نوشته شده : 14 خرداد 1401
زمان مطالعه : 11 دقیقه
وظایف ادمین اینستا چیست

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

با گسترش و محبوبیت شبکه‌های اجتماعی، خیلی از کسب و کارهای کوچک و بزرگ به فکر تبلیغ در این شبکه‌ها افتادند. برترین و مهم‌ترین شبکه در این زمینه را می‌توان اینستاگرام دانست. همان طور که در مقاله‌ی ادمین اینستاگرام کیست؟ به شما شرح دادیم، در فضای مجازی نیز برای انجام درست کارها باید هر کسی شرح وظایف خود را داشته باشد.

یکی از این مسئولیت‌ها ادمین اینستاگرام است که در این نوشته قصد داریم تا شما عزیزان را با وظایف این شغل و کارهایی که این شخص برعهده دارد آشنا نماییم تا با اطلاع از این موضوع بتوانید با سرعت و باکیفیت خوبی در این شغل پیشرفت داشته باشید.

شرح وظایف ادمین اینستاگرام

اگر دارنده‌ی یک آنلاین شاپ و پیج اینستاگرام هستید احتمالاً برای شما مهم است که وظایف ادمین صفحه خود را بدانید. اطلاع از شرح وظابف وی می‌تواند در کنترل عملکرد او به شما کمک کند. از طرفی اگر ادمین اینستاگرام بودن را به تازگی آغاز نموده‌اید، مطالعه‌ی این مقاله راهنمای خوبی برای مدیریت وظایف شما خواهد بود. مطمئن باشید که این چک لیست دقیق وظایف ادمین اینستاگرام، باعث رشد شما می‌شود.

این لیست کامل از شرح مسئولیت‌های ادمین صفحه اینستاگرام، حتی برای علاقمندان به این حوزه شغلی مفید است. دانستن تمامی مسئولیت‌ها باعث می‌شود تا درباره‌ی ورود به این بازار تصمیم‌گیری راحت‌تری داشته باشید.

لیست مهم‌ترین و لازم‌ترین وظایف و خدماتی را که یک ادمین اینستاگرام باید انجام بدهد به شرح زیر است:

  1. انتشار پست و استوری متعدد و منظم
  2. تولیدمحتوای آموزنده و سرگرم کننده و خلاقانه
  3. افزایش فالوور با تبادل تبلیغات
  4. ترغیب مخاطبین به لایک و کامنت
  5. حفظ و افزایش امنیت
  6. ایجاد جذابیت‌های بصری کافی
  7. مدیریت هشتگ‌ها و نوشتن کپشن‌های جذاب
  8. پاسخگویی به کامنت‌ها و دایرکت‌های مخاطبان
  9. تحلیل و آنالیز پیج اینستاگرام
  10. ساخت لیست ثبت سفارش ها و ارتباط موثر با سایر واحدهای فروش
  11. یادگیری اصول بازاریابی و فروش
  12. تسلط بر امکانات اینستاگرام
  13. دانش کافی از زبان‌های خارجی

انتشار پست و استوری متعدد و منظم

پس از آن که جامعه‌ی هدف کسب و کار خود را به خوبی شناختید، باید به صورت مرتب و روزانه اقدام به گذاشتن پست‌ها و استوری‌های مفید و کاربردی نمایید.

از آن جا که ممکن است برای هر شخصی در طول روز کار پیش آید و نتواند سر ساعتی مشخص آنلاین باشد (مخصوصا ساعت‌هایی از شب که تعداد زیادی از مخاطبان حضور دارند) می‌توانید از قابلیت Post Scheduling اینستاگرام یا ربات‌هایی که برای این کارها ساخته شده‌اند از جمله ربات CREATOR STUDIO خود شرکت فیسبوک استفاده نمایید.

این قابلیت که زمانبندی ارسال پست‌ها در اینستاگرام به عنوان “زمانبندی ارسال” یا به انگلیسی “Post Scheduling” شناخته می‌شود. این امکان به کاربران اینستاگرام اجازه می‌دهد تا پیش‌فرض تعیین شده توسط الگوریتم اینستاگرام را نادیده گرفته و زمان ارسال پست‌ها را به صورت دستی تنظیم کنند.

از زمانبندی ارسال در اینستاگرام می‌توانید برای بهینه‌سازی زمان انتشار پست‌ها و افزایش تعامل دنبال‌کنندگان استفاده کنید. این امکان به شما این امکان را می‌دهد تا پست‌های خود را در زمانی که بیشترین تعداد دنبال‌کنندگان شما آنلاین هستند، منتشر کنید.

با توجه به اینکه الگوریتم‌ها و امکانات اینستاگرام ممکن است با گذر زمان تغییر کنند، ممکن است تکنولوژی‌ها و امکانات جدیدی برای زمانبندی ارسال پست‌ها در آینده معرفی شوند.

البته همان طور که قبلا توضیح دهیم استفاده از این گونه ربات‌ها به دلایلی مثل محدودیت‌های صفحه از طرف اینستاگرام و یا کاربردهای نه چندان زیاد خود ربات‌ها در کل توضیه نمی‌گردد. به جای آن می‌توانید از چندین ادمین استفاده نمایید که آموزش اضافه کردن ادمین را در صفحه‌ی خود به شما دادیم.

تولیدمحتوای آموزنده و سرگرم کننده و خلاقانه

مشابه با اکثر جاها در پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام نیز، کیفیت خیلی مهم‌تر از کمیت می‌باشد. پس حتما باید تولید محتوا را به صورت اصولی و خیلی باکیفیت آموخته باشید. به طور مثال محتوای شما باید ساخته‌ی خود شما باشد نه کپی از دیگر صفحات باشد. زیرا در این حالت به زودی دست شما رو خواهد شد و با ریزش مخاطبان و شکست اقتصادی روبرو خواهید شد.

در ضمن خود اینستاگرام از جمله پیشتازترین شبکه‌های اجتماعی است که همواره با گرفتن بازخورد از مخاطبان خود در حال تکمیل و به روز نمودن ابزار و خدمات خود است، که شما نیز می‌توانید از این موارد برای تولید مطالب کاربردی‌تر استفاده نمایید. ما در یک مقاله به صورت کامل به این سوال که چگونه ادمین پیج اینستا شویم جواب داده‌ایم.

مدیریت هشتگ ها توسط ادمین

افزایش فالوور با تبادل تبلیغات

مسلم و واضح است که هر چقدر صفحه و پیج شما فالوور و مخاطبین بیشتری داشته باشد، زیادتر دیده خواهد شد و سفارش‌ها و درخواست‌های بیشتری به شما ارائه می‌شود. پس شما به عنوان یک ادمین وظیفه دارید همیشه مخاطبان خود را افزایش دهید. از مهم‌ترین روش‌های افزایش فالوور، تبادل تبلیغات با صفحات دیگر است. البته توجه به چندین نکته در این زمینه خالی از لطف نیست.

یکی اینکه ابتدا از تبادل با صفحات کوچک مانند خودتان شروع نموده و انتظار تبادل با بزرگ‌ترین پیج‌ها را نداشته باشید و به مرور با شناخته‌تر شدن و محبوبیت بیشتر می‌توانید به سراغ تبادل با پیج‌های آشنا و بزرگ بروید. نکته‌ی دیگر این که هرگز با صفحات حاشیه‌دار و به اصطلاح زرد تبادل ننماید، به این دلیل که وجهه‌ی کسب‌وکار شما را نیز خدشه‌دار خواهد نمود.

ترغیب مخاطبین به لایک و کامنت

مطمئنا خود شما خواننده‌ی گرامی و ارجمند نیز به خوبی می‌دانید که هر چقدر یک پست، لایک و کامنت بیشتری داشته باشد، توجه‌ی افراد بیشتری را به آن صفحه و محتوا جلب خواهد نمود. پس شما به عنوان یک ادمین اینستاگرام، وظیفه‌ی افزایش کامنت‌ها و لایک‌های پست‌ها را نیز بر عهده دارید.

در کنار تولید محتواهای باکیفیت برای جذب بیشتر افراد، یکی از مشهورترین روش‌ها برای این کار، برگزاری مسابقات و چالش‌ها در صفحه‌ی خود برای ترغیب مخاطبان به لایک و کامنت و دعوت از دیگر افراد و اهدای جایزه به آنان است. البته توصیه‌ی دوستانه و مهم ما به شما عزیزان این است که هرگز و در هیچ حالی اقدام به برگزاری مسابقات دروغین و یا افزایش لایک‌ها از طرق فیک و تقلبی ننماید، زیرا اصل اول در گسترش و محبوبیت هر چیزی، صداقت است.

حفظ و افزایش امنیت

گرچه خود اینستاگرام همواره تلاش می‌کند تا امنیت حساب‌های کاربری کاربران خود را حفظ نماید، از دیگر وظایف ادمین اینستاگرام حفظ و افزایش سطح امنیت صفحه‌ی خود و جلوگیری از هک شدن آن توسط شرکت‌های رقیب و یا هکرهایی که برای سرگرمی و اظهار قدرت فعالیت می‌نمایند و به تبع آن درز اطلاعات شخصی شرکت و مشتریان است که ممکن است برای شما دردسرهایی همچون شکست اقتصادی و شکایت‌های حقوقی ایجاد نماید. برای این کار می‌توانید از متخصصانی که در این کار ماهر هستند کمک گرفته و یا حتی آنان را برای صفحه‌ی خود استخدام بنمایید.

ایجاد جذابیت‌های بصری کافی

همان‌گونه که در بالا خدمت شما عرض نمودیم، از مهم‌ترین وظایف ادمین اینستاگرام تولید محتوای خلاقانه، باکیفیت و غیر تکراری است. یکی از مهم‌ترین مسائل در این زمینه است که در اکثر موارد، محتواهای گرافیکی بیشتر از یک متن ساده مخاطب را کنجکاو نموده و به سمت خود جذب می‌نماید. پس شما خواننده‌ی عزیز به عنوان یک ادمین باید آشنایی مناسبی با ابزار و برنامه‌های گرافیکی مخصوصا فتوشاپ داشته باشید و از آن‌ها در راستای تولید محتوای تخصصی سود ببرید.

مدیریت هشتگ‌ها و نوشتن کپشن‌های جذاب

حتما تا به الان پست‌های زیادی را مشاهده نموده‌اید، که در انتهای آن تعداد زیادی هشتگ نوشته شده است. امروزه برای جست‌وجو و پیدا کردن یک مطلب خاصی، افراد بیشتر از طریق سرچ کردن هشتگ‌ها به دنبال آن می‌گردند به جای این که از طریق جست‌وجوی نام صفحه به پیدا کردن اقدام نمایند.

پس از دیگر وظایف ادمین اینستاگرام این است که در پایان پست‌های خود هشتگ‌های مهم و کاربردی را استفاده نماید. این باعث افزایش مشاهده و در نتیجه رشد مخاطبان و گسترش کسب و کار خود می‌شود. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که در تولید هشتگ نیز کیفیت بسیار مهم‌تر از کمیت است. پس هیچ‌گاه دست به نوشتن هشتگ‌های زائد و نامرتبط نزنید.

پاسخگویی به کامنت‌ها و دایرکت‌های مخاطبان

به عنوان آخرین مورد از وظایف ادمین اینستاگرام باید خدمت شما عرض نماییم که داشتن صبر، حوصله و ادب یکی از مهم‌ترین (احتمالا مهم‌ترین) وظیفه‌ی او است. به احتمال بسیار زیاد شما با هر قشر و هر سن مخاطبی در پیج خود سر و کار خواهید داشت. شما به عنوان ادمین در این مورد دو وظیفه بر عهده خواهید داشت:

1 .  ابتدا باید با دقت نظرات حاوی کلمات رکیک و یا نامناسب را از صفحه‌ی خود پاک نمایید تا تاثیر سویی در مخاطبان واقعی شما نگذارد. ضمنا باید دسترسی این گونه افراد را به پیجتان مسدود نموده و آنان را نیز به مسئولان اینستاگرام نیز گزارش دهید.

2 . مسئولیت مهم‌تر شما این است که به نظرات و پیام‌های منطقی، هر چند اگر انتقاد به کار شما باشد، با صبر و حوصله و ادب پاسخ دهید. در نظر داشته باشید که اگر کسب و کار شما هر چقدر هم بزرگ باشد، ولی تعامل خوب و مناسبی با مخاطبان و مشتریان خود نداشته باشید، پیشرفت خوبی نخواهید داشت و به زودی دچار ریزش مشتری و رکود کارتان می گردید.

تحلیل و آنالیز پیج اینستاگرام

تحلیل و آنالیز یک پیج اینستاگرام به عنوان یک ادمین می‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از عملکرد، مخاطبان و محتوای پست‌ها داشته باشید. در زیر چند مورد برای تحلیل و آنالیز پیج اینستاگرام آورده شده است:

  • بررسی تعداد دنبال‌کنندگان (فالوورها)
  • تعداد دنبال شوندگان (فالووینگ)
  • بررسی تعداد کل پست‌ها در مدت زمان خاص
  • بررسی تعداد لایک‌ها و نظرات هر پست
  • بررسی Engagement Rate و میزان تعامل مخاطبان با پیج
  • بررسی آمار جمع‌آوری شده از Instagram Insights
  • استفاده از Analytics Tools

ساخت لیست ثبت سفارش‌ها و ارتباط موثر با سایر واحدهای فروش

به عنوان ادمین اینستاگرام، وظایف مربوط به ثبت سفارش‌ها، پیگیری وضعیت سفارش‌ها و ارتباط با واحدهای دیگر را شامل می‌شود. این وظایف ممکن است بسته به نوع کسب‌وکار، اندازه شرکت، و شرایط مختلف تغییر کنند. اما به طور کلی، این اقدامات می‌توانند به یک مدیر ادمین کمک کنند تا فرآیند ثبت سفارش‌ها را بهبود بخشد و ارتباط موثر با دیگر واحدهای فروش را تسهیل کند.

یادگیری اصول بازاریابی و فروش

یادگیری و آموزش اصول فروش اینترنتی به عنوان ادمین می‌تواند به بهبود عملکرد و نتایج پیج شما کمک کند. در ادامه، چند اصل اساسی بازاریابی و فروش در اینستاگرام برای ادمین‌ها ذکر شده‌اند:

  • شناخت دقیق از مخاطبان
  • برندینگ قوی
  • استفاده از محتوای جذاب
  • تعامل با دنبال‌کنندگان
  • استفاده از ابزارهای تجارتی
  • همکاری با تاثیرگذاران (Influencers)

همچنین، مهم است که با تغییرات و نوآوری‌های جدید در الگوریتم اینستاگرام آشنا باشید و به روزرسانی‌های مرتب در فرایند بازاریابی خود اعمال کنید. همچنین، از تجربیات و بازخوردهای مشتریان استفاده کنید تا بهترین راهکارها و استراتژی‌ها را برای جذب و نگه‌داری مخاطبان

ما یک مقاله جامع در مورد بازاریابی محتوایی برای شما آماده کرده‌ایم. در صورت علاقه می‌توانید مطالعه نمایید.

تسلط بر امکانات اینستاگرام

استفاده از حساب تجاری (Instagram Business Account) در اینستاگرام به ادمین‌ها امکانات مخصوصی ارائه می‌دهد که به بهبود عملکرد صفحه و افزایش تعامل با دنبال‌کنندگان کمک می‌کند. در زیر، امکانات اصلی حساب تجاری اینستاگرام برای ادمین‌ها را برای شما آورده‌ایم:

Instagram Insights : دسترسی به آمارهای دقیق در مورد عملکرد پیج و مخاطبان

تبلیغات اینستاگرام : قابلیت هدف‌گذاری تبلیغات بر اساس ویژگی‌های مشخص مانند جغرافیا، سن، جنسیت و سلایق

اضافه کردن اطلاعات تماس : امکان افزودن  دکمه تماس مانند آدرس ایمیل، شماره تلفن و نقشه

استفاده از قابلیت‌های Instagram Stories : استفاده از المان‌های تعاملی مانند نظرسنجی‌ها و پرسش‌وپاسخ‌ها.

استفاده از Instagram Direct Message Filters : استفاده از فیلترهای پیشرفته برای کاهش پیام‌های ناخواسته

دانش کافی از زبان‌های خارجی

از دیگر خصوصیت‌های لازمه‌ی یک ادمین آشنایی متوسط (هر چقدر بیشتر بهتر) با زبان‌های خارجی علی الخصوص زبان انگلیسی است. این مهارت باعث می‌شود تا هم بتوانید در مواقعی با استفاده از منابع خارجی تولید پست و استوری نمایید و یا حتی در مواردی اقدام به تعامل با مشتریان خارجی خود با زبان خودشان بکنید که در پیشرفت و گسترش شغل شما بسیار موثر است.

5/5 - (1 امتیاز)
سخن نهایی
امیدواریم با مطالعه این متن تا به اینجا به خوبی با وظایف ادمین اینستاگرام آشنا شده باشید. سعی شد تا تمامی مسئولیت‌های کلی چنین فردی را تشریح نماییم. مطمئناً توانایی و قابلیت‌های بسیار بیشتر و البته جزئی‌تری در حین انجام وظایف باید کسب شوند. اما در ابتدای شروع این شغل، وجود موارد بالا تا حدودی الزامی می‌باشد. می‌دانیم که ممکن است مواردی از دیدگاه شما نیز وجود دارد که می‌تواند به کامل‌شدن این لیست کمک نماید. پس اگر در این حوزه فعالیت‌داشته‌اید، نظرات خود را با ما در قیمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید. از توجه شما ممنونیم.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *