طراحی اپلیکیشن پزشکی” کلیک کنید.

 

4. ساخت وایر فریم و استوری برد

بعد از آن که تمامی مراحل بالا را به درستی و به صورت کامل انجام دادید , اکنون نوبت این است که نقشه ی راهی برای شروع کار خود ترسیم کرده و کار هایی که قرار است در آینده انجام بگیرد را به درستی میان افراد گروه تقسیم کنید تا هر عضوی با شرح وظایف خود به درستی آشنا گردد.از مهم ترین ابزار هایی که این امکان را در اختیار شما میگذارند , ترلو و تسکولو هستند.

همچنین در این مرحله نیاز دارید تا یک نمونه ی آنلاین کوچک نیز از اپلیکیشن خود بسازید تا حدودی از کاری که قرار است در اختیار داشته باشید.MOQUPS , BALSAMIQ و HOTGLOO از شناخته شده ترین محیط هایی هستند که این کار برای شما انجام خواهند داد.

مراحل ساخت اپ

5. طراحی BACK-END اپلیکیشن خود

به طور کلی به قسمت هایی از یک برنامه که با سرور در ارتباط است بک اند گفته میشود.شما بعد از این که ظواهر و یا به اصطلاح همان فرانت اند برنامه ی خود را طراحی کردید , باید دریابید که از سمت سرور نیز چه کار هایی قرار است انجام بگیرد و چه مراحلی را باید پشت سر بگذارید.در این قسمت شما درمیابید که چه داده هایی قرار است به اپلیکیشن شما ورود و یا از آن ها خارج شود.همچنین در این قسمت به بررسی موارد نیاز اپلیکیشن به ارتباط با سایت ها و اپلیکیشن های دیگر در بستر اینترنت پرداخته میشود.

 

برای سفارش “طراحی اپلیکیشن شرکتی” کلیک کنید.

 

6. ساخت یک نمونه ی تست و ارزیابی آن

اکنون که شما یک طراحی اولیه هم از ظاهر برنامه ( FRONT-END ) و هم از سمت سرور برنامه ( BACK-END ) اپلیکیشن خود دارید , وقت آن است که این نمونه ی اولیه را تست کنید و از نقطه ضعف های آن آگاه شوید.بهترین مخاطبان برای این کار خود اعضای گروهتان , همکاران , دوستان و اعضای خانواده ی خودتان هستند.

دلیل این انتخاب این است که افراد نام برده شده بیشتر برای تست وقت گذاشته و با پیگیری و دل سوزی بیشتری این کار را دنبال میکنند.از سوی دیگر اگر تست این نمونه ی اولیه توسط افراد غیر متخصص ممکن است باعث ایجاد بی اعتمادی از همان اول نسبت به برنامه ی شما در صورت وجود مشکل شود. البته در این مرحله هر چقدر اندازه ی جامعه ی تست کننده بیشتر باشد بهتر است.

7. ساخت سمت سرور اپلیکیشن یا همان BACK-END آن

در این مرحله از مراحل طراحی اپلیکیشن موبایل شما باید آن طراحی ای که در قدم پنجم از بک اند اپلیکیشن خود بر روی کاغذ آورده بودید به مرحله ی اجرای عملیاتی درآورید.کار هایی که عموما در این گام انجام میشود شامل : طراحی پایگاه داده ها , طراحی سایت ها و اتصال اپلیکیشن به این پایگاه داده ها و سایت ها و یا پایگاه داده ها و سایت های دیگران است.

گام های ساخت برنامه

8. ساخت ظاهر برنامه

در مرحله ی هفتم شما بک اند برنامه ی خود را ایجاد نمودید , اکنون در قدم بعدی نوبت این است که فرانت اند یا همان ظاهر برنامه ی خود را به مرحله ی ساخت فنی برسانید.در این مرحله مهم و حیاتی است که حتما از نقطه نظرات افرادی که در مرحله ی ششم یعنی همان تست شرکت کردند برای بهبود کیفیت نسخه ی نهایی خود استفاده کنید.

9. تست دوباره

شما یک بار در مرحله ی ششم نمونه ی اولیه خود را تست کردید و با خروجی آن مرحله در گام هفتم و هشتم ظاهر و باطن اپلیکیشن خود را تولید نمودید.اکنون در گام نهم نوبت آن است که این نسخه ی عملیاتی برنامه ی خود را قبل از این که دست کاربران نهایی برسد تست نموده و مشکلات و نقطه ضعف های آن را برطرف نمایید. دو محیط SOLIDIFY و FRAMER از شناخته شده ترین ابزار مورد استفاده در این مرحله هستند.

 

برای سفارش “طراحی اپلیکیشن آموزشی” کلیک کنید.

 

10. انجام تغییرات لازم

بعد از آن که گزارش های به دست آمده را استخراج کردید و آن ها را تحلیل و بررسی نمودید نوبت این است که آن تغییرات لازمه را اعمال نمایید.اگر قسمتی که باید بهبود یابد مربوط به بخش سرور است باید به متخصص بک اند و اگر مربوط به نمای ظاهری اپلیکیشن است باید به دولوپر فرات اند سپرده شود تا انجام گیرد.پس از انجام این مرحله دیگر میتوان گفت که نسخه ی نهایی اپلیکیشن شما آماده ی استفاده است.

طراحی اپ موبایل

11. رسیدگی به جزییات کار

در این مرحله باید به جزییات اپلیکیشن خود رسیدگی نمایید.به طور مثال شما اکثرا در مرحله ی طراحی , اپلیکیشن خود را با محیط های شبیه سازی مانند : اندروید استودیو و یا ایکس کد اجرا مینمایید. شما باید این جزییات را به طور واقعی بررسی نمایید یعنی باید ببینید که نصب برنامه ی شما بر روی انواع گوشی های اندروید و یا آیفون به درستی انجام میشود یا خیر.TEST FLIGHT یک ابزار مناسب برای کمک گرفتن از آن در این مرحله است.

12. انتشار اپلیکیشن

بعد از آن که مراحل ساخت اپلیکیشن شما تمام شد و نسخه نهایی آماده شد , نوبت آن است که برنامه ی خود را در مارکت هایی مانند : گوگل پلی , اپ استور و یا سایت های مختلف ( البته مورد تایید و قابل اعتماد ) منتشر نمایید.بدیهی است که هر چه بازاری که میخواهید اپلیکیشن خود را در آن منتشر کنید بزرگتر و معروفتر باشد , این کار زمان گیرتر و سخت تر است.محیطی دیگر به نام PRE APPS نیز وجود دارد که به شما این اجازه را میدهد تا نسخه های ابتدایی برنامه ی خود را منتشر کرده و از نقطه نظرات کاربران این برنامه در راستای بهبود طراحی اپلیکیشن خود بهره ببرید. برای اشنایی با این فرآیند می‌توانید مقاله‌ی ثبت اپلیکیشن در گوگل را مطالعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
سخن نهایی
امیدواریم با مطالب بیان شده در این صفحه توانسته باشیم تا شما را آگاه کنیم که برای طراحی اپلیکیشن چه باید کرد. همچنین برای کسب راهنمایی و مشاوره ریگان بابت مراحل طراحی اپلیکیشن میتوانید با همکاران ما در بخش پشتیبانی ویرا تماس حاصل نمایید.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

44 پاسخ

  1. سلام. بسیار عالی. دومین باره دارم مطلبی از سایتتون رو میخونم. هر دو عالی بودن. خیلی ممنونم.

  2. مرسی خیلی عالی بود. من تازه دارم وارد این حوزه میشم محتوای شما خیلی به من کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *