طراحی سایت با Adobe XD

آپدیت شده: 09 مهر 1402
زمان مطالعه: 11 دقیقه
طراحی سایت با adobe xd

اینستاگرام ویرا رو دنبال کنید

طراحی سایت فرآیندی است که در آن باید مجموعه ای از فایل ها را برنامه ریزی کنید و بسازید. این کار به صورت الکترونیکی چیدمان، رنگ ها، فونت ها، ساختار، تصاویر و سایر ویژگی های تعاملی را که برای بازدیدکنندگان وب سایت خود نمایش می دهید، تعیین می کند. Adobe XD به شما امکان می دهد کار خود را ساده کنید تا بتوانید به سرعت نمونه های اولیه، ماکت ها و وایرفریم ها را برای پروژه های وب خود ایجاد کنید. در این مقاله از ویرا قصد داریم بیشتر با این نرم افزار آشنا شویم، مزایا و معایب طراحی سایت با Adobe XD بررسی کنیم و در نهایت انواع سایت‌های قابل طراحی توسط این نرم افزار را ببینیم.

Trulli

تایید شده توسط ویرا

Adobe XD چیست؟

Adobe XD مجموعه ای از ابزارها برای طراحی وب سایت، وب اپلیکیشن‌ها، اپلیکیشن‌های تلفن همراه و سایر رسانه های تعاملی است. حتی اگر طراح وب سایت با تجربه در زمینه کدنویسی، طراحی وب یا مهارت های مشابه نباشید، این نرم افزار یک گزینه پیشرفته برای ایجاد پلتفرم های مختلف از ابتدا تا انتها است.

علاوه بر مجموعه اصلی، برنامه‌های موبایل Adobe XD برای دستگاه‌های iOS (سیستم عامل آیفون) و اندروید نیز وجود دارد که به شما امکان می‌دهد پروژه‌های مختلف را آزمایش کنید و قبل از انتشار، نحوه عملکرد آنها را در گوشی‌های هوشمند ببینید.

نرم افزار Adobe XD چه کاربردی دارد؟

نرم افزار Adobe XD ابزاری برای طراحی UI و UX سایت است که امکان ایجاد وایرفریم (Wireframe)، طرح اولیه، متحرک سازی و موارد بسیاری را به شما می‌دهد. در واقع تمام این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا بتوانید در ابتدا یک طرح اولیه پیاده‌سازی کنید و سپس آن را به یک وبسایت یا اپلیکیشن موبایل برای مشتریان خود تبدیل کنید.

 

امکانات طراحی وب سایت با adobe xd

 

طراحی Wireframe

وایر فریم یا طرح اولیه، یک شمای کلی است که اصول و کلیات طرح یک وب سایت را مشخص می‌کند. سال‌های گذشته تعداد افراد کمی بودند که کار طراحی مخصوصاً طراحی وب سایت با Adobe XD را انجام می‌دادند. اما به‌تدریج با افزایش تقاضا، در حال حاضر افراد زیادی در این صنعت حضور دارند یا می‌خواهند وارد این حوزه بشوند. در این بین طراحی UI/UX نیز به‌شدت طرفدار پیدا کرده است؛ زیرا همه افراد می‌خواهند ظاهر وب سایت متفاوتی نسبت به رقبا داشته باشند.

احتمالاً شما هم این تفاوت را در بعضی از سایت‌ها حس کرده باشید! در سال‌های گذشته تنها نرم افزار Photoshop وجود داشت که اکثر طراحان UI/UX از آن برای طراحی قالب‌های وب‌سایت استفاده می‌کردند. اما این نرم افزار به اندازه کافی برای طراحان سایت کاربردی نبود. زیرا این طرح‌ها ریسپانسیو (Responsive) نبوده و اغلب نمی‌توانستند تجربه مناسبی را برای کاربر ایجاد کنند.

قالب‌های Responsive

ریسپانسیو یا واکنش‌گرا به قالب‌هایی گفته می‌شود که نسبت به رفتار کاربر (مثل اسکرول کردن صفحه) حساس بوده و می‌توانند در چنین مواقعی دستور خاصی را اجرا کنند؛ همچنین استفاده از این قالب‌ها باعث می‌شود تا وب سایت شما در همه دستگاه‌های الکترونیکی به‌طور مناسب و یکسانی نمایش داده شود. همچنین طراحی ریسپانسیو سایت نقش مهمی در سئو سایت دارد.

 

مطالعه بیشتر : طراحی سایت با پایتون

طراحی سایت با adobe xd

اگر می‌خواهید یک وب سایت برای خود یا کسب و کار کوچک خود ایجاد کنید، گزینه‌های زیادی دارید. بسیاری از مردم تجربه زیادی با زبان‌های طراحی وب مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت ندارند. با این حال سیستم‌هایی مانند Adobe XD (Adobe Experience Design) به شما این امکان را می‌دهند که وب‌سایت‌ها و برنامه‌های موبایلی زیبا را بدون دانستن هیچ کدی طراحی کنید.

ساخت وب سایت یکی از متداول ترین عملکردهای پلت فرم Adobe XD است. مراحل ساخت یک وب سایت بر اساس نوع سایتی که می‌سازید، ویژگی‌هایی که می‌خواهید ارائه دهید و سایر عوامل بسیار متفاوت است. اما به طور معمول هنگام استفاده از Adobe XD برای ساخت یک وب سایت، باید این مراحل را دنبال کنید.

  • اولین آرت بورد خود را بسازید.
  • ترازها را تنظیم کنید.
  • طرح بندی خود را کامل کنید.
  • تعامل ایجاد کنید.
  • دریافت انتقادات و پیشنهادات
  • سایت خود را منتشر کنید.

 

مراحل طراحی وب سایت با adobe xd

 

اولین آرت بورد خود را ایجاد کنید.

آرت بوردها اساسا پیش‌نویسی هستند که به شما کمک می‌کنند تمام محتواها، منوها، تصاویر و سایر موارد مختلف را در سایت خود قرار دهید. ابزار artboard به شما این امکان را می دهد که هر ویژگی یا عملکردی را برای وب سایت خود بکشید و رها کنید تا بتوانید در عرض چند دقیقه یک طرح کلی قوی از دیدگاه پیشنهادی خود ترسیم کنید.

ترازها را تنظیم کنید.

هنگامی که همه چیز را تقریباً در جای خود قرار دادید، باید تنظیمات تراز دقیق‌تری را انجام دهید تا همه چیز عالی باشد. در اینجا شما اندازه تصاویر خود، مقدار فضایی که متن باید اشغال کند و سایر تصمیمات طراحی وب سایت را مشخص می‌کنید.

Layout خود را کامل کنید

اکنون باید طرح کلی وب سایت خود را کامل کنید. بنابراین آیتم‌های منو، سرصفحه‌ها، پاورقی‌ها و سایر ویژگی‌های کلیدی نویگیشن را اضافه می کنید.

ایجاد تعامل

در این مرحله باید عناصری مانند پیوندها را برای منوها، انیمیشن ها و سایر قابلیت ها اضافه کنید. این یک تجربه لمسی تر و تعاملی برای بازدیدکنندگان شما ایجاد می کند.

مطالعه بیشتر: طراحی سایت با جاوا اسکریپت

بازخورد دریافت کنید

هنگامی که مطمئن شدید که همه چیز را دقیقاً همانطور که می خواهید آماده کرده‌اید، می‌توانید آن را برای بررسی به همکاران یا مشتریان ارسال کنید. Adobe XD این کار را به گونه‌ای انجام می‌دهد که تیم‌ها می‌توانند بدون انتشار عمومی پروژه‌های خود با یکدیگر همکاری کنند. بنابراین لازم نیست نگران مشاهده اشتباهات یا سایر مشکلات وب‌سایت مشتریان بالقوه پس از راه‌اندازی باشید.

همکاران یا مشتریان شما می توانند پروژه را بررسی کنند تا مطمئن شوند که همه چیز همانطور که شما نیاز دارید به نظر می‌رسد و کار می کند و اگر مشکلی پیدا کردند، می‌توانند قبل از انتشار رسمی پروژه برای رفع آن اقدام کنند.

سایت خود را منتشر کنید

هنگامی که شما و تیمتان از ظاهر و عملکرد وب سایت خود راضی هستید، آماده انتشار آن در وب هستید. برای انتشار سایت خود، تنها چیزی که نیاز دارید یک ارائه دهنده هاست وب خوب است که از سایت های Adobe XD پشتیبانی می‌کند. خوشبختانه، تقریباً همه خدمات هاستینگ این کار را انجام می‌دهند. در مقاله هاست چیست به طور کامل در مورد انتخاب و ویژگی‌های یک هاست مناسب توضیح داده‌ایم.

برای تکمیل فرآیند انتشار، همه فایل‌ها را از Adobe XD در فهرست اصلی حساب هاستینگ خود آپلود می‌کنید. پس از آن، شما آماده شروع هستید. اگر برای اطمینان از اینکه فایل‌ها در مکان مناسب قرار دارند و سایت شما فعال است، به کمک نیاز دارید، با تیم پشتیبانی فنی هاست انتخابی خود تماس بگیرید.

چرا از Adobe XD برای طراحی سایت استفاده کنیم؟

نرم افزار Adobe XD به‌سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین ابزارها برای طراحی سایت است. طبق آمار حدود 90% از طراحان رابط کاربری از این نرم افزار استفاده می‌کنند. قالب‌های از پیش ساخته شده که امکان ایجاد طرح‌های پیچیده را برای وب فراهم می‌کند، از مهم‌ترین دلایل این افراد برای استفاده از Adobe XD در طراحی سایت است. همچنین ویژگی‌های پیشرفته نرم افزار Adobe XD را نیز می‌توان از دلایل دیگر قرارگیری آن در میان پرطرفدارترین پلتفرم‌های طراحی وب سایت دانست.

 

طراحی سایت با adobe xd

 

طراحی وب سایت با Adobe XD دلایل زیادی دارد که در اینجا به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ساخته شده برای طراحی!

بسیاری از برنامه‌ها مثل Sketch، Adobe Photoshop و Illustrator برای انجام مراحل طراحی سایت محبوب بودند و افراد زیادی از آن‌ها استفاده می‌کردند. اما از آن جایی که برای این کار ساخته نشده بودند، کارایی لازم را نداشتند. پس از آن، به‌روزرسانی‌هایی که برای رابط کاربری و طراحی وب با Adobe XD در طول این سال‌ها منتشر شد، استفاده از آن را برای طراحان سایت راحت‌تر کرد. در واقع تنها در یک فایل XD می‌توانید تمام یک وب‌سایت یا اپلیکیشن را طراحی کنید. همچنین این نرم افزار بستری را فراهم کرده است که به کمک آن کنترل کاملی بر روی تنظیمات و طراحی‌های خود دارید.

امکان طراحی اولیه

در سایر نرم افزارهای مورد استفاده برای طراحی سایت، موضوع نمونه‌سازی اولیه به نرم افزارهای خارجی مثل Invision سپرده می‌شود. اما در طراحی سایت با XD Adobe به راحتی می‌توانید طراحی اولیه را انجام دهید و در زمان خود صرفه جویی کنید. با کمک این نرم افزار، ایجاد نمونه‌های متحرک و ترنزیشن‌های (Transitions) جذاب به آسانی قابل انجام است؛ همچنین ویژگی متحرک‌سازی خودکار، ایده‌های خوبی در مورد نحوه عملکرد وب سایت یا اپلیکیشن به طراح و مشتری می‌دهد.

اشتراک گذاری آسان

در طراحی سایت با Adobe XD همکاری در پروژه‌ها بسیار شیرین‌تر از قبل شده است؛ به‌عنوان مثال، به‌راحتی می‌توانید لینک (URL) نمونه اولیه را برای طراحان، توسعه دهندگان یا مشتریان ارسال کنید. آن‌ها نیز اجازه دارند تا مستقیماً نظر خود را روی پروژه اعلام کنند. در واقع برای گرفتن فیدبک یا نظرات مشتریان دیگر لازم نیست متحمل طی مسافت شده و به محل کار آن‌ها مراجعه کنید!

علاوه بر آن، قابلیت «اشتراک گذاری برای توسعه» (Share for Development) برای طراحان و توسعه دهندگان این نرم افزار بشدت کاربردی است. با کمک این قابلیت طراحان می‌توانند لینکی را برای توسعه دهنده یا مشاور طراحی سایت ارسال کنند که حاوی تمام اطلاعات لازم مانند کدهای HEX، فونت‌ها، حاشیه‌ها، رنگ‌ها و موارد دیگر باشد و از آن‌ها برای اتمام پروژه خود کمک بخواهند.

 

 

اشتراک گذاری آسان با adobe xd

 

مزایای طراحی سایت با Adobe XD

مزایای استفاده از این این نرم‌افزار به ترتیب عبارتند از:

وجود انواع آرت‌بوردها (محیط کار)

به محض اجرای برنامه، انواع قالب‌های طراحی از دسکتاپ تا گوشی موبایل را مشاهده خواهید کرد. ابعاد مورد نظر خود را انتخاب کرده و شروع به طراحی کنید. به‌همین راحتی!

 

مطالعه بیشتر : طراحی سایت با ویژیوال استودیو

 

آموزش

یکی از نقاط قوت این برنامه، آموزش آسان آن بوده که به محض اولین ورود قابل مشاهده است. این ویژگی برای افراد مبتدی بسیار کاربردی خواهد بود. در این آموزش مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم افزار به کاربر آموزش داده خواهد شد.

رابط کاربری ساده و راحت

اگر رابط کاربری آن را با فتوشاپ یا ایلاستریتور مقایسه کنید، متوجه رابط کاربری ساده و کاربردی آن خواهید شد. این موضوع باعث می‌شود تا به راحتی به هر ابزاری که برای طراحی لازم دارید، دسترسی داشته باشید. همچنین ما یک مقاله را به طراحی سایت با فتوشاپ اختصاص داده‌ایم تا بیشتر با این فرایند آشنا شوید.

نمونه سازی اولیه

همانطور که گفتیم این نرم افزار به‌دلیل بهره‌مندی از ویژگی نمونه سازی اولیه به‌شدت نزد طراحان سایت محبوب است. در واقع بدون کدنویسی می‌توانید ببینید عناصر طراحی شده در شرایط مختلف چه بازخوردی نشان می‌دهند.

 

طراحی سایت بدون کد نویسی با adobe xd

 

معایب طراحی سایت با Adobe XD

معایب آن هم بدین ترتیب است:

ویژگی تکرار عناصر و اشکال بطور مناسبی انجام نمی‌شود.

 چیزی شبیه به آنچه در نرم افزارهای وکتوری مانند ایلاستریتور وجود دارد. این دستور با استفاده از کلیدهای Ctrl+D انجام می‌شود.

یک نقطه ضعف در نمونه سازی اولیه وجود دارد.

نمونه‌های اولیه طراحی شده برای گوشی‌های موبایل مثل طراحی اپلیکیشن‌ها، تنها بر روی سیستم عامل Mac قابل مشاهده هستند.

قابلیتی برای طراحی اشکال سفارشی وجود ندارد.

اشکال قسمت اساسی هر طراحی هستند. اما در Adobe XD اشکالی به جز دایره، بیضی، مربع و مستطیل را نمی‌توانید طراحی کنید.

 

معایب و مزایای طراحی سایت با adobe xd

 

از طراحی خود نمی‌توانید خروجی CSS بگیرید.

هنوز چنین قابلیتی در نرم افزار Adobe XD یا افزونه‌های آن وجود ندارد که بتوانید از طرحی که ایجاد کرده‌اید، برای CSS خروجی بگیرید؛ در حالیکه این قابلیت در فتوشاپ با کمک افزونه Zeplin قابل دستیابی است.

4.7/5 - (3 امتیاز)
سخن نهایی
همه طراحان سایت حداقل یکبار باید برای طراحی سایت با Adobe XD وقت بگذارند و آن را امتحان کنند. اگر چه هنوز ویژگی‌هایی وجود دارد که نبود آن‌ها در XD حس می‌شود، اما این نرم افزار بطور مداوم در حال بهبود است. تا به امروز با هر بروزرسانی، قابلیت‌های جدیدی به برنامه افزوده شده که باعث بهبود عملکرد آن شده است. در نهایت باید گفت در حال حاضر با کمک این نرم افزار، فرآیند طراحی برای طراحان، توسعه دهندگان و مشتریان ساده‌تر و یکپارچه‌تر از گذشته است. نظرات و سؤالات خود را با ما در باکس پایین به اشتراک بگذارید؛ کارشناسان متخصص شرکت ویرا در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهند بود.
Picture of فائزه اعلمی
فائزه اعلمی

مارکتینگ، آموزش و نوشتن ۳ علاقه‌مندی بزرگ منه! این مقالات تلفیقی از هر ۳ مورده. نظرات‌تون ارزشمنده؛ می‌خونمشون:)

سایر مقالات

جدید ترین مطالب ویرا رو از دست نده

42 پاسخ

    1. سلام وقت بخیر دوست عزیز شما میتوانید از طریق شبکه های اجتماعی و یا شماره تماس های شرکت با تیم ما در تماس باشید.

    1. سلام وقتتون بخیر بله، شما میتوانید از طریق اکانت @viiraco با پیج اینستاگرام ما در ارتباط باشید🌸

  1. سلام . با xd یه سایت باحال طراحی کردم
    فقط چه جوری ببرمش تو web ?
    یعنی فقط باید بشینی طرحت را نگاه کنی ؟
    چه جوری ببرم تو نت ؟ 🤔

    1. سلام وقت بخیر داخل برنامه xd بالا سمت راست یک گزینه برای share کردن وجود داره که می توانید از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *