ویژگی های یک اپلیکیشن خوب

نوشته شده:در 15 آبان 1400
زمان مطالعه: 05 دقیقه
ویژگی های یک اپلیکیشن خوب

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

اگر صاحب کسب و کار هستید یا علاوه بر سایت و شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال بستر دیگری برای افزایش فروش خود هستید، داشتن یک اپلیکیشن موبایل استاندارد شما را به هدفی که دارید می‌رساند. برای درک بهتر قدرت اپلیکیشن‌ها، کافی است به زندگی روزمره خود نگاه کنید و ببینید تا چه حدی به اپلیکیشن‌های مختلف گره خورده است. از گوش دادن به موسیقی، وب‌گردی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی گرفته تا درخواست تاکسی یا سفارش غذا توسط اپلیکیشن‌های مرتبط در کمترین زمان انجام می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به‌طور جامع به قسمت‌های یک اپلیکیشن خوب و قدرتمند بپردازیم. با رعایت این موارد در ساخت اپلیکیشن، خواهید دید که در مدت زمان کوتاهی طیف وسیعی از جامعه هدف، از اپلیکیشن شما استفاده کرده و براحتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

Trulli

تایید شده توسط متخصصین بخش برنامه نویسی ویرا

 

هدف شما از داشتن اپلیکیشن چیست؟

قبل از اینکه سراغ ویژگی‌ های یک اپلیکیشن خوب برویم، باید بررسی کنیم که در ساخت این اپلیکیشن بدنبال چه هدفی هستیم؟ در واقع باید بدانید اپلیکیشن شما قرار است چه کاری را انجام دهد یا چه نیازی از کاربر را رفع خواهد کرد؟

در مرحله بعد اهداف تجاری اپلیکیشن تعیین می‌شوند. اپلیکیشن شما در زمینه چه چالش یا فرصتی به جامعه عرضه می‌شود؟ به‌دنبال طراحی اپلیکیشن ارزان هستید یا هزینه آن برای شما اولویت نیست؟ برای اینکه بتوانید پاسخ مناسب‌تری به این دست سوالات داشته باشید، می‌توانید از لیست زیر کمک بگیرید:

1. اتوماسیون فرآیندهای تجاری

2. مدیریت امور

3. خدمات رسانی به کاربر

4. جمع آوری و تحلیل داده‌های مورد نیاز کاربر

5. ایجاد جریان درآمدی برای مخاطب

6. ایجاد بستری برای ارتباط با مشتریان

7. ابزار آموزش مشتری یا مخاطب

8. ابزار مورد استفاده کارمندان شرکت شما

در واقع هزاران فرصت و دلیل برای ساخت یک اپلیکیشن وجود دارند که موارد بالا تنها بخشی از آن‌ها هستند؛ در ادامه نحوه ایجاد چشم انداز برای یک اپلیکیشن خدمات پزشکی را در قالب یک مثال پیش می‌بریم:

» مخاطب این اپلیکیشن چه افرادی هستند؟ بیماران و افرادی که نیاز دارند به پزشک مراجعه کنند.

» کاربرد این اپلیکیشن چیست؟ نوبت دهی ویزیت پزشک به بیماران

» تمرکز اصلی آن روی چه موضوعی است؟ اجازه می‌دهد تا مراجعین بصورت آنلاین از پزشک مورد نظر خود نوبت دریافت کنند و یا آن را جابجا کنند.

» چه ویژگی‌های کاربردی برای این اپلیکیشن مورد نیاز است؟ ایجاد حساب کاربری برای افراد، اتصال به بانک اطلاعاتی نوبت دهی پزشکان، وجود دسته بندی برای پزشکان مختلف و موارد دیگر.

همانطور که دیدید درک صحیح از کارکرد اپلیکیشن می‌تواند به شما در تعیین موارد مختلف مانند سرمایه لازم برای ساخت اپلیکیشن کمک به‌سزایی کند.

 

جهت اطلاع از “قیمت طراحی اپلیکیشن” کلیک کنید.

 

یک اپلیکیشن خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از دلایلی که اپلیکیشن‌های پرطرفدار بازار توانسته‌اند کاربران زیادی را به خود جذب کنند، بهره‌مندی از چندین ویژگی فوق العاده است. در واقع تنها داشتن طراحی زیبا یا سرعت بالای یک اپلیکیشن نمی‌تواند ضامن موفقیت آن باشد، بلکه وجود تمام این ویژگی‌ها در کنار هم مانند تکه‌های یک پازل، تصویر موفقیت اپلیکیشن شما را کامل خواهد کرد! برای اینکه درک بهتری از ویژگی‌های یک اپلیکیشن حرفه‌ای داشته باشید، آن‌ها را به دو بخش ویژگی‌های ظاهری و ویژگی‌های عملکردی تقسیم بندی کردیم.

 

ویژگی‌های ظاهری یک اپلیکیشن جذاب

یک اپلیکیشن خوب چه ویژگی های ظاهری مثبتی باید داشته باشد. در ادامه با ویرا همراه باشید.

1. طراحی ساده و کاربردی

برای طراحی یک اپلیکیشن، هیچ چیز به اندازه کاربردی بودن سبک طراحی آن مهم نیست. حتما شما هم با برنامه‌هایی روبرو شدید که پر زرق و برق و زیبا هستند، اما این سبک از طراحی معمولاً کاربردی بودن اپلیکیشن را در درجه دوم قرار می‌دهد. سعی کنید به ساده‌ترین روش کاربران را در قسمت‌های مختلف یک اپلیکیشن هدایت کنید و از ایجاد موارد اضافه و دست و پاگیر دوری کنید. طراحی ساده باعث خواهد شد تا کاربران به سرعت با اپلیکیشن ارتباط برقرار کنند و از کارکردن با آن لذت ببرند.

2. رابط کاربری جذاب

همانطور که در دنیای واقعی و روابط میان افراد، اولین برخورد بسیار مهم و تاثیر گذار است، در دنیای دیجیتال نیز به همین شکل است! شاید منصفانه نباشد، اما در اکثر مواقع بعد از اولین باری که کاربر اپلیکیشن شما را استفاده می‌کند، تصمیم می‌گیرد که آن را در گوشی خود نگه دارد یا حذف کند. این اتفاق در برنامه‌های رایگان بیشتر تکرار می‌شود. در این بین، یک رابط کاربری جذاب می‌تواند به‌شدت روی مخاطب تأثیر گذار باشد و او را متقاعد کند تا ساعت‌ها از اپلیکیشن شما استفاده کند.

یک روش کاربردی برای سنجش میزان موفقیت رابط کاربری اپلیکیشن آن با رقباست. دقت کنید که اگر طراحی رابط کاربری شما نسبت به رقبا ضعیف‌تر باشد، قطعاً انتخاب اول کاربران نخواهید بود؛ همچنین اطمینان حاصل کنید که طراحی رابط کاربری اپلیکیشن، بر مبنای سادگی و سریع‌تر کردن دستورات کاربر انجام شده است.

تمام موارد در اپلیکیشن باید قابل فهم باشد، سعی کنید همه چیز را تصویری کنید و جای هیچگونه شک و سوال در ذهن کاربر باقی نماند، هنگامی که کاربر برای اجرای دستور مورد نظر، گزینه‌ای را پیدا نکند، دچار سردرگمی خواهد شد و احتمالاً با فشردن دکمه هوم از اپلیکیشن شما خارج می‌شود.

 

ویژگی های یک اپلیکیشن موبایل خوب

3. استفاده از تصاویر باکیفیت

در حالیکه باید اپلیکیشن خود را سبک نگه دارید و از اضافه کردن فایل‌های حجیم به آن بپرهیزید، اما وجود تصاویر یا موشن ‌گرافی‌های باکیفیت می‌تواند برنامه شما را دوست داشتنی‌تر از قبل کند. برای این کار می‌توانید با استفاده از ابزارهای موجود، ابتدا حجم تصاویر را بدون افت کیفیت کاهش دهید و سپس از آن‌ها در طراحی اپلیکیشن خود استفاده کنید. استاندارد مورد نظر برای طراحی تصاویر را می‎‌توانید HD یا 720p در نظر بگیرید که با اکثر تلفن‌های همراه از این کیفیت پشتیبانی می‌کنند.

4. استفاده از تم‌ها و رنگ‌های متناسب

ناهماهنگی بین رنگ‌های مورد استفاده در طراحی، می‌تواند احساس ناخوشایندی در کاربر ایجاد کند. در طرف مقابل، استفاده از یک پالت رنگی مشخص و چشم‌نواز، هارمونی مناسبی در طراحی ایجاد کرده که قطعاً مخاطب از آن لذت خواهد برد، همچنین از روانشناسی رنگ‌ها نیز غافل نشوید!

به عنوان مثال، بکارگیری رنگ‌های آرامش بخش مثل رنگ سبز در صفحات پرداخت، کمک کننده خواهد بود.

5. قابلیت شخصی سازی

شخصی سازی ظاهر اپلیکیشن و در اختیار گذاشتن تم‌های آماده، استفاده از اپلیکیشن را برای کاربر لذت بخش خواهد کرد، همچنین وجود تم روز و شب کاربرد آن را در فضاهای تاریک افزایش می‌دهد. انتخاب رنگ، فونت و سایز آن از دیگر موارد قابل شخصی سازی هستند.

 

برای سفارش ” طراحی اپلیکیشن خدماتی” کلیک کنید.

 

ویژگی‌های عملکردی یک اپلیکیشن قدرتمند

اپلیکیشن شما باید ویژگی های عملکردی قابل قبولی داشته باشد. در ادامه 8 ویژگی اساسی که هر اپلیکیشنی باید داشته باشد را مرور می‌کنیم.

1. سرعت بارگذاری و اجرای اپلیکیشن

اپلیکیشن شما باید بعد به سرعت اجرا شده و کاربر برای ورود به آن منتظر نماند. البته دستیابی به این موضوع ساده نیست و نیاز به بهینه سازی‌های مداوم دارد؛ همچنین اجرای دستورات در اپلیکیشن نیز باید سریع و بلافاصله انجام شود، زیرا استفاده از یک برنامه کند با لودینگ‌های طولانی برای هیچکس لذت بخش نیست.

 

ویژگی های یک اپلیکیشن حرفه ای

2. قابلیت نصب در سیستم عامل‌های مختلف

اندروید و iOS به عنوان پرطرفدارترین سیستم عامل‌های موبایل در جهان، تقریبا تمام بازار تلفن‌های هوشمند را به تسخیر خود درآورده‌اند. اپلیکیشن شما باید قابلیت نصب روی هر دوی این پلتفرم‌ها را داشته باشد تا بتوانید به تمام مخاطبان هدف خود دسترسی داشته باشید. در گذشته مجبور بودید که برای هر کدام اپلیکیشن جداگانه‌ای طراحی کنید، اما با استفاده از نرم افزار ساخت اپلیکیشن مثل محیط Angular به‌راحتی می‌توانید کدهای نوشته شده در سیستم عامل‌های مختلف را تبدیل کرده و در هزینه و زمان خود صرفه جویی کنید.

3. امنیت بالا

تأمین امنیت داده‌ها و اطلاعات کاربران، از مهمترین اصولی است که باید به آن پایبند باشید. شاید نیاز باشد برای این کار از متخصصان این حوزه کمک بگیرید؛ اما با توجه به اهمیت موضوع، صرف هزینه برای آن معقول خواهد بود. علاوه بر اطلاعات کاربران، امنیت خود اپلیکیشن در برابر حملات هکرها و ویروس‌های مخرب نیز باید قابل توجه باشد. ویژگی‌های امنیتی مانند استفاده از رمزعبور برای ورود به برنامه و حسگرهای اثرانگشت یا آنالیز صورت که اخیراً در اکثر تلفن‌های هوشمند وجود دارد، باعث افزایش امنیت و اعتبار اپلیکیشن شما خواهد شد.

4. قابلیت جستجو در اپلیکیشن

اضافه کردن امکان جستجو به برنامه، مخصوصاً اپلیکیشن‌های فروشگاهی یا پرمحتوا، می‌تواند به‌شدت برای مخاطب کاربردی و جذاب باشد. قابلیت جستجو با این که موضوع ساده‌ای بوده، اما بسیاری از تولیدکنندگان اپلیکیشن براحتی از کنار آن عبور می‌کنند، بنابراین استفاده از آن می‌تواند یک مزیت در برابر رقبا باشد.

 

برای سفارش “طراحی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی” کلیک کنید.

 

5. بروزرسانی و بهینه سازی مداوم

هر زمان که فکر کردید اپلیکیشن شما به اندازه کافی خوب است و نیاز به ایجاد تغییرات در آن ندارید، باید آماده مواجه با چالش‌های پیش رو باشید! در واقع بهبود و بهینه سازی اپلیکیشن یک جریان مداوم است که همواره باید به آن فکر کنید تا راه‌های جدیدی برای ارائه خدمات بهر پیدا کنید. برای گرفتن ایده، از رقبا استفاده کنید. به دنبال یک مزیت در اپلیکیشن‌های رقبا بگردید که می‌تواند به شکل بهتری اجرا شود و آن را در برنامه خود پیاده سازی کنید. البته دقت کنید که انتشار بروزرسانی‌های مداوم و هفتگی شاید برای کاربران خوشایند نباشد. بنابراین سعی کنید فاصله زمانی بین بروزرسانی‌ها را رعایت کنید.

 

اپلیکیشن خوب چه ویژگی دارد

 

6. تعامل کاربران

سعی کنید یک اپلیکیشن دوطرفه پیاده سازی کنید تا کاربران نیز در آن سهیم باشند. با این کار براحتی به ایرادات و نقاط ضعف برنامه پی خواهید برد؛ اینکه کاربر بتواند در فضای اپلیکیشن از شما پشتیبانی دریافت کند یا نظرات خود را بازگو کند، مزیتی است که بیشتر تولیدکنندگان اپلیکیشن از آن بی‌بهره اند. در واقع اتفاقی که در اکثر اپلیکیشن‌ها در جریان است، انتقال مخاطب به سایت یا دیگر پلتفرم‌ها برای پشتیبانی یا شنیدن نظرات است که معمولاً برای کاربران خوشایند نیست.

7. استفاده از پوش نوتیفیکیشن

استفاده از پوش نوتیفیکشن‌ها یکی از بهترین ابزارها برای ارتباط با کاربر است. طبق آمار، ارسال پوش نوتفیکیشن، در مقابل ارسال ایمیل یا بازاریابی پیامکی بازخورد بهتری دارد و بسیاری از کاربران براحتی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. سعی کنید پوش نوتیفیکشن‌ها را بصورت شخصی سازی شده برای افراد بفرستید تا بازدهی بیشتری را دریافت کنید. ارسال پیشنهادات، تخفیفات و جشنواره‌های فروش از بهترین ایده‌ها برای ارسال پوش نوتیفیکشن هستند. البته در ارسال آن‌ها نباید زیاده روی کنید!

8. بهره گیری از فناوری AR

استفاده از فناوری AR مخصوصا برای کسب و کارهایی که محصولات فیزیکی به فروش می‌رسانند، بسیار جذاب و کاربردی خواهد بود. کاربران می‌توانند نمای سه بعدی محصول را قبل از خرید مشاهده کنند که قطعا هیجان انگیز است. استفاده از چنین ویژگی‌های نوینی باعث می‌شود تا به سرعت از رقبا پیشی بگیرید و حجم عظیمی از کاربران را به اپلیکیشن خود جذب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
سخن نهایی
افزایش روز افزون تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند باعث شده است تا تقاضا برای اپلیکیشن‌های مختلف به سطح قابل توجهی برسد. اما در این بین تعداد معدودی از اپلیکیشن‌ها با اقبال کاربران مواجه می‌شوند که دلیل آن را باید در خصوصیات آن‌ها جستجو کرد. ویژگی‌‌های یک اپلیکیشن خوب تنها مربوط به ظاهر زیبا و سرعت آن نیست، بلکه پوشش تمام نیازهای کاربر تنها کلید موفقیت در این مسیر خواهد بود.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

48 پاسخ

    1. برای ارتباط با کارشناسان ویرا لطفا شماره تماس و نام و نام خانوادگی خودتون رو برای ما بذارید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند

    1. سلام وقت بخیر ✨
      بله شما میتونید از طریق آیدی زیر به کانال تلگرام ما دسترسی داشته باشید:
      pishgamviraa@

  1. سلام. بسیار عالی. دومین باره دارم مطلبی از سایتتون رو میخونم. هر دو عالی بودن. خیلی ممنونم.

    1. خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده و ممنونیم از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *