مقایسه react native و flutter

نوشته شده در: 25 مهر ۱۴۰۰
زمان مطالعه : ۰۵ دقیقه
مقایسه react native و flutter​

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

ری اکت نیتیو یا فلاتر دو نمونه از فریم ورک‌های شناخته شده برای طراحی و راه‌اندازی اپلیکیشن هستند که اغلب توسعه دهندگان از آن استفاده می‌کنند؛ اما برای اینکه بدانید کدام یک از این دو فریم ورک را برای طراحی اپلیکیشن انتخاب کنید، تصمیم گرفتیم در مقاله امروز به موضوع « مقایسه react native و flutter » بپردازیم؛ پس تا انتهای این مطالب همراه ما و تیم کارشناسان پیشگامان ویرا باشید تا فلاتر و ری اکت نیتیو را از لحاظ کاربردی، راحتی در نصب و راه‌اندازی، زبان کدنویسی و … مقایسه کنیم.

ترافیک یکی از مهمترین پارامترهای وبلاگ شما است. هرچه تعداد بیشتری از افراد وبلاگ شما را پیدا کنند، افرادی که ایده­‌های شما را می­‌خوانند، بیشتر می‌شود و متوجه افزایش بازدید سایت خود خواهید شد. امروزه می‌­توانید اقدامات زیادی انجام دهید که به بالا بردن بازدید وب سایت شما کمک زیادی می‌­کند. وبسایت­هایی موفق می­‌شوند که به بازاریابی محتوا و آشنایی با ترفندهای افزایش بازدید سایت و درگیر کردن مخاطبان خود توجه می­کنند. در ادامه با ویرا همراه باشید.

Trulli

تایید شده توسط بخش برنامه نویسی ویرا

 

زبان کدنویسی فلاتر یا ری اکت نیتیو

برای کدنویسی flutter از زبان برنامه نویسی دارت استفاده می‌شود؛ دارت جزو زبان‌هایی است که توسعه دهندگان سعی می‌کنند کم‌تر از آن استفاده کنند؛ البته درنظر داشته باشید که استفاده از دارت بسیار ساده است؛ علاوه‌بر آن اگر به زبان جاوا اسکریپت و جاوا آشنایی داشته باشید بسیاری از مفاهیم این زبان برای شما آسان می‌شود.

زبان برنامه نویسی ری اکت نیتیو، جاوا اسکریپت است که با استفاده از آن انواع اپلیکیشن‌های تلفن همراه را می‌توان طراحی کرد؛ درحقیقت می‌توان گفت که ری اکت نیتیو به دلیل زبان کدنویسی آن، جزو فریم ورک‌های بسیار محبوب محسوب می‌شود؛ چراکه توسعه دهندگان وب تنها کافی است به زبان جاواسکریپت مسلط باشند؛ پیشنهاد می‌کنیم پس از اتمام مطالب امروز به مقاله ری اکت نیتیو چیست مراجعه کنید تا به صورت کاملاً دقیق با معنا و مفهوم آن آشنا شوید.

نتیجه‌گیری: بنابر توضیحاتی که ارائه کردیم، کاملاً واضح است که اغلب برنامه نویسان ترجیح می‌دهند از زبان جاوا اسکریپت استفاده کنند.

مقایسه اصول فنی فلاتر یا ری اکت نیتیو

فلاتر به دلیل بهره‌گیری از زبان dart نیازی به ارتباط با ماژول‌های بومی ندارد؛ چراکه کامپوننت‌های داخلی متعددی در آن وجود دارد؛ از این رو کلیه امکانات موردنیاز را برای توسعه دهنده فراهم می‌کند؛ علاوه‌بر آن flutter از زبان c++  و موتور Skia بهره‌مند است.

ری اکت نیتیو نیز به دلیل استفاده از زبان جاوا اسکریپت می‌تواند به کدهای نیتیو runtime کامپایل شود؛ علاوه‌بر آن ری اکت نیتیو از flux نیز استفاده می‌کند؛ ناگفته نماند که ری اکت نیتیو برای ارتباط با ماژول‌های نیتیو باید از JavaScript bridge بهره گیرد.

نتیجه‌گیری: از آن جاییکه ری اکت نیتیو برای راه‌اندازی نیاز به کامپوننت‌های متعددی دارد، باید از JavaScript bridge استفاده کند؛ به همین دلیل می‌توان گفت که پرفرمنس ری اکت نیتیو به نسبت فلاتر ضعیف‌تر است.

 

 سفارش “طراحی اپلیکیشن پزشکی

 

مقایسه نحوه نصب flutter یا react native

فلاتر برای نصب شدن نیاز به Github دارد؛ اما برای نصب ری اکت نیتیو باید از NPM استفاده کنید؛ علاوه‌بر آن که اگر تجربه استفاده از جاوا اسکریپت را داشته باشید، بدون شک نصب و راه‌اندازی ری اکت نیتیو برای شما آسان خواهد بود.

نتیجه‌گیری: ری اکت نیتیو به NPM برای نصب شدن نیاز دارد؛ بنابراین نصب راحت‌تری نیز دارد.

مقایسه کامپوننت های UI و API ری اکت نیتیو یا فلاتر

فلاتر از کامپوننت‌های متعددی همچون تست اپ، API دستگاه، navigation و … برخوردار است که این قابلیت باعث می‌شود که نیازی به کتابخانه‌های جانبی نداشته باشید؛ علاوه‌بر آن فلاتر به گونه‌ای است که با استفاده از ویجت‌های Materia Design و Cupertino کامپوننت‌های UI به آسانی رندر می‌شود.

react native به نسبت فلاتر کامپوننت‌های کم‌تری دارد و تنها رابط کاربری و API را در اختیار توسعه دهنده قرار می‌دهد؛ از این رو ری اکت نیتیو به کتابخانه‌های جانبی نیاز دارد.

نتیجه‌گیری: به طور قطع برای نصب فلاتر باید مراحل بیشتری طی شود؛ از این رو می‌توان گفت نصب ری اکت نیتیو آسان‌تر است.

مقایسه react native و flutter​ در جهان

تفاوت بهره‌وری توسعه دهندگان فلاتر یا ری اکت نیتیو

به صورت معمول در مقایسه react native و flutter توسعه اپلیکیشن با ری اکت نیتیو بسیار راحت است؛ چراکه سرعت عمل بسیار بالایی دارد.

در رابطه با فلاتر باید بدانید که این فریم ورک قابلیت‌های متعددی را در اختیار توسعه دهنده قرار می‌دهد؛ اما زبان آن، یعنی دارت جزو زبان‌هایی است که توسعه دهنده باید به خوبی به آن تسلط داشته باشد.

نتیجه‌گیری: ری اکت نیتیو نسبت به فلاتر از محیط توسعه بهتر و قدرتمندتری برخوردار است.

 

سفارش ” طراحی اپلیکیشن املاک

 

مقایسه پذیرش شرکت‌ها

ری اکت نیتیو مدت‌های زیادی است که به عنوان یکی از فریم ورک‌های معتبر از سمت شرکت‌ها شناخته شده است؛ از این رو کمپانی‌های بزرگی همچون Airbnb، Facebook، Instagram و … از آن استفاده می‌کنند.

مقایسه مستندات ری اکت نیتیو یا فلاتر

فلاتر دارای ابزارهای بسیارقوی است که هر کدام از مستندات معتبری نیز برخوردار هستند؛ علاوه‌بر آن فلاتر به دلیل سازگاری بسیار بالایی که با Visual Studio Code ،Android Studio دارد جزو فریم ورک‌های محبوب برای توسعه دهندگان به حساب می‌آید.

نتیجه‌گیری: مستندات فلاتر از سازگاری و قدرت بیشتری برخوردار است.

مقایسه قابلیت استفاده مجدد از کد

فلاتر و ری اکت نیتیو هر دو از قابلیت استفاده مجدد از کد برخوردار هستند؛ اما در ری اکت نیتیو به دلیل سفارشی سازی کامپوننت‌ها می‌توانید عناصر را با استفاده از prop پیکربندی کنید؛ علاوه‌بر آن هر کدام از کامپوننت‌ها به آسانی می‌توانند ویرایش شده و مجدداً از آن‌ها استفاده شود.

نتیجه‌گیری: در مقایسه این بخش، یعنی قابلیت استفاده مجدد از کد، می‌توان گفت که ری اکت نیتیو کاربرد بیشتری دارد.

 

 سفارش ” طراحی اپلیکیشن آموزشی

 

مقایسه مدت زمان توسعه فلاتر یا ری اکت نیتیو

مدت زمانی که برای توسعه ری اکت نیتیو نیاز دارید بسیار کوتاه‌تر از فلاتر است که علت آن نوع طراحی رابط کاربری ری اکت نیتیو است؛ در واقع فلاتر به دلیل کامپوننت‌هایی که در آن وجود دارد، به زمان بیشتری برای توسعه اپ نیاز دارید.

نتیجه‌گیری: باتوجه به نوع کاربری ری اکت نیتیو زمان توسعه آن از فلاتر کوتاه‌تر است.

تفاوت پایداری در آن‌ها

ری اکت نیتیو باتوجه به ویژگی‌ها و نوع پشتیبانی آن از پایداری بیشتری به نسبت فریم ورک فلاتر برخوردار است؛ البته کتابخانه‌های ری اکت نیتیو به صورت مکرر در حال بروزرسانی هستند؛ اما این فریم ورک پایداری خود را حفظ می‌کند؛ بنابراین در زمان انتقال برنامه‌هایی که با فریم ورک ری اکت نیتیو ساخته شدند، با مشکلی مواجه نمی‌شوید.

نتیجه‌گیری: فلاتر از پشتیبانی بسیار خاصی برخوردار است که باعث می‌شود پایداری آن از ری اکت نیتیو بیشتر شود.

نکته: فلاتر به دلیل دارا بودن نسخه Alpha بهتر است از آن برای پروژه‌های بزرگ استفاده نشود؛ چراکه امکانات ری اکت نیتیو در مقایسه با فلاتر برای پروژه‌های بزرگ مناسب‌تر است.

مقایسه react native و flutter​ در ایران

مقایسه عملکرد فلاتر و ری اکت نیتیو

درواقع برای مقایسه react native و flutter می‌توان گفت که هر دو از عملکرد بسیار بالایی برخوردار هستند؛ یعنی سرعت ارائه عناصر در هر دو فریم ورک بسیار بالاست؛ اما react native به علت آن که از Objective C و Java استفاده می‌کند، برای نمایش رابط کاربری باید از الگوی Bridge جاوا اسکریپت استفاده کند؛ این در حالی است که فلاتر علاوه‌بر پردازش کدهای دارت از کامپوننت‌های بومی مختلفی نیز برخوردار است که باعث افزایش عملکرد آن می‌شود؛ بنابراین عملکرد فریم ورک فلاتر به نسبت ری اکت نیتیو بیشتر است.

نتیجه‌گیری: طبق توضیحات ارائه شده، فلاتر عملکرد بسیار بیشتری نسبت به ری اکت نیتیو دارد.

تفاوت جامعه پشتیبانی

در مقایسه react native و flutter از لحاظ جامعه پشتیبانی، فریم ورک ری اکت نیتیو نسبت به فلاتر قوی‌تر است؛ به‌همین دلیل، در صورت بروز باگ‌های احتمالی با بروزرسانی به راحتی می‌توان این باگ‌ها را برطرف کرد.

نتیجه‌گیری: به طور قطع سیستم پشتیبانی ری اکت نیتیو از فلاتر قدرتمندتر است؛ بنابراین ساخت و انتشار توسط آن بهتر صورت می‌گیرد. طبق توضیحات ارائه شده، فلاتر عملکرد بسیار بیشتری نسبت به ری اکت نیتیو دارد.

flutter یا react native ؟ کدام بهتر است؟

برای اینکه بدانید flutter بهتر است یا ری اکت نیتیو، ابتدا باید نوع پروژه خود را مشخص کنید؛ چراکه هر کدام از این دو فریم ورک‌ها از مزایای خاصی برخوردار هستند که باید براساس نوع اپلیکیشن خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید؛ به طور مثال فریم ورک ری اکت نیتیو برای پروژه‌های بزرگ و پیچیده گزینه خوبی محسوب می‌شود؛ در غیر این صورت ساخت اپلیکیشن با فلاتر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)
سخن نهایی
امیدواریم که مقاله امروز یعنی، « مقایسه فلاتر و ری اکت نیتیو » برای شما کاربران عزیز مثمر ثمر واقع شده باشد و از آن استفاده کنید؛ توصیه می‌کنیم برای راه‌اندازی اپلیکیشن و طراحی سایت با تیم کارشناسان کاربلد ما در شرکت پیشگامان ویرا تماس بگیرید تا شما را در این زمینه به صورت کامل راهنمایی کنند.
فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

43 پاسخ

    1. سلام و وقت بخیر،
      در حال حاضر ریاکت نیتیو توسط فیسبوک در حال پشتیبانی است و اپ های بیشماری در دنیا توسط ریاکت نیتیو ساخته و منتشر شده اند، بنابراین اینکه آیا ریاکت نیتیو در آینده نابود خواهد شد کاملا بستگی به میزان پشتیبانی فیسبوک و آپدیت هایی است که بر روی این فریم ورک صورت خواهد گرفت، با این حال به نظر نمی رسد که تا ۵ سال آینده اتفاقی برای ریاکت نیتیو بیافتد

    1. کارشناسان ویرا در تمامی مراحل (از مشاوره رایگان تا انجام پروژه) در خدمت شما هستند،برای ثبت سفارش با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید:
      021-88770431

  1. خیلی خیلی عالی بود . اصلا انتظار نداشتم یک چنین مطلبی رو رایگان اینجا بخونم !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *