مقایسه فلاتر و زامارین

نوشته شده:در 2 اسفند 1400
زمان مطالعه: 05 دقیقه
فلاتر یا زامیارین

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

در گذشته برنامه نویسان مجبور بودند برای ساخت برنامه های اندروید و IOS از دو زبان برنامه نویسی جدا استفاده کنند ولی به لطف ظهور فریم ورک های چند سکویی طراحی اپلیکیشن برای چند پلتفرم تنها با استفاده از یک زبان میسر شد و بدین صورت در وقت و هزینه برنامه نویسان و شرکت ها صرفه جویی شد. فلاتر و زامارین دو فریم ورک چندسکویی قدرتمند برای ساخت اپلیکیشن های پلتفرم های مختلف هستند. سوال اینجاست، فلاتر یا زامارین، کدام بهتر است؟ برای این که بدانیم کدام یک از این دو فریم ورک برای استفاده بهتر است باید به مقایسه فلاتر و زامارین بپردازیم. در ادامه این مطلب از ویرا به بررسی تفاوت فلاتر و زامارین خواهیم پرداخت.

Trulli

تایید شده توسط بخش برنامه نویسی ویرا

 

ویژگی فلاتر

فلاتر که در سال 2017 توسط گوگل ارائه شده است می تواند با یک کد مشترک هر دو خروجی اندروید و IOS را ارائه دهد. فلاتر از زبان برنامه نویسی دارت که آن هم توسط گوگل ارائه شده است پشتیبانی می کند و در پیاده سازی از موتور گرافیکی Skia کمک گرفته است. فلاتر هم برای ساخت اپلیکیشن های موبایل مورد استفاده قرار می گیرد و هم می توان از آن برای ساخت برنامه های دسکتاپ و وب بهره برد.

فلاتر یا زامارین

مزایا فلاتر

فرقی نمی کند از کدام زبان برنامه نویسی استفاده کنید، هر ابزاری ویژگی های مثبت و منفی دارد که بر اساس این ویژگی ها افراد تصمیم می گیرند از آن استفاده بکنند یا نکنند.

🔵 بارگذاری داغ (Hot Reload)

یکی از بهترین ویژگی های فلاتر این است که تغییراتی که در کدها اعمال می شود را به صورت لحظه ای در شبیه ساز موبایل خود در کنار صفحه نشان می دهد. این ویژگی که از آن با عنوان Hot reload یاد می شود تاثیر زیادی در سرعت و دقت برنامه نویس دارد.

🔵 متن باز بودن 

متن باز بودن این برنامه باعث شده است برنامه نویسان متخصص زیادی بتوانند پکیج ها و کتابخانه های مختلفی برای آن بسازند و در اختیار دیگر برنامه نویسان قرار دهند.

🔵 عملکرد عالی 

همانطور که در مطلب فلاتر یا ری اکت نیتیو عنوان کردیم، فلاتر و زبان دارت عملکرد بسیار بهتری از رقبای خود دارند. علت این برتری در عملکرد این است که نیازی به جاوا اسکریپت برای ارتباط برقرار کردن با کامپوننت های نیتیو ندارد.

🔵 تجربه کاربری زیبا

فلاتر به برنامه نویس این امکان را می دهد که طرح های خود را بدون محدودیت عملی نماید بدون آن که زمان و هزینه زیادی برای یادگیری آن صرف کند. در فلاتر محدودیت های فنی از خلق رابط های کاربری زیبا جلوگیری نخواهد کرد.تاکنون ویژگی های مثبت فلاتر را بازگو کردیم حال به سراغ ویژگی های منفی آن خواهیم رفت.

 

 سفارش “طراحی اپلیکیشن فروشگاهی

 

معایب فلاتر

🔵 اپلیکیشن های حجیم 

یکی از دلایلی که رغبت برنامه نویسان را به استفاده از فلاتر کم می کند این است که اپلیکیشن های ساخته شده توسط این ابزار حجم بالایی دارند.

🔵 تعداد کم کتابخانه بسته های نصبی

برنامه نویسان به طور حتم در طول ساخت برنامه به بسته های نصبی نیاز پیدا خواهند کرد. اگرچه بسته های نصبی رایگان هستند اما پیدا کردن آن ها خارج از برنامه کار آسانی نیست.

مزایا و معایب فلاتر

ویژگی زامارین

زامارین یک شرکت و ابزار توسعه نرم افزار است. زامارین در سال 2016 توسط مایکروسافت خریداری و با این اتفاق مسیری تازه در راه آن گشوده شد. زامارین هم مانند فلاتر یک زبان برنامه نویسی چند سکویی است و می توان از آن با نوشتن یک کد برای چند پلتفرم خروجی گرفت. فلاتر یا جاوا هر دو از رقبای سرسخت زامارین در حوزه برنامه نویسی هستند. زامارین توانسته در سال های گذشته به محبوبیت زیادی نزد برنامه نویسان دست پیدا کند و به گفته مایکروسافت جامعه زامارین 1.2 میلیون کاربر دارد.

مشاهده “نمونه کار طراحی اپلیکیشن

 

مزایا زامارین

فلاتر یا کاتلین یا زامارین مانند دیگر فریم ورک های برنامه نویسی دارای ویژگی های مثبت و منفی هستند. در ادامه ویژگی های مثبت آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

🔵 سازگاری 

این ویژگی مخصوص زامارین است که می تواند در قالب هر پلتفرم ویژگی اپلیکیشن های نیتیو آن پلتفرم را به خوبی به خود بگیرد.

🔵 انتقال کدها

کاربر می تواند در زامارین کدهای اپلیکیشن های ساخته شده را به یکدیگر انتقال دهد بدون این که پلتفرم های اپلیکیشن ها برای آن مانعی باشد.

🔵 استفاده مجدد از کدها

زامارین به کاربر این امکان را می دهد که از کدهایی که قبلا نوشته است دوباره استفاده کند. به این قابلیت portable class librariries می گویند.

 

سفارش “طراحی اپلیکیشن املاک

 

معایب زامارین

🔵 الزام به خریداری لایسنس

زامارین اندروید، ویندوز و آیفون نیازمند خریداری نسخه اصلی هستند و لایسنس دارند. اگرچه این یک مشکل است اما به عنوان یک مشکل حاد به حساب نمی آید.

🔵 دیر آپدیت شدن

بین زمانی که یک نسخه اندروید جدید راهی بازار می شود تا زمانی که آپدیت سازگار با آخرین نسخه اندروید از طرف زامارین منتشر شود فاصله زیادی است.

ویژگی زامارین

5/5 - (1 امتیاز)
سخن نهایی
در گذشته، برنامه نویس مجبور بود از دو زبان جداگانه برنامه نویس برای ساخت برنامه های اندروید و iOS استفاده کند، اما به لطف ظهور فریمورک های چند پلتفرمی، طراحی اپلیکیشن چند پلتفرمی تنها با استفاده از یک زبان امکان پذیر شد و در نتیجه در در زمان و هزینه های برنامه نویس و شرکت ها صرفه جویی شد. فلاتر و زامارین دو پلتفرم قدرتمند ساخت اپلیکیشن چند پلتفرمی برای پلتفرم های مختلف هستند. سوال این است که فلاتر یا زامارین کدام بهتر است؟ برای اینکه بدانیم کدام یک از این دو فریم بهتر است استفاده کنیم، باید فلاتر و زامارین را با هم مقایسه کنیم. در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت فلاتر و زامارین می پردازیم. ویرا با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

36 پاسخ

  1. سلام مرسی بابت مقاله خوبتون یه سوال دارم فلاتر بهتره یا کاتلین به نظر شما؟

  2. اگه بخوام یه نرم افزار در حد تلگرام بنویسم کدومش متریال تر و زیبا تر و پرفورمنس بالا تری داره؟

    1. دوست عزیز یادگیری زبان های برنامه نویسی بستگی به میزان توانایی و علاقه خودتون دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *